Søk i denne bloggen

fredag 19. november 2010

Sprø knekkebrød med frø


Noen ganger får man oppskrifter som noen sier man bare prøve, ikke sant? 
 
Og så tenker man at herregud, hvor fantastisk kan en ostekake være? Eller hvor mye bedre kan din pizza være enn min? Eller hvorfor bake egne knekkebrød når Wasa gjør det for deg?

Well. Wasa kan gå og legge seg. Samme kan Rugsprø og resten av gjengen. Til og med de organiske, tjukke med frø kan gå og legge seg. I dag (senest imorgen) SKAL du lage disse knekkebrødene:

Du kommer til å takke meg. Og så kan jeg takke Vamp enda en gang fordi hun ga meg oppskriften. Bear og jeg spiste 1.5 brett på et par timer.

Disse knekkebrødene har fem fordeler:
Det er UFATTELIG lett å lage de
Det går UFATTELIG raskt å lage de
De inneholder UFATTELIG sunne, gode ting
De er UFATTELIG gode på smak og på crunch
De kan lages i utlandet uten at det nødvendigvis har UFATTELIG mye å si (med mindre mine ble helt feil/mislykkede (og da tror jeg dessverre vi må skylde på meg og ikke på Irland), and if so så betyr det bare at dine kommer til å revolusjonere knekkebrødverdenen).

Overbevist yet?

This is what you have to do:

I en bolle blander du følgende goodies:

2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (fin eller grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
Jeg fant ikke kruskakli, så erstattet med litt ekstra havrekli og litt ekstra havregryn. Pluss at jeg tilsatte noe av det aller beste jeg vet... nemlig gresskarkjerner. (They are rich in proteins and very yummy). 
Så heller du over 7,5 dl vann, rører og lar alt sammen stå og svelle i 10 minutter.


Mens det sveller og sveller og sveller så kan du dekke to-tre stekebrett med bakepapir (jeg tror mine ble litt for tjukke fordi jeg bare brukte 1.5). Smør ut med slikkepott og strø litt sesamfrø på toppen.

Stekes på 150 grader varmluft. Alle brett kan stå i ovnen samtidig. 
Symmetri? No?
Etter 10 minutter: ta ut brettene og skjær passe ruter med en pizzarulle. Sett inn igjen. Do something fun i 60 minutter. Så kan du åpne døra, men la brettene stå (uten å skru av ovnen) i enda 10 minutter. This to remove fuktighet.


And then you can build towers and stuff.
And then you can enjoy the crunchy goodness!
Thank you, Vamp <3 (Hvis de ser mislykkede ut på bildene i forhold til hvordan de skal være, (perhaps litt for tykke, litt for små og asymetric, litt for brænt i kanten??) så var smaken still fantastic!)

God helg!

And what are you waiting for???


24 kommentarer:

  1. De ser veldig gode ut, og jeg har tidligere laget noen etter God Morgen Norge - Wenches' oppskrift. det eneste jeg synes er skremmende er kaloriinnholdet, at man ikke finner ut hvor mye hvis man ikke måler og veier og bruker lang tid på det! Håper de falt i smak, eller høres jo slik ut :-)

    SvarSlett
  2. Marthe:

    Haha... Jeg skal ikke skryte på meg at jeg var innom den tanken.

    Men iom at jeg kan alt av kcal, (ja, det tør jeg skryte på meg), så prøver jeg å utfordre meg selv og spise ting jeg ikke vet nøyaktig innhold av. Og prøver (så godt jeg kan) å fokusere på at kroppen min har godt av absolutt alle ingrediensene.

    Er så utrolig slitsomt å sitte inne med så mye næringsinnhold-info, jeg skulle nesten ønske jeg kunne slette noe av det. (Du er sikkert enig). Skummelt å "miste kontroll" over oversikten, men det er også litt befriende å spise uten helt å vite innhold. Prøver å gi opp "regnskapet" mitt. Scary. Men necessary! (Wow, for et rim!)

    And jess, de falt i smak!!!

    GOD helg til deg, Marthe! Håper den blir super :-)

    SvarSlett
  3. Jeg har laget noen lignende selv! Kjempegode :)
    Jeg må nok ærlig innrømme at jeg fikk samme problem som dere skriver i kommentarene over, og det har gjort at jeg ikke har laget dem igjen.
    Men.. Det er en av tingene man på øve og utfordre seg på om man skal komme ut. Gi litt slipp på kontrollen. Oppskrifta har jeg spart på, og har store planer om å lage igjen.

    Gode, sunne, og enkle å lage! Skal notere meg det med gresskarkjerner, btw ;)

    SvarSlett
  4. :-)) Ja, tror vi har gode kunnskaper om kalorimengder og andre næringsstoffer som finnes i alle de forskjellige matvarene, men dette var en god måte å prøve å komme seg litt ut av kalkulator tilstanden! Skal henge meg på den. Kanskje begynne å spise middag snart ? :)

    SvarSlett
  5. Solveig:

    Enig. Man må øve seg på det som er skummelt. Eneste måten å komme videre på. I begynnelsen er det bare vondt/tøft og vanskelig, så går det litt lettere.

    Prøv igjen! For de er gode! (Og sunne).
    Rart egentlig, hvordan man er redd for noen typer mat og ikke annet. Noen ganger (i mitt tilfelle) er det ikke engang relatert til innhold. Bare fått det for meg at enkelte ting er kjempefarlig, enda fornuften sier at det egentlig er sunt.

    Men som du sier: Man må bare ta det som en utfordring. Eneste veien ut av det :-)

    Lykke til! Og god helg til deg!! :-)


    Marthe:

    Vi kan nok mer enn vi bør, ja. Prøver også å ikke veie mat, og ikke sjekke innhold på "nye" matvarer. Alt er vanskelig. Men tror det er lurt :-)

    Middag er OGSÅ lurt, ja!!! ;-D

    Stor klem til deg

    SvarSlett
  6. De ser helt perfekte ut!
    Og god idé med gresskarkjerner, jeg er også stooor fan av dem!

    Jeg har tenkt endel på det med kaloriene, men har funnet ut at siden disse knekkebrødene inneholder så mye fiber og frø som stort sett går rett gjennom tarmen, er det ikke rare kaloriinntaket. Må derfor toppes med pålegg eller være tilbehør til annen mat om en skal få i seg et fullendt måltid.

    Ergo er de veldig gode for alle, inkl spiseforstyrrede, både forsi det øver oss opp i å ikke tenke kalorier, fordi de inneholder masse nyttige næringsstoffer og fordi de definitivt ikke er spesielt kaloririke =)

    Så det er bare å forsyne seg,
    velbekomme!

    <3<3<3
    :D:D:D

    SvarSlett
  7. Jeg har kan alle kaloriene til knekkebrødene i butikken, så for meg var det å begynne å lage egne knekkebrød (nesten like dine, Kristine) veldig bra. Jeg lærte meg til å slippe litt av "kontrollen". Det var driiiit tøft, men jeg er utrolig takknemlig for det i dag. Ting begynner å løsne :)

    SvarSlett
  8. De så helt nydelige ut, og SKAL lages i morgen! Kruskakli aner jeg ikke om finnes i denne vide verden, har aldri hørt om det før, så kommer til å følge dine slavisk.

    GLEDER MEG!

    SvarSlett
  9. Jom jom jom and gorgeous delightness! Jeg elsker knekkebrød, må prøve denne oppskirften asap. Prøvde å lage noen lignende knekkebrød for litt siden, men de ble type altfor svidde, altfor små, alfor fuktige og altfor mislykkede. Sukk. Men med denne oppskriften skal jeg bli superknekkebrødbaker, you just wait and see! :D (bare en smule forvirra over denne kruskaklien, la oss slenge oppi litt gresskarfrø i stedet)

    PS: Alle overskriftene dine rimer jo, og jeg liker'e. 10 poeng til deg som har så god fantasi. ;P

    SvarSlett
  10. Kjære, kjære deg! Så utrolig tøft, så utrolig - har ikke ord! Jeg har akkurat lest innlegget i Dagbladet på nett, artikkelen om at jenter helt ned i 6 års alderen ikke spiser godterier fordi de er redd for å legge på seg. Dette er virkelig helt sykt! Det står veldig stor respekt av det du har skrevet og sagt til dagbladet! Jeg tar virkelig av meg hatten for deg <3 God natt!

    SvarSlett
  11. De så kjempe gode ut og så fine. Dette må prøves. Ha en flott helg.
    Klem til dere to

    SvarSlett
  12. Vamp:

    Jess!! De ble godkjent!

    Enig i at de ikke er et måltid bare i seg selv. Vi spiste med guacamole på i en runde, og med ost på i en annen. Very yummy!

    Ellers vil jeg bare si TAKK, kjære deg, for intelligente ord, spes mtp kcal og næringsstoffer. (Leste raskt gjennom og tenkte bare JESS). Og selvfølgelig for oppskriften.

    <3<3<3 til deg, Vamp. Håper helgen blir bra og at du koste deg på torsdag ☺


    Anonym:

    Me too… Både i Norge og i Irland. Blæh. Delete, please!

    Så fint at du også er knekkebrødbaker ☺ Og så motiverende å høre at denne “let-go-of-the-control”-strategien har funket for deg. Jeg prøver meg også på andre ting, middagsretter osv. Det er, som du sier, skummelt, men det er den eneste veien å gå.

    Tusen takk for så fin kommentar, Anonym. Motiverende! ☺


    Anette:

    Nå er det imorgen. Jeg håper du har laget??? Hvis jeg var i Norge ville jeg tatt stikkprøve… Og samtidig pratet hull i hodet på deg og drukket opp all kaffen din. Kjipt for deg at jeg er her.

    God helg <3<3<3

    SvarSlett
  13. Eirin:

    Jaaa, må prøve ☺ Disse var veldig enkle å få til ☺ Eller så hadde jeg bare flaks.

    Haha. Jeg er et rime-monster. Alle andre blir lei av at jeg rimer i vei og aldri klarer å gi meg. Det er UFATTELIG irriterende, I tell you. Men det er morro å lage overskriftene, da ☺
    Takk, Eirin! Håper du har det bra, og at du koser deg i helgen ☺


    Marthe:

    Å, så god du er ☺

    Ja, det er skremmende! Jeg skrev en kronikk i Aftenposten i sommer og etter det fikk jeg en del sjokkerende tilbakemeldinger. Blant annet denne 6-åringen som ikke ville ha lørdagsgodt (hun nektet å spise det, altså, ikke bare en liten kommentar), fordi hun ikke ville legge på seg. SCARY utvikling.

    Tusen takk, Marthe, for så gode ord! Betyr mye for meg <3


    Hege:

    Ja, prøv! You’ll like them!

    GOD helg, gode deg ☺

    SvarSlett
  14. Dette så veldig lett ut å lage. Kanskje jeg stjeler oppskrifta og bruker det i undervisning én vakker dag. Helt fritt for masse rare konserveringsmidler og sånt som en helse og ernæringslærer bekymrer seg over. Det er skikkelig skummelt når man er inne i faget. Tror jeg skal lage det selv. :)

    SvarSlett
  15. De ser absolutt veldig gode ut, disse! Innbiller meg at de er crunchy og litt "søtlige" pga diverse frø osv. Nice. Hadde du pålegg på? Får handle inn litt og teste ut oppskriften engang. Nå skal jeg igang med å lage lasagne ;) Håper du har en goood helg!

    SvarSlett
  16. Prinsesse Rose:

    Ja, kjempeenkelt! Det er ganske "basic" ingredienser, ja, ikke noe lureri. Passer helt sikkert bra i undervisning!

    Og så er de utrolig gode :-) Tusen takk for kommentar, Prinsesse Rose (I like your name) :-)


    C30:

    Ja, det er både crunchy og "nutty". Ost på noen og guacamole på andre. It was very yummy!

    Lasagne høres bra ut :-) Høres ut som om du er flink til å lage mat, alltid noe godt på menyen! Heldig samboer :-)

    God søndag, C30 <3<3<3

    SvarSlett
  17. idag laga jeg knekkebrødene ilag med junior.
    Utrolig hvor gode de var.
    Tusen takk for oppskriften. Dette blir garantert laget flere ganger fremover :c)
    Klem fra Snoopy :c)

    SvarSlett
  18. Hei Kristine. Jeg lager disse hele tiden og tenkte jeg skulle sende deg oppskriften, men du er jo alt ekspert. Vi digger de alle tre!!!
    Håper vi ser deg i julen!
    Klem M

    SvarSlett
  19. Jeg skal lage knekkebrød - lover!
    Har skrevet ned oppskriften din - du skal få rapport. Tenker husets knekkebrødspiser blir happy!
    <3

    SvarSlett
  20. Snoopy:

    Å, så bra ☺ Må være hyggelig å bake med en liten junior!

    Tusen takk for tilbakemelding ☺ Stor klem og god mandag til deg


    Anonym:

    Haha… Bombe at du allerede lager de. Og sikkert mange andre versions? Bakemester. JA; vi ses i julen, jeg kommer innom med pakker og klemmer ☺ Savner dere. Klem til Mini-M <3<3<3


    Eva:

    Ja, det må du. You’ll love them! <3<3<3

    SvarSlett
  21. Been there, done that!

    Neste gang MÅ DU ha med noen hakkede nøtter i deigen, det smaker helt fantastisk. Mandler er favoritten min. Første gangen jeg lagde knekkebrød ble alle borte i løpet av et par dager, vi spiste knekkebrød til alle måltider, det er SÅ godt! Her er min versjon : http://christiane.torden.org/ukategorisert/crisp-bread-revised/ (legg merke til klippe-knekkebrød-med-saks-trikset - uvurderlig!)

    OBS: bilder av søte rotter forekommer på bloggen, gå inn på eget ansvar hvis du har rotteangst :) (skjønt, de er så søte at du kanskje blir kurert hvis det er tilfelle).

    Kruskakliklem, Christiane

    SvarSlett
  22. Christiane:

    Jeg har faktisk rotteangst. Men skal noen rotter kurere meg så må det være disse. :-) (STORT kompliment).

    Dine knekkebrød så FANTASTISKE ut. Nesten gang skal jeg prøve med mandler (min favorittnøtt) og med scissor-trick :-)

    SUPERFIN blogg, I'll be back!

    Tusen takk!! God søndag!

    SvarSlett
  23. Tnawww, Tusen takk! Det setter jeg pris på, det er så mange som nekter å i det hele tatt tro på at rotter kan være fine kosedyr..

    Jeg hadde også rotteangst før jeg ble kjent med min første rotte. Nå er jeg avhengig.

    Enda et knekkebrødtips: mal et par håndfuller mandler i kjøkkenmaskin/blender/e.l. til et fint mel og bland det inn i røra i tillegg til grovhakkede mandler. Enda mer almond goodness!

    Jeg skal lage masse knekkebrød og gi bort i julegave, hvis jeg klarer å la være å spise alle selv :)

    God mandag!
    -Christiane

    SvarSlett
  24. Christiane:

    Supert! Skal lage mer ikveld, jeg :-) Almond goodness FTW!

    Thank you!!!

    SvarSlett