Søk i denne bloggen

mandag 15. november 2010

Jess, Libresse

Først planla jeg å være litt dramatisk ved kun å poste dette bildet:


And leave it at that.

For det finnes kanskje grenser for hva jeg skal utsette deg for av intimate details? Eller...? (Hvis du er enig i at det finnes grenser, så stop right here). 

Hadde noen sagt til meg for noen måneder siden at jeg skulle "dele" at jeg har fått mensen (*som en annen 13-åring) på nettet, så ville jeg tenkt "Yeah right!" eller ledd meg i hjel. Eventuelt fått panikanfall.

*Når jeg tenker meg om tror jeg egentlig ingen 13-åring ville gjort det. Ever.
 
Anyways: 

Dette har jeg ventet på lenge. (For de som ikke vet: "uteblivende menstruasjon" er et av symptomene på anoreksi, og min har "uteblitt" i seks-syv år). Dette har vært målet mitt i mange måneder (litt on and off, thanks to Mr Ambivalens). Men på gode dager har jeg sett for meg hvor glad/lettet jeg, kroppen min, (og da spesielt skjelettet mitt som ville feire østrogen-invasjonen) ville bli!!!

Og i går var altså the big day!

It was a weird/hysterisk experience. (Kjipt at ikke Mona og Mikkel kunne hjelpe meg...) 
Selvfølgelig hadde jeg ikke en eneste tampong/bind/hva enn moderne alternativer som har kommet de siste årene, and this made me sad. (For some nostalgic, weird reason). Veldig trist ble jeg fordi jeg ikke visste om OB fortsatt er gul, blå, rosa, grønn, om de i det hele tatt har OB i Irland, om Libresse fortsatt har vinger etc etc etc. (Jess, this sounds pathetic, I’m totally aware. Men herregud, jeg var hormonell, OK? Sånn er jenter når de har mensen (and I’m one of them – yey!!!), OK?)
Så fant jeg en gammel tampong i en veske. Minimum seks år var den. Of course I threw him out. 

Så dro jeg på Tesco. Og var bare hakket mer erfaren than this fella:



gråt jeg litt. 

Jeg er ikke sikker på hvorfor. (Skylder på hormonene igjen, jeg). Men det føltes som om jeg mistet noe. Hva? Sykdom? En identitet (som jeg trodde jeg hadde gitt slipp på, men kanskje ikke har likevel?) Kanskje fordi dette konfirmerer at jeg faktisk har gått mye opp i vekt? (Som om jeg ikke var klar over det...). Jeg vet ikke?  

Kanskje var jeg bare redd. For nå har jeg nådd et viktig mål. Jeg er nærmere “frisk” enn noen gang. Og det er litt skummelt.

Men såååååååååååå kom pure happiness. Og stolthet!

I made it! My body is WORKING/starting to work again. Endelig begynner den å kjempe mot benskjørheten! Endelig har jeg (kanskje?) nådd "trivselsvekten" min? 

Jeg fortalte Bear den store nyheten med like mye innlevesle som om jeg (for eksempel) skulle vært gravid. Not as romantic. 
Så klaget jeg over magesmerter i det uendelige. Og laget nok varmeflasker til å smelte... Nordpolen. Mens jeg åkket meg som en ku. Whatever. Jeg overdrev. 

 
Skulle ønske det gikk an å skryte av at man har mensen uten å virke weird. 

Men jeg er sikker på at denne overdrevne entusiasmen shall pass pretty soon. 

In the meantime skal jeg gå inn for å være biatsjy-megge resten av dagen. Kanskje spørre om å få "låne" en tampong her og der, bare for å være kul. Og hvis noen spør om jeg har PMS eller om det er den tiden av måneden skal jeg rope:

JESS, it is!  

35 kommentarer:

  1. Vet ikke hva jeg skal si, er nok mye følelser hos deg. Men, jeg synes det er bra at du har fått mensen tilbake. Det er et godt tegn på at kroppen har det litt bedre. Jeg tror ikke du skal være så redd for det, fordi du kan være like syk med mensen som ikke, psykisk. Men, med tanke på benskjørhet. Jeg begynte på en type p-pille slik at jeg skulle få mensen, men nå har jeg sluttet på dem. ;-) Håper du får en fin dag!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye!! Kos deg så lenge det varer! (innbiller meg at det vil vare lenge.. man setter jo uendelig stor pris på en kropp som fungerer - særlig når den i perioden ikke har gjort det)

    Men må jo bare trekke inn de tolkningene jeg fikk da så bindpakken:
    "The new generation.. ultra thin, invisible".... fikk sterke koblinger mot skjønnhets og slanketyranniet, og mot jenter som vil slanke seg helt bort. Det var bare litt ironisk, thats all! (Veldig ironisk!)

    Ha en herlig, blodig dag! ;)
    (now I am weird too)

    SvarSlett
  3. Yey:D Så flott at du fekk den på den "normale" måten. Eg hadde gått langt opp i vekt (sett i BMI-lys hadde eg faktisk vippa litt over normalvektig) etter anoreksien og trudde det var nok, men kroppen sleit med å hugse kvinne-rutinene etter så lang tid. Løysinga for meg var å ete p-piller for å få ein syklus att, noko eg likte særs dårleg. Eg har mest sansen for hormon frå eigen kropp, så kos deg med dine - eg unner deg dei så inderleg!

    SvarSlett
  4. Marthe:

    Ja, mye følelser. Berg-og-dalbane av følelser. Men alt i alt så er jeg veldig glad, for som du sier så betyr det at kroppen min er bedre. At kroppen er bedre har selvfølgelig ingenting med det psykiske å gjøre. Man kan være vel så syk med som uten. Forhåpentligvis er jeg på vei i riktig retning der også.
    Håper du har det fint, og at du har hatt en kjempefin helg, Marthe! Tusen takk for så kjempekoselig kommentar ☺ <3


    C30:

    Jeg vet at det ikke finnes garantier for at den kommer neste måned, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å spise like mye og ellers gjøre det jeg kan for at den skal føle seg “velkommen” tilbake. Haha… Skal i mellomtiden kose meg med my bitchyness og magesmerter. (Det tok ikke sååå lang tid før jeg ble litt lei og følte at den never left).

    Haha… Ja. Den var jo ganske beskrivende ☺ Eller kanskje heller ☹ Nye generasjonen ultratynne, usynlige jenter? Ironisk. Trist. Kunne skrevet metervis om dette.

    (Jeg er i det minste mindre usynlig enn jeg har vært på mange år).

    Her er det lov å være weird! Tusen takk for superduper kommentar, håper du får en kjempefin dag <3<3<3

    SvarSlett
  5. Marte:

    Tusen takk, Marte. Er klar over at vektoppgang ikke alltid er nok, og snakket med legen om p-piller som alternativ. Hvis “den” ikke kommer tilbake igjen kommer jeg også til å gå for det. Håper p-pillene minner kroppen din på hva som skal til, det viktigste er jo tross alt at man “blør” (sorry, men fant ingen annen måte å si det på).

    Tusen hjertelig takk for så fin kommentar. Og gratulerer med vektoppgangen (vet ikke om det er nylig?) – vet hvor tøff den kampen er.

    Ønsker deg ALT godt, Marte, og håper du har det veldig bra! <3

    SvarSlett
  6. Tusen takk:) Har vore frisk i fleire år no og kroppen har byrja å fatte teikninga - normal mat fører til normal og glad kropp. Måtte le litt då eg las innlegget ditt, for det er jo litt artig når jenter i tjueåra jublar over mensen - men det gjorde altså eg òg;)

    Ha ein framifrå dag!

    SvarSlett
  7. Anette:

    <3

    Ingvild:

    <3

    Marte:

    Takk takk! Så inspirerende å høre om noen som har "klart det". Motiverende :-) Haha... Jupp! Vi er heldige som får lov til å gå gjennom puberteten 2 ganger, synes jeg. Not. Men det er lov å juble (selvom jeg ikke er i mål helt enda, for hvem vet hva som skjer next month. Stay tuned... Haha. Spennende blogg jeg har!) :-D

    Tusen takk, Marte :-)

    <3

    SvarSlett
  8. ÅÅÅÅÅ gratulerer !!!! dette kjenner jeg meg så veldig igjen i ! Fra å være livredd for å få igjen mensen( for da var man jo per definisjon feit i mitt hode) til å ønske det så inderlig dypt- bra jobbet! DU vant!

    SvarSlett
  9. Gratulerer så mye:D
    hehehe, morsomt innlegg:)

    <3

    SvarSlett
  10. HURRA HURRA FOR DEG! KLEM HEGE

    SvarSlett
  11. Gratulerer! Jeg satt og smilte og jublet inne i meg da jeg leste dette innlegget!(Til tross for at jeg ikke kjenner deg) Likevel har jeg fulgt deg i høst, og derfor føles det kanskje litt sånn likevel ;) Har ikke kommet helt til samme stadium enda, men er heller ikke langt unna - og jeg gleder meg! Deilig og inspirerende å høre at det faktisk går ann! Lykke til videre :)

    SvarSlett
  12. HAHA HERLIG! Jeg elsker innlegget (haha) ditt i dag. Gratulerer med mensen. Mensen er konge. Av så mange grunner. Ikke bare fordi det betyr at vi kan få barn, men fordi vi kan sutre litt, skryte litt og slippe sex i noen dager. Da jeg fikk min første mens var jeg den første i klassen. Jeg var overlykkelig for at det var MEG de andre jentene måtte spørre. Med min bulimi har jeg aldri vært så undervektig at jeg har mistet den. Men jeg skjønner godt at det er med blandede følelser man får den tilbake. Da må man bare minne seg selv på hvor fantastisk det er når kroppene våre fungerer. Ønsker deg forresten lykke til med bokprosjektet. Jeg gleder meg til å lese den når den kommer ut en gang. Jeg heier fremdeles!! =)

    SvarSlett
  13. Hahaha, stoor dag altså, hurra meg (deg) rundt! Tror nok at mensbegeistringen vil gå over etter noen omganger med det. Men det er jo ufattelig bra tegn at kroppen din er i gang igjen
    PS: da jeg fikk min tilbake så gikk det to mnd til neste kom, og det er visst ikke superunormalt, så vet du det..

    SvarSlett
  14. Grattis Kristine - det må du feire og være stolt av rett og slett. Det betyr absolutt ikke at du er tykk. Og du er heldig som fikk den :-) Jeg får også min nå i ny og ne, hadde jeg kunnet ta p-pillen for å få den regelmessig så hadde jeg nok gjort det, men jeg kan dessverre ikke det da jeg fikk blodpropp da jeg var gravid. Jeg ble forøvring gravid på en meget lav vekt og hadde ikke hatt mensen på flere år, så er det også mulig...

    Kroppen er rar, kompleks og gjør som den vil til syvende og sist virker det som noen ganger.. :-)

    Jeg oppelver nå av og til at jeg er på "grensen" til å få mensen en mnd og er full av pms, men så kommer den ikke - det føles forferdelig. Jeg er faktisk lykkelig hver gang den kommer etter en periode med pms som jeg er plaget mye med. Virker som kroppen jobber på harde livet - og det er kanskje det den bokstavelig talt gjør ;-)

    Vær glad, vær hormonell og la din kjære dulle litt med deg - det fortjener du.

    STOR KLEM

    SvarSlett
  15. Grattis Kristine! <3 utrolig bra, og som vanlig måtte jeg både le og faktisk gråte litt.
    Flott at du har kommet et skritt videre i kampen mot benskjørheten også.
    Klems

    SvarSlett
  16. K:

    Tusen takk!!! Jeg har også svingt mellom de to. Og nå er jeg bare glad. Og jeg har j***** kramper, men det er helt OK :-D Tusen takk!!! Vet ikke om du har fått din? Men høres ihvertfall ut som om du er på rett vei, K! Well done <3<3<3 Stor god klem fra meg


    Anne Line:

    Å, tusen takk, Anne Line!!! Kommentarene dine betyr så mye for meg. Håper du har hatt en fin dag <3<3<3


    Hege:

    Du er min heiagjeng og kunne ikke kommet så langt uten deg i ryggen ☺ <3<3<3

    SvarSlett
  17. Sunniva:

    Tusen takk, så utrolig god du er :-D Denne kommentaren betyr mye for meg ☺ Jeg synes det er så inspirerende at flere er i samme båt, at flere vil samme vei, så tusen takk! Jeg har begynt å kjenne på “godene” av vektoppgangen i det siste. Humøret er mer stabilt, jeg er ikke så redd for alt som jeg var før, jeg har lettere for å fokusere og få med meg alt fra samtaler til Dexter. Haha… Og jeg tar meg selv mindre høytidelig. Legger ut intime detaljer om livet mitt på nettet nesten uten å tenke meg om, til og med. (Om det er positivt eller ikke kan vel diskuteres). Men godene motiverer videre.
    Nå sporet jeg av! Men tusen takk for utrolig hyggelig kommentar, og LYKKE TIL videre!! <3<3<3

    Mari:

    Mensen er konge, ja! Jeg føler meg nesten sterkere over natta (obviously bare psykisk), men det føles veldig bra å vite at den fungerer mer som den skal.
    Og tusen takk for lykkeønskninger med bok. DET trenger jeg. For selvom det er utrolig spennende og skummelt, så vet jeg jo ikke hvor det bærer. Et stort prosjekt. Men man må jo begynne ett sted, og ved å dele det fikk jeg litt press på meg til faktisk å sette i gang. Takk takk takk, Mari! Så fin kommentar, tusen takk ☺ <3<3<3

    SvarSlett
  18. Åh så glad jeg ble nå, hurra :)
    Gratulerer så masse, stor klem Silje <3

    SvarSlett
  19. Pantora:

    Jupp. Begeistringen går nok over, men det gjør ingenting :-D
    Takk for info, good to know. Så blir jeg ikke så skuffet om den ikke kommer tilbake igjen. Men jeg håper håper håper at den gjør det. Merker at systemet er litt rustent (eller så har jeg bare glemt hvor vondt det gjør). Varmeflasker FTW! Grattis med “din” også, forresten. (Herregud, i dag blir alt litt kleint…) Men du skjønner hva jeg mener ☺ <3<3<3


    Mitthaap:

    Å, så god du er. Ja, jeg er heldig som fikk den, og jeg vet det ikke er garantier for at den skal bli. Nei, da er ikke p-piller et alternativ. Har hørt om flere som har blitt gravide uten å ha mensen. Kroppen gjør som den vil, det har du rett i ☺ Det var nok en liten en som bare måtte komme til verden, da <3

    Synes noen ganger det er et under at kroppen har holdt ut dette råkjøret. Snakk om å være trofast. (Jeg har lovet den å være snillere from here on, så godt jeg bare kan).

    Skjønner godt at det er skuffende å “føle” at den kommer, og så gjør den ikke det likevel. Har trodd det selv, mange ganger. Trodd jeg har hatt mensensmerter for eksempel, og så skjer det ingenting. Og jeg skal ikke ta det for gitt at den kommer tilbake igjen nå heller.

    Tusen takk, kjære deg. Jeg er både glad og hormonell. Som alltid en sann glede å bo med meg ☺

    Tenker så mye på deg, sender gode tanker hver dag. <3<3<3


    Linda:

    Du er GOD. Takk takk takk ☺ Ja, nå kjenner jeg at østrogenet herjer i kroppen. Haha!

    Stor god klem <3<3<3


    IA:

    TUSEN, tusen takk for så hyggelig oppmuntring ☺

    SvarSlett
  20. GRATULERER! Det er et godt tegn paa at kroppen begynner aa fungere igjen.Fantastisk!

    SvarSlett
  21. Silje:

    ÅÅÅ. Tusen takk. That means so much to me, Silje. Du er GOD. TAKK!!

    <3<3<3<3<3<3


    Mamo:

    Tusen takk!! Ja, det er det ;-D Og takk for all fantastisk støtte på veien. <3<3<3

    SvarSlett
  22. Gratulerer!! So happy for you :-)

    SvarSlett
  23. Gratulerer med normale kroppsfunksjoner! Skjønner godt at det er et stort og følelsesladet steg etter mange år. Bra gjort!

    SvarSlett
  24. HURRA for mensen!!!
    Gratulerer masse, det er jo helt fantastisk hvor bra du gjør det! Blir så stolt atte!

    SvarSlett
  25. Krissa:

    THANK YOU!!! <3<3<3


    Kaffedamen:

    TUSEN takk!! Takk takk :-) <3<3<3


    Camilla:

    TUSEN TAKK :-) That means alot :-) <3<3<3

    SvarSlett
  26. HURRA for mensen, sier jeg bare, amen! :D Nå ble jeg skikkelig glad på dine vegne, Kristine, du er jo superwoman og bevis på at viljestyrke og innsats/innsikt betyr alt for å overkomme livets hindre. Tenk at selveste Dinosauen får meg til å sette pris på PMS nå, det er en bragd i seg selv. Vedder på at dette er en huuuge motivasjon for deg, og det er jo fantastiske nyheter for oss som har fulgt kampen din. Klem på deg. <3 :D

    SvarSlett
  27. 1. gang jeg er blitt så stolt, rørt og ellevill glad for at noen har kjøpt tamponger.. Grattis. Og vær stolt selv -over deg selv,- og for at du gjør oss andre så utroooliig.. glade for at du er så mye bedre. Det er bare en vei for deg, selv om det ikke går straka vegen hele tiden -så vet vi du kommer vel i havn..Du er så flink- og jeg mener ikke "flink-flink"..
    super duper klem fra Tata og co..

    SvarSlett
  28. Krissa:

    Wow, tusen takk for så god kommentar. Jeg er dessverre ikke Superwoman, mer Sutrewoman. Men men.
    PMS FTW ;-D

    Du er fantastisk, Krissa! Takk for alle kommentarer, de har dratt Sutredama gjennom mye drit. TAKK <3<3<3

    Tata:

    Hahahaha... Tamponger does that to you. Tusen takk for all støtte og gode ord, det har hjulpet meg langt på vei. Det hjelper å ha noen i ryggen :-) Og takk for den, bare flink er den beste flink'en.

    Håper dere har det bra, savner dere veldig veldig veldig. Hils og xoxoxo til alle <3<3<3

    SvarSlett
  29. haha, ja nå er det din tur til å suttre og klage over magesmerter. Go go!!

    SvarSlett
  30. Anonym1:

    Haha... Hipp hurra! Tusen takk!


    Anonym2:

    Jeg har brukt opp klagekvoten. Men forhåpentligvis kommer flere anledninger!!

    Tusen takk for kommentar :-)

    SvarSlett
  31. Husker da jeg fikk mensen min tilbake jeg! Not as happy as you! Haha, jeg hata meg selv istede for å synes det var bra. Så jeg sørget for å miste den igjen etterpå.. Men nå er jeg frisk vil jeg si! :-) er ikke noe glad for å faktisk ha mensen, men er glad for å være frisk og finne ut at styrketrening og muskler er en lidenskap i livet mitt! Det beste som har skjedd meg er vell det å bli frisk. Er ikke til å beskrive! Det er da det virkelig går opp for en hvor syk man faktisk har vært! Og jeg var veldig syk vil jeg si..

    SvarSlett