Søk i denne bloggen

tirsdag 9. november 2010

No more sprite or cola light, alright?

Dette har jeg gruet meg til å skrive. For det er skummelt å dele store drømmer (i detalj denne gangen, jeg har jo snakket om denne "boken" i en evighet).

Før jeg forteller deg om ideen min, this is what scares me:

1) Du tenker: Hvem i h***** tror hun at hun er? Skrive bok? LOL!

2) Tenk hvis jeg går skikkelig på trynet og mislykkes og alle ler og peker og sier: “Haha, det var det jeg visste kom til å skje??”

Well. Da får mange seg en god latter.
Og jeg gir deg herved tillatelse til å le deg ihjel hvis jeg snart skriver: “Jeg fikk det ikke til”, eller “Ingen vil gi ut mitt patetiske forsøk på en bok”.

Sannsynligheten er stor. Så pass på at du aldri drikker masse brus før du leser bloggen min. Og at du alltid tisser på forhånd.

Enough silliness. Alle har godt av å drømme litt. Og hvis man ikke tør prøve så får man aldri vite. Right?

Jeg har altså begynt. Og jeg jobber på verdens koseligste rom:

At least I think so.

Jeg skriver om noe som ikke er sååå koselig. Spiseforstyrrelser. Sjokk, I know. (Man skal jo skrive om det man kan). Min egen historie, men ikke bare. (Fletter liksom meg selv inn i fakta, if that makes sense?). Noe er basert på bloggen, men bare tematisk. Og i et mindre “barnslig/muntlig” språk. Jeg skriver for eksempel ikke LOL. Og jeg tegner ingen smileys og søte hjerter. Og (dessverre) er det på ren norsk. (Ideally I would like to mix it up, men tipper at det bare tidobler sjansene for at forsøket mitt vil fly gjennom lufta og lande i en søppelkasse …)

Jeg gir meg obviously ikke ut for å være noe jeg ikke er. Like… en “ekspert” på spiseforstyrrelser.
Men håper jo selvfølgelig at min erfaring kan gi det en interessant/annerledes vinkling.

BTW: Jeg får hjelp av en profesjonell, så det faglige er på sitt rene.


Det finnes utrolig mye litteratur på spiseforstyrrelser. Alt fra tunge fagbøker (mesteparten på engelsk, skrevet av behandlere, ofte for behandlere), til personlige historier (veldig gripende, men beskriver ofte sykdommen mer enn de beskriver veien ut), til selvhjelpsbøler som er litt for touchy-feely-ukonkret til at man egentlig sitter igjen med noe etterpå. Og så finnes det utrolig sterke, motiverende skildringer av både sykdom og “veien ut”. Og gode selvhjelpsbøker med substans.

In other words: Mye tungt, mye tja..., mye ekstremt bra.

Og hahaha… Mitt mål er å skrive noe … tja. Neida. Bra. (So easy!) Men aller viktigst: Noe som kan motivere!!! Basert på fakta og ikke bare quasi-tull. (Og fordi jeg får hjelp til all the facts så vil det (hvis andre enn meg noensinne får lese) kunne være til å stole på).

Jeg føler det passer godt å skrive mens jeg er på “vei”. For jeg har fortsatt litt kontakt med ambivalensen, men mye mer med motivasjonen.
Det vil uansett ta tid (å herregud, så lang tid det faktisk tar å klore/tappe ned noe som ikke er fullstendig ubrukelig). Så innen jeg er ferdig (om ti år) er jeg forhåpentligvis også frisk som en fisk!

Stor motivasjon for å spise, tenke riktig, utfordre meg selv, gjøre skumle ting etc.

My view.


Så.
Da var den drømmen klasket ut på nettet også. Kanskje blir det noe av. Kanskje ikke. Det kommer til å ta laaang tid, men det haster jo ikke.


Et stort skritt for meg å dele det ihvertfall. (Litt noia for det, men nå er det gjort).



PS:
I might ask for advice.

PS2:
Husk det med brusen. Important. Vil ikke ha noen ødelagte bukser på samvittigheten.

19 kommentarer:

  1. Næh, så gøy :D Jeg vil lese, i hvert fall! SELV OM jeg er tissetrengt, til og med.

    SvarSlett
  2. Så spennende! Masse lykke til i prosessen! Jeg synes det virker givende å skrive ned historien sin, jeg. Og om det så ikke skulle bli gitt ut, så tror jeg det kan være fint for deg også..? Å ha det. Svart på hvitt.
    Krysser fingrene for utgivelse med tiden, jeg. Du har ei som ville kjøpt boka her, i alle fall ;D

    SvarSlett
  3. Hadde nesten en liten mistanke om tema... Men glimrende ide! Du KAN skrive (sikkert på ren norsk også) og du KAN en god del om spiseforstyrrelser på godt og vondt. Jeg har skikkelig troa på deg! Og en så god anledning for å virkelig sortere tanker, sette ting i perspektiv, ulike mestringsteknikker osv... "Man er sin egen terapeut"... Vet ikke hvorfor jeg skrev det, det dukka bare opp i hodet mitt?

    btw: liker rommet ditt.. søte tegninger og kosedyr :)

    SvarSlett
  4. FLODHEST!!! Mitt absolutte favorittdyr gjennom heeeele mitt liv! Alt blir bra bare man har en flodehest (som jeg kaller det) i nærheten, helt sant...

    Jeg har trua! Dette får du til, det er jeg sikker på. Med en god dose sjel, en liten klype stål(tråd)vilje, fire never kjærlighet, en stor sprut ærlighet og en dært pågangsmot tror jeg den blir helt fantastisk bra.

    Ståltrådvilje er forresten når man virkelig vil, men kaaaaanskje ikke akkurat nå, eller endrer veien til målet, men man kommer i mål til slutt. Alle har sine svakheter, også viljestyrken ;P

    Lykke til med skrivingen, jeg gleder meg til resultatet!

    SvarSlett
  5. Frida S.:

    Haha… Du er god. Takk ☺


    Solveig:

    Tusen takk! Du har helt rett: Det er givende å skrive uavhengig av hva som skjer. Og jeg burde kanskje ha nevnt at jeg ikke har enorme forhåpninger, og at jeg gjør det for min egen skyld ☺ Fint som du sier, å ha det svart på hvitt.
    Thank you!

    C30:

    Det kom kanskje ikke som en bombe, nei??? Ja, ser på det som en fin mulighet til å rydde opp i hodet, få alt sammen ut/ned. Blir sikkert slitsomt, men bra.

    Jeg er også glad i de trykkene! Av en japansk kunstner som heter Aya Takano. Og kosedyr er det koseligste som finnes ☺

    Tusen takk for support, C30, it is much appreciated!

    SvarSlett
  6. Hans:

    Haha… Takk!


    Camilla:

    Flodhester er en av mine favourites osgå ☺ Og enig i at flodeeehest er finere enn flodhest. Hmm.

    Tusen takk for støtte… Du er nå god!!! Skal følge den oppskriften ☺ Og definisjonen på ståltrådvilje er nothing less than ingenious.

    Tusen takk, Camilla!! <3<3<3

    SvarSlett
  7. Haha. Nå må jeg flire. Nevnt vi tenker likt før?
    I går kontaktet jeg et forlag, fikk svar og de ville høre mer.
    Og i dag skriver du dette!
    Du bør skrive den boken btw! Vet den vil bli bra. Jeg skal lese :D
    Stoooor Klem

    SvarSlett
  8. Veldig stolt av deg!!

    SvarSlett
  9. Kjempemorsomt at du også tenker i disse baner! Jeg tror som fler sier så er det godt for en selv å skrive uansett om den kommer ut, blir en suksess eller ikke :-) Men, ikke missforstå, jeg har mer enn størst tro på at du klarer dette! Du klarer akkurat det du vil. Vil du at det skal bli bok blir det det, vil du at den skal bli en bestselger så blir den det! :-)) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  10. JAJAJA!!!
    :D:D:D

    Meant to be! Always said.... ;)

    Dette er første skritt, kjempe smart å komme såvidt i gang før du gjorde det "official", så er du på vei!

    Litt som det å bli frisk nesten? Begynte litt før du begynte med blogg?

    Det har jo i hvert fall tilsynelatende vært litt av en suksess, og det er jeg sikker på at boken også blir!

    Ta det med ro, men ikke bruk for mye energi på å overbevise deg selv og alle andre på at det kommer til å ta år og dag, det kan jo eventuelt ha en selvoppfyllende effekt... =P

    Plutselig sitter du der med skikkelig inspirasjon, og da er det bare å rable i vei! korrektur kan du eller noen andre gjøre senere, etter boken er ferdig f.eks. ;)

    Så går det jo også an å skrive ulike deler til ulike tider, ikke nødvendigvis kronologisk, det kan ødelegge litt av det kreative kaoset som er hemmeligheten bak gode bøker :)

    Jeg gleder meg VELDIG til å høre hvordan det går, dette kommer til å bli gøy, først og fremst, og ikke minst givende.

    Ikke bry deg DET MINSTE om hva noen andre kommer til å tro, Knausgård gjorde ikke det vet du ;P

    Tenker på deg og sender deg mental-inspirasjon! <3<3<3 veldig glad i deg! :D

    SvarSlett
  11. This makes me so happy! Jeg synes det er en fantastisk idé, og er sikker på at prosessen og resultatet blir fremragende. Dette er noe jeg også er sikker på at blir bra for deg, og alle oss andre som evt gleder oss veldig til å lese. MASSE lykke til, og FOR en fantastisk mulighet til å få samlet noen tråder (eller mange). Du er dyktig!

    SvarSlett
  12. Mia:

    That’s GREAT! (Great minds…?) Haha… Så kult at de var interesserte. Kjempespennende! I’m very very happy for you, og gleder meg til å høre mer ☺ <3<3<3


    Anette:

    Thank you!!! Du er god. God tur!!! <3<3<3


    Marthe:

    Tror også man får bearbeidet mye. Og at man kan hente mye motivasjon i et sånt prosjekt, uavhengig av hva det ender med. Du er utrolig god, haha… Jeg satser på at jeg klarer å sette meg ned og jobbe litt hver dag, mer i helgene. Det er nok vanskeligere enn man (man = jeg) forestiller meg. :-S En modningsprosess også, I bet.

    Tusen takk for så hyggelig kommentar, Marthe! Much appreciated!

    <3 :-)

    SvarSlett
  13. Vamp:

    Hahaha… Jeg vet du alltid har sagt det ☺

    GODT poeng. Idiotisk utgangspunkt å se for seg at det skal ta ti år. Var nok bare “usikre” meg som var redd for “the pressure”. Men jeg vil jo egentlig få noe på papiret så fort som mulig, og må nok være litt mindre kritisk til det jeg skriver. Og få litt mer tro på meg selv. ☺

    Jeg har ikke begynt på begynnelsen. For begynnelsen er vanskelig!!! Jeg har “begynt” tre steder, eller på tre temaer.
    Takk for godt råd: Dette skal være gøy! Og jeg ser ikke på det som en prestasjon, eller noe som skal lede til noe konkret. Jeg elsker å skrive og slapper av når jeg gjør det. (En av de få tingene jeg ikke stresser med while doing it. Så på den måten passer det meg utmerket!)

    You are funny! Hva folk vil tro har jeg egentlig passert. Føler jeg allerede har eksponert meg ganske greit når det gjelder craziness og sykdom, så litt ekstra er egentlig ikke så farlig. Haha… ☺ Vamp…

    I love you, too. Og jeg tar gjerne imot all mental inspo jeg kan få fra et geni som deg ☺ <3<3<3<3<3<3<3


    M:

    TUSEN TAKK!!! Du er så god!!! It means so much to me, M, at du liker ideen. Ja, en fantastisk mulighet tl å samle tråder ☺
    Du er supergod, tusen takk for enda en supportive kommentar, they keep me going <3<3<3

    Håper alt er bra med deg, M!

    SvarSlett
  14. Så spennende! Lykke til med skriving! Gleder meg til å lese. :)

    SvarSlett
  15. Kaffedamen:

    Tusen takk!!! Håper det BLIR noe å lese...


    Gunnhild:

    Hahahaha... TAKK!

    SvarSlett
  16. Hey u :-) Vet ikke hvilket av de tre siste innleggene jeg skal svare på her - det var så mye gøy å lese :-)

    Men jeg hopper opp og ned av begeistring for at du skal skrive bok. Du er så god til å skrive, formulere og å lage skildringer :-) Heier på deg :-)

    Vil også si tusen takk for utrolig betydningsfull tilbakemelding på "min hengivne elsker" ;-)

    Super duper klem <3 <3 <3

    SvarSlett
  17. Mitthaap:

    Hoho... Ja, her var det mykje galskap å velge i... Hihi...

    TUSEN takk, that means everything to me coming from you :-) "Min hengivne elsker" var fantastisk godt skrevet, som alltid.

    Håper du har det fint, tenker på deg <3<3<3

    SvarSlett