Søk i denne bloggen

mandag 29. november 2010

The **** did the trick

I dag våknet jeg til mer snø og kuldegrader. 

Bevis? Frossent spindelvev:

Som jeg allerede har nevnt, i Irland er dette været en big deal. Huge deal. For her har ingen vinterdekk.

(Skolene er stengt i dag, bussene går ikke). Og jeg har sett fem kjedekollisjoner på få timer. Og det er FAKTA. Og jeg har kjørt på motorveien i 2. gir (her har nesten ingen automat, sånn BTW) i 20 km/hr og sklidd ned en bakke to ganger. Jeg har mareritt om å kjøre på noen. Eller skli på noen. Men nå har de saltet, thank God.

I fjor rundt juletider var det samme tilstander som nå. Is og 2-3 cm snø. Men da hadde de ikke nok salt (de har lært av sine "feil" og lagret masse i år).
På nyhetene så man folk tryne på isen. (I found this amusing, made fun of it, herregud, jeg er jo nordmann, dette var da ingenting, dere skal se hvordan det er i Norge! 30 meter snø, har vi. Og 30 kuldegrader hver vinter. (Neida, man trenger jo ikke overdrive for å sjokkere). Altfor trygg på meg selv spradet jeg rundt på isen. Og så gikk jeg skikkelig på trynet. Oh lord. Ikke så høy i topplua mi da, nei).

Uansett: Det var ikke melk i butikkene fordi ingen kunne levere varer. Butikkene ble tømt, folk hamstret til og med hermetikk (3 cm snø, I repeat). Men så ordnet alt seg. Med salt fra et skinkerøkeri! I kid you not.

SKINKERØKERIET reddet x-mas.

Men tilbake til idag.


Jeg møtte nettopp en nabo. Som hadde en vannkoker i den ene hånden, en tekjele i den andre. Han prøvde (obviously) å smelte is og rim og snø. 

Og han ropte: "Can you believe it?" 

Og jeg sa: "No". Enda jeg can believe it. For dette er tredje dagen med vintervær.

Da det var slutt på vannet var det likevel frost igjen på frontruta. Jeg var kald og vinket og begynte å småløpe mot inngangsdøra (og nå tror du at jeg skal gå på trynet, gjør du ikke?) Men no.

"If this continues", sa Herr Nabo oppgitt mens han fulgte etter meg på vei inn etter mer vann, "I'm gonna have to adopt my old mans technique". 

Og høflig som jeg er, spurte jeg: "What did he do??"

Og sååå fortalte han at han kun husker et par dager med frost og snø fra oppveksten. Og i de tilfellene hadde faren klatret oppå panseret. Dratt ned buksa. Og tisset på ruta.

"You should've seen the steam! But it did the trick!" (Og her følger masse latter og... "The **** did the trick")

"If this continues I swear to God I'll pull my pants down..."


Hvis han prøver seg skal jeg ta bilde og legge ut her. Det er spådd samme dritten (sorry, men jeg er lei av å bruke flere timer på motorveien i sneglefart med skuldrene inni ørene fordi jeg er så redd for å skli) frem til helgen.

Og jeg har god utsikt til parkeringsplassen hans. (See hvor han stod??)


So stay tuned.

4 kommentarer:

  1. haha, så mye oppstyr for noen få centimeter med snø, men det er jo farlig når veiene ikke er salet godt og da man ikke har vinterdekk. Vi tenker jo herregud, hamstre mat, det kommer en dag i morgen også som det er mulighet for å gå til butikken, men da det ikke blir levert varer blir det jo noe annet. Håper du får en fin dag i dag, i snøen og i sneglefart <3

    SvarSlett
  2. Hahhaaha, Ååååh, jeg KRYSSER FINGRENE for at du får et tissebilde! Tror du at han vet at tisset kommer til å fryse til på bilruta ? Hohoho, det er slemt å godte seg over folks uvitenhet, men vanskelig å la være. Pass på deg selv så du ikke faller og slår deg igjen!

    SvarSlett
  3. Marthe:

    Ja, for oss som er vant til skikkelig vinter er det litt merkelig :-) Folk snakker ikke om annet enn snøen og føret. Men med salt på veiene er det sikkert snart melk i butikken igjen :-) Takk for kommentar, håper du får en fin+julete dag, Marthe <3


    Christiane:

    Haha... Det har han sikkert ikke tenkt på, nei :-) Jeg sitter klar med kamera imorgen tidlig, jeg altså. Som en (litt gæren) spion :-9

    SvarSlett
  4. Ustyrtelig morsomt. Hva jeg skulle gitt for å se DET bildet!
    Kjør forsiktig og GÅ forsiktig ( selvom du er norsk!!). Klem

    SvarSlett