Søk i denne bloggen

fredag 5. november 2010

BODYWHYS



For et par helger siden var helgebilaget i en Irsk avis dedikert til... Eating Disorders. Jeg fikk det med meg på mandagen da jeg hørte på radioen. De nevnte bilaget og diskuterte body image og spiseforstyrrelser. "Alarming" utvikling. Flere unge jenter, flere "eldre" kvinner, flere gutter, flere menn, flere barn etc.
Uansett. Jeg ringte avisen og ba om å få en kopi. En utrolig god dame "popped it in the post" for me. Og jeg fikk den allerede dagen etter. Good stuff. Bra informasjon, lett å lese, gode forklaringer, ikke bare tørr fakta. Noe som ville åpnet øynene til de som tror at spiseforstyrrelser handler om slanking, å få oppmerksomhet, eller et forsøk på å bli "perfekt". As if.

På siste side stod det at man kan sende en tekstmelding med navn og adresse til Bodywhys - The Eating Disorder Association of Ireland. Og få en informasjonspakke. Which I did two days ago.


Og fikk igår en perm (A5-format) med mye informasjon om spiseforstyrrelser. Definisjoner, FAQs, hva kan pårørende gjøre, hvordan hjelpe en som er syk, hvordan bli frisk (dessverre ingen magisk oppskrift, men likevel gode råd).


Utrolig fin og oversiktelig. I like the colourcoding. 



Fikk også fem brosjyrer. Spiseforstyrrelser generelt, anoreksi, bulimi, undersøkelser som bør gjøres og hvordan approache en man er bekymret for. (Binge Eating Disorder har en egen perm, tror jeg).
  
Brosjyren starter med:

"Det handler IKKE bare om mat. Det handler IKKE om slanking".

Og hovedbudskapet er:

"Du KAN bli HELT frisk".



Synes dette er et fantastisk tilbud. Spesielt for pårørende. Send en SMS og tre dager senere har du GOD (og ikke minst gratis) informasjon på hva den du er glad i sliter med og hva du kan gjøre for å hjelpe??? 

Noen som vet om vi har lignende tilbud i Norge??

6 kommentarer:

  1. Najs =)
    Slik ønsker jeg meg også.
    I norge har vi IKS, men det er det eneste så vidt jeg vet.
    Good stuff =)

    SvarSlett
  2. Dino: Flotte greier!

    Mia: I Norge har vi IKS og ROS. :)

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer!

    Jeg er medlem både i IKS og ROS- begge fantastiske organisasjoner. Men jeg er usikker på om pårørende kan få tilsendt informasjonspakker? Nå finnes det jo masse info på nettet, både Lommelegen, IKS og ROS sine sider dekker vel egentlig det samme som denne brosjyren.

    Hmm. Anyways: Bra opplegg :-)

    SvarSlett
  4. Er det ikke deilig å vite at DU også kan bli HELT frisk? Flott at det er mulig for familien å få mer informasjon også, det tror jeg faktis er viktig, både for familien, og de som er syke.
    *klemmer*
    Linda

    SvarSlett
  5. Linda:

    JA, det er det!!! Det er kjempedeilig. Og jeg føler meg nærmere enn ever.

    Jeg tror også det er viktig for alle parter med info. Kunnskap er makt/trygghet. Det er jo lettere å støtte en som er syk når man forstår hva personen sliter med.

    Tusen takk for kommentar, Linda! Håper du har hatt en superfin helg :-)

    SvarSlett