Søk i denne bloggen

mandag 8. november 2010

No jumping, only pumping

Ny mandag, ikke ny vekt. Den har verken gått opp eller ned. Noe som ikke er krise, men visstnok normalt. Kroppen har satt opp forbrenningen. (This info makes me happy, ett steg videre).

The doctor and myself har diskutert dette med trening. Jeg er (som nevnt tidligere) ganske ekstrem. Jeg har problemer med å trene litt. Jeg lager regler som sier at jeg må være fem minutter ekstra hver gang (og ender fort opp med å doble økten etc). Slitsomt og tullete. And no longer the case.
 
For fire år siden hadde jeg halvannet år treningsforbud. In the beginning it was hell. Denne gangen har jeg fått inkludere litt pilates og turer. (Og fire uker med styrketrening i USA før sommeren). Mest psykisk, jeg måtte lære å roe meg ned, forstå at dagen fortsatt har verdi selvom den ikke starter med en treningsøkt.

Anyways: Jeg har tydelig roet meg nok. Jeg skal begynne å pumpe jern igjen!!!


And it makes me:

1) Tiny bit scared - fordi jeg er litt redd jeg skal ta av igjen. Men egentlig ikke. Selvom reglene dukket opp uten å informere meg om det før, så har jeg kommet lenger

2) Happy - jeg liker å trene, det gjør meg glad, gir meg energi (når jeg ikke er ekstrem), og jeg liker tanken på å bli sterk, bygge opp istedenfor å bryte ned

3) Proud - det betyr at jeg har kommet langt på vei

4) Relieved - det vil hjelpe mot benskjørheten. (Jeg er veldig benskjør, spes i ryggraden, mindre i hoftene. Jeg får vondt i skjelettet hver gang jeg tenker på det). Endelig!


Ikveld skal jeg ut og finne treningssenter.

Jeg har tre alternativer: Et stort a'la Elixia/SATS med basseng. Et annet stort a'la Elixia/SATS uten basseng. Et lite på et hotell med basseng.

This is the large one uten basseng. Maybe not. Hvordan skal jeg konse på å bygge enorme med muskler når folk løper forbi og spruter svette på meg? Weird place.



Wish me luck og happy Monday!

13 kommentarer:

  1. Åh, en del av meg gleder meg veeldig til å kunne trene for å faktisk få glede ut av det.

    Gratulerer, og lykke til :D

    SvarSlett
  2. Det blir sikkert deilig å trene litt igjen, la noen andre sette reglene og hold deg til de :-) Og det er jo viktig å ikke trene for mye for man bryter jo bare kroppen ned. Det er ikke noe særlig når man ikke har noe å gå på. Trening skal være lystbetont :-)

    Pass på og lytt til signalene når du kjenner at ano prøver å trenge seg på.. bare 5 min til, bare ti push ups til, bare 1 km til, bare litt ekstra..osv...

    Jeg har kommet meg ned til trening max tre ganger i uka og skal klare å holde meg her :-)

    Lykke til og stor klem :-)

    SvarSlett
  3. Gratulerer!
    Dette er en fantastisk seier :D
    Jeg er såå stolt av deg!

    At vekten etterhvert begynner å stabilisere seg, og at du får lov til å trene litt mer er helt konkrete tegn på at dette klarer du, du har klart masse og er virkelig i ferd med å begynne ditt nye HELT friske liv!

    Jeg ville kanskje begynt på hotellet også gått over til noe større når du føler deg helt klar, ingen vits i å forhaste seg.

    Kanskje du kan trene litt styrke med Bear? Styrketrening er jo en av de alle mest sosiale treningsformene, en kan trene sammen uansett nivå!

    Ønsker deg MASSE lykke til, sprekker av stolthet !!!

    <3<3<3<3 :D:D:D:D

    SvarSlett
  4. Masse gratulerer, vi heier på deg!!

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Grattis!:) Og gratulerer også med å forstå at dagen har verdi selv om du ikke gjør ...hva nå enn reglene sier du må gjøre. Dit har ikke jeg kommet enda, og er glad for å se at det er mulig å komme dit!:D

    SvarSlett
  7. Hei Kristine ;)
    så kjekt med lyspunkt og fremgang! Trening er kjekt og føles bra, så dette blir godt vet du.

    Noen tips på veien:
    Babysteps: du klarte 1,5 år helt uten trening, da klarer du å å bruke laaang tid på å bli sterkere også.

    husk målene dine:
    *ikke ta helt av: altså ROLIG progresjon.. Mosjonisten Kristine!

    *Bygge opp, ikke ned: altså IKKE overtrene og overbelaste.

    Så skal du se at du forblir happy, proud, relieved og tom. i bedre form ;)

    Anbefaler deg å ta en tur innom treningssenteret. Velg det senteret med mest rolig atmosfære, minst stress og minste mulig perfekte, selvopptatte mennesker (ehhh det var vel litt vel dømmende??).

    Glad på dine vegne!

    SvarSlett
  8. Frida S.:

    Tusen takk, Frida!

    Jupp, jeg gleder meg også til å sette i gang for all the RIGHT reasons. Før fikk jeg jo aldri noe ut av det, ikke engang overskudd, bare noe jeg måtte igjennom for at dagen ikke skulle rase sammen før den egentlig hadde begynt. Brøt bare meg selv (og bein) mer og mer ned. Men nå skal det bli andre boller… (Kjempestore fiskeboller!)

    Tusen takk, håper du har hatt en fin helg, Frida!


    Mitthaap:

    Exactly: la noen andre sette reglene, det er cluet. Jeg har også max 3 ganger per uke, og det har jeg alle intensjoner om å holde. Og jeg skal gå på slaget en time, ikke ett minutt over. (For går jeg ett minutt over en gang så kan jeg jo ikke være noe dårligere neste gang… Blæh!) Kanskje jeg skal innføre straff andre veien?? Fem minutter over en gang blir fem minutter mindre neste?? Men må kanskje ikke bli helt opphengt i tid heller, kanskje jeg klarer å gjøre det på en fornuftig måte uten altfor mange regler. Jeg føler at jeg har styring nå.

    Neida, det skal bli rolig og fint og jeg skal ikke tenke på annet enn at jeg for en gangs skyld gjør kroppen en stor tjeneste.

    Tusen takk for så fin kommentar, mitthaap. Håper du slapper godt av etter helgen (synes du er tøff som reiste, jeg).
    Stor klem til deg <3<3<3


    Vamp:

    Well, thank you, Vamp! Du er nå god!!!

    Jeg lener også mot hotellet fordi det er ganske lite og ikke så mange mennesker. Og jeg har sjekket at de har frivekter. Så det er bra. Og på sikt vil jeg kanskje svømme litt også. Kanskje. Og det har jeg muligheten til der. Skal kjøre bortover snart og titte.

    Bear er sterk som en Bear. Og det var han som “lærte meg” styrketrening i utgangspunktet, så skal garantert lure ham med meg ☺

    Du er verdens godeste, tusen takk, Vamp. Håper du har det bra, tenker på deg <3<3<3

    SvarSlett
  9. Anette:

    TUSEN takk! Setter så stor pris på at du tar deg tid til å lese her. Vet du er busy!!! Takk for at du bryr deg <3<3<3 It means so much to me.


    Thea:

    Takk! Det er en LETTELSE, Thea. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg ikke har noen små regler igjen. Men jeg begynte å kutte ut noen, og det er et h***** i begynnelsen (ask min stakkars samboer), men så er det lettere. Og nå er det en befrielse. (Enda jeg fortsatt har flere igjen, så vet jeg at det er mulig).

    Jeg følte at reglene var det eneste som ga meg trygghet, og at dagene spant ut av kontroll hvis jeg ikke fikk fulgt dem. Men nå føler jeg det motsatt. At jeg har mer kontroll nettopp fordi jeg ikke er bundet av (like mange) regler.

    Du kan komme dit, og myyye lenger. Jeg har stor tro på at man kan bli helt fri igjen. You can do it too. Begynn med noen små, og jobb deg oppover, it will be worth it. You can do it.

    Tusen takk for kommentarene dine, Thea! De betyr så mye for meg!

    STOR klem

    SvarSlett
  10. C30:

    Tusen takk for så fin kommentar og så gode råd!!! Much appreciated, C30!

    Riktig trening i moderasjon blir bra både for humør og kropp!!
    Du har helt rett, babysteps it is. Dette skal ikke være et ekstremprosjekt (som ender med meg på trynet). Skal holde meg langt unna alt som heter cardio-monster-maskiner og heller løfte dumbbells for meg selv. Helst i et hjørne…

    Jeg lener mot hotellet. Det er et golfhotell som ligger veldig nærme, har ikke sett treningsrommet men hotellet ser veldig fint ut, svær golfbane og fint å gå tur etc. Skal spørre når de har minst pågang. Ikke at jeg skal være menneskesky, altså, men det er jo sikkert ikke enormt.

    Haha… Den ser jeg! Vi kaller den ikke dømmende, men … observerende. For det finnes jo mange “sånne” rundt omkring ☺

    Haha. Takk for så fin kommentar, C30. GODE råd. Thank you! Håper du får en fin mandagskveld ☺

    SvarSlett
  11. Jeg heier på deg! Heier på at du skal klare å kun trene hva du skal og ikke mer =)

    Skal faktisk gå å gjøre det nå jeg =)
    Trening er godt. Men tøft også.
    Tøft å kun trene normalt.
    Men det nazi regimet man kan finne på å kjøre et ikke helt godt det heller.

    Stå på! Tren med måte =)

    Stoooore klemmer fra meg

    SvarSlett
  12. Kjempebra! jeg er også der som deg, har gått over til å trene mer styrke. Jeg har mange ganger ikke fått trene i det hele tatt. Jeg synes det er fint med en kropp som er sterk <3

    Lykke til!!

    SvarSlett
  13. Mia:

    Nei, det har du rett i. Nazi-regimet er det motsatte av healthy. Jeg gikk for "the hotel" og gleder meg til å teste ut :-) Idag rakk jeg ikke, men begynner imorgen. Mandag, onsdag, fredag = good plan.

    Håper din trening gikk bra!! <3<3


    Marthe:

    HELT enig!!! En sterk kropp er best. Jeg gleder meg til å bygge meg opp litt, tror det kan hjelpe på selvfølelse også, jeg, å være litt "sterkere".

    Good luck til deg også :-) Og tusen takk for kommentar <3

    SvarSlett