Søk i denne bloggen

tirsdag 7. desember 2010

Age and RAGE

PS: 
(Kan man si PS før man starter? Jeg leste akkurat gjennom, og OMG, my appologies, this is sooo long and boring. Men hvis du interesserer deg for snø og is, alder og rynker, vin og naboer? Please read on!) 

På fredag ringte naboen på døra og viftet med armene og ropte at jeg hadde 2 minutter på meg til å kjøre opp av garasjen. Han hadde måkt og hakket is og nå var det TO spor klare. But it was a 2-minute-window-of-opportunity. Nå eller aldri. For det snødde veldig. (Like dramatsik som meg, den mannen!)

(Han visste at jeg var litt skuffet over den mislykkede redningsaksjonen - jeg ville jo OPP på veien og ikke tilbake i garasjen).


Remember?
 
"See you in the garage", ropte han mens han nesten gikk på trynet ned trappa som jeg ikke hadde måkt (fordi jeg ikke har spade/måke, bare en rake, for hvem trenger vel snøredskaper i et land som kun har snø i to minutter hvert fjerde år?)

Jeg tok løpe(kjøre)fart med bilen og kjørte opp i de to sporene han hadde laget og fikk parkert oppe på veien. Klar til å kjøre/skli hvor jeg vil når jeg vil. It was a great relief. Og siden har den stakkars bilen, (som forresten heter Bear på ordentlig), ikke vært i huset sitt i det hele tatt. He's quite upset.

"And now it's your turn", sa jeg.

"There's NO WAY I'm driving in these conditions", sa naboen. "I'm walking until the snow disappears".

Which means at den stakkars mannen hadde måkt kun for min skyld. Og jeg ble (BOMBE) litt rørt. Og visste ikke hvordan jeg skulle takke. Men så sa han at det var en TRUE pleasure, og så sang han "that's what friends are for" bare at han byttet ut "friends" med "neighbours", og sa at han er pensjonert og kjeder seg ekstremt og at jeg gjorde ham en stor tjeneste da jeg innbilte meg at jeg skulle klare å komme opp en isbakke på sommerdekk.
Så forklarte at han har en datter som har flyttet hjemmefra. I september. Og han håpet inderlig at hun har en nabo som måker for henne også. Og datteren ligner litt på meg... Og så ble han rørt. Og jeg tenkte AHA, her kommer ... det. And it did. Men ikke like ille som jeg fryktet.

"You look so much like her", sa han. "She's 20. Like yourself?".

Jeg har en "greie" med alderen min, skjønner du. Jeg prøver ikke å skryte på meg at jeg ser UNG ut. (Kanskje hvis jeg ikke smiler??). Men BARNSLIG.

En gang Bear og jeg var i USA (jeg var 19), trodde ALLE (ikke alle, da, men det føltes som alle) at jeg var 12 år. TOLV år. Et barn. (Hvem var Bear?? En "onkel"?)

Men tilbake til historien. Som egentlig har et halvveis-poeng. Jeg måtte jo takke min fantastiske nabo. Så jeg skled ned til min lille "village"...

... og kjøpte sko til ham?


Eller gavekort på puben?

 Julestemning FTW!

Nei, silly. Jeg gikk på "polet" og kjøpte vin. Og hva skjedde? You guessed it. Jeg ble spurt om å vise leg.

Og da pol-gutten (som sikkert var 21 år) så Drivers Licence med bilde av MEG og ikke min ikke-eksisterende storesøster på 27 sa han bare:

"Oh... I thought..."

Blæh! Jeg hørte ikke resten. 

Græbba bare vinen og gikk til et parfymeri fordi jeg elsker å henge på parfymerier nesten like mye (egentlig ikke) som jeg elsker stationary shops og bokhandler. Og mens jeg tittet ble jeg overfalt av vennligheten selv. Jeg har møtt henne før. Da anbefalte hun en Qtip over en annen (og nei, jeg ba ikke om råd). Hun har like fint hår som jeg hadde etter frisørtimen min på lørdag (styla som en 99-åring med permanent og skinnende spray), masse, masse sminke. Og jeg tipper hun er 55 år. (Husk det, husk det, det er hele poenget med denne fantastiske historien).
Damen ville hjelpe og jeg kom på at jeg kanskje trenger en ny krem. Mot tørr hud? Hun rynket litt på nesa mens hun studerte meg. Og så fant hun fram en "just marvellous" øyekrem og begynte å kline på under øynene mine.

"This is just perfect", sa hun.

Og så: ""Juuuuuuuuuuust perfect... for women our age".

Stop. Rewind.

WTF?? "Women OUR age???"

Målløs. Speachless. I repeat: OUR age?


Hva er "our" age? 50? 20? 12? 27? 55?



PS:
Når jeg klager over dette "barnslig utseende"-greiene mine så sier folk alltid: "Men tenk når du er 50, da?? Daaaaaa kommer du til å sette SÅ stor pris på det?"

De misforstår, you see. Jeg ser ikke fresh+ung ut. Jeg ser barnslig ut.

Jeg kommer til å se ut som et BARN med RYNKER.


GREAT??? FREAKY more like it!


PS2:
Da jeg kom tilbake fra utflukten min hadde naboen hakket all is og måkt my stairs. Jeg håper noen gjør det samme for hans 55 år gamle datter.


PS3:
Visste du at slanking/underernæring/feilernæring leder til... RYNKER??? Jess. It does.


Og med denne FANTASTISK interessante historien ønsker jeg deg en RIKTIG god dag!

22 kommentarer:

  1. Haha I love this story!!!! Your face do look like a face of a teenager!!! Must be that little, super cute nose of yours!!!

    SvarSlett
  2. For en snill snill nabo da!! Ikke alle som har sånne naboer,for å si det sånn (altså,JEG har også det da)

    Ja,rynker er ikke til å unngå da,ikke i vår alder,haha (jeg er noen år eldre enn deg da,men blir også tatt for å være en del yngre..)

    Misunner deg forresten å bo i Dublin,fiiiin by :)

    Ønsker deg en finfin dag videre :)

    SvarSlett
  3. Hahaha,for en fantastisk historie!:)))
    Jeg "sliter" med litt av det samme, er 26, og får stadig barnebilllett på bussen (15 år??), blir alltid spurt om leg på polet når jeg kjøper vin (17 år?? Okei, kan til nød leve med det:P )osv. Men det rare er at jeg aldri blir spurt om leg når jeg går ut...For da har hun jo pønta seg^^
    Vi får trøste oss med at vi en gang kommer i den alderen at det er et kompliment å se halvparten så gammel ut :)
    PS. For noen koselige naboer du har! Jeg trodde de bare fantes på film, men de finne stydeligvis i Dublin også :) Dessuten er jeg sikker på at det har noe med deg å gjøre og, snill gir og snill får :)

    SvarSlett
  4. Du er så morsom:D
    Godt med et lite avbrekk i all eksamenslesingen:S Kom på at jeg ikke har kommentert her på evigheter!:O Men jeg er innom hver dag:D

    Vet at det alltid er like morsomt og lese historiene dine:) Og alle de morsomme menneskene i Dublin:P

    <3

    SvarSlett
  5. Herlig innlegg!

    Jeg har også problemer med alderen, men det bedrer seg nå.
    OG jeg har også rynker. I en alder av tjue. Takk til anoreksien for det.

    Håper du får en fin ettermiddag/kveld.

    SvarSlett
  6. Off, I feel ya sistah. Det er ikke noe gøy å bli tatt for å være 10 år yngre enn det man faktisk er, i hvertfall ikke de gangene man har pønta seg og faktisk tatt på sminke og "voksne" klær. I en alder av 25. Barnebillett på bussen er ikke det verste, da kan man si "humpf" halvhøyt og be om voksenbillett. Det er verre hvis du må prate med andre godt voksne i akademiske sammenhenger og de prater til deg som om du var et lite barn. HEY, jeg har faktisk noe å komme med i diskusjonen deres jeg også!
    Eller den kalde vinteren jeg gikk hånd i hånd med min Mr.T, jeg med litt for store vinterklær og hetta godt snurpet sammen rundt fjeset. Og barnehagetanten vi passerte gav Mr.T DET blikket. Sånn som man gir halv-pedofile menn som går på barnerov. Fakta er jo at vi bare er 3 år apart, ikke 15, men det kunne ikke hun vite...det hjelper nok litt på folks feiloppfatning at jeg såvidt er over halvannen meter høy da (156 cm to be precise). Det kan jeg ALDRI gjøre noe med. Jeg er sikker på at de få rynkene du har nå (jeg tror du innbiller deg at de er verre enn det de er) forsvinner som dugg for solen så fort ja, solen, kommer tilbake og den tørre vinterlufta byttes ut med fuktig Irlandluft :)

    Dama i parfymeriet har blitt trent opp til å si sånne ting som gir jenter øyeblikkelig rynkeangst og dermed kjøper altfor dyre kremer. Ikke bry deg om henne! It's a scam!

    Naboen din høres forresten kjempesøt ut, skulle ønske jeg hadde en som ham!

    SvarSlett
  7. Leni:

    Haha. Thanks! Men det er kanskje på grunn av kvisene, Leni… De som har skylda! Kviser og rynker. Yey! Takk takk for at du leser, du er god!


    Laipai:

    Naboen er fantastisk. Virkelig. Og dette er bare en liten del. Tror han ser på seg selv som litt vaktmester.
    Dublin er en SUPER by ☺ Med hyggelige (og rare, gode) mennesker.

    Tusen takk! God kveld til deg også ☺


    Heidi:

    LOL: “Da har hun jo pønta seg!” Morsomt. Kanskje jeg skal pønte meg litt mer til hverdags jeg også.

    Mitt inntrykk av the Irish er at de er EKSTREMT hjelpsomme. Og utrolig snille. Da det snødde som verst møtte jeg en annen nabo (som jeg har hilst på så vidt tre ganger før) da jeg var på vei til bilen og han insisterte på at jeg MÅTTE lane hans bil istedenfor. MYE tryggere fordi den hadde firehjulstrekk. Svær Jeep. Og jeg vet hvordan det hadde endt: kræsj! Jeg har jo så vidt styring på Lille Bear. Han insisterte og kastet nøklene på meg etc. Men fikk takket nei, da. Snakk om å være snill!
    Har egentlig mange gode historier, men folk er, som sagt, ekstremt hyggelige og snille og relaxed ☺

    Sorry. Her skravla jeg litt igjen. Men tusen takk, Heidi ☺ Haha… “Hun har jo pønta seg…” Cute ☺

    SvarSlett
  8. Anne Line:

    Her er det ingen kommentar-plikt, altså ☺ Men hyggelig! Takk!!!

    Masse lykke til på eksamen!! And don’t study toooooo hard ☺ <3


    Annika:

    SÅ mye vi kan takke den for! Sender den gode tanker for at jeg også har fått KVISEINVASJON. I en alder av 27. It’s great!
    Enda mer motivasjon for å kjempe imot, Annika.

    Håper du også får en fin kveld! Tusen takk! ;-)


    Chris10ane:

    Så søt historie ☺ Stakkars Mr. T som fikk det blikket... Det hjelper med hår, Christiane. Og ikke sammensnurpet hette :-P

    Jeg er heller ikke så velidg høy, og det har sikkert litt med det å gjøre også. Føler noen ganger jeg må stå på tærne for å få med meg hva som skjer. Og det er sant: høyden kan vi IKKE gjøre noe med ☺ Prøver å sette pris på den. Jeg prøver å komme på fordeler, men annet enn at det er lettere å fly (altså pga benplass, ikke lette fra bakken) og … gjemme seg, så kommer jeg egentlig ikke på noe.

    Og takk. Jeg HÅPER du har rett!

    Tusen takk for så søt og oppmundrende kommentar ☺ <3 Håper du har det bra!

    SvarSlett
  9. Fornoeyelig historie.Saa koselig nabo! Men det har nok noe med at du er den du er for at han er saa hjelpsom. Og saa koselig naermiljoe.Gleder meg til aa komme aa se det selv sammen med deg!!

    SvarSlett
  10. Så herlig det må være å ha en slik vaktmester-nabo! :D Ønsker meg en sånn en til Jul (kanskje ebay har en?) som jeg kan være rørt sammen med en gang iblant.

    Irland virker utrolig koselig, både folket og selve øya og landsbyene og det hele, så jeg må nok komme meg dit en gang i løpet av livet. Selv om det er litt texas på selveste Poblacht na hÉireann for tiden da i disse økonomiske krisetider.

    Jeg ser også litt liten ut, så no worries; you're not alone! :P But it coms in handy, you see, for jeg kan lure bussjåførene til å tro at jeg er barn hvis jeg har for lite penger til studentbillett, så det er jo en heldig konsekvens av et barnslig utseende! :D Ha en super kveld, Kristine.

    SvarSlett
  11. Vet du, jeg sluker alt du skriver uansett. UANSETT. I adore you and your blog.

    So does my mom! (Helt sant)

    (Og jess, du påvirker meg til å blande engelsk og norsk om hverandre.)

    SvarSlett
  12. Så nydelig historie, så herlig du er altså! Og du skriver så himla BRA!

    SvarSlett
  13. Du er så nydelig som du er du! :-) Godt med gode naboer som virkelig stiller opp, du fortjener jo ikke noe annet enn det <3

    SvarSlett
  14. Du skriver så utrolig bra, levende og morsomt!!

    SvarSlett
  15. Så herlig skrevet :-) Elsker når du skriver sånne innlegg for du skriver så levende :-)

    Vi har mye til felles vi :-) Jeg er jo 34 og blir og har alltid blitt tatt for å være yngre. Det er ikke alltid like gøy nei... Blir fremdeles spurt om legg på polet... og om jeg er storesøsteren til min eldste datter...Very funny...nope.


    Frykter at når aldringsprosessen setter inn så skjer det så fort at folk kanskje ikke vil kjenne meg igjen :-)

    Ha en super dag <3<3<3

    SvarSlett
  16. Hahahaha, for en bra historie, og så levende fortalt:o) Jeg sliter med det samme, forresten, jeg er 26 men blir spurt om leg når jeg kjøper vin, og folk gjetter alderen min et sted mellom 17 og 20... Men når det ikke irriterer meg, tenker jeg at det er jo fint, for da slipper jeg å ta så mye "ansvar", hvis du skjønner, for det er ikke så rart at jeg ikke har kontroll på livet siden jeg bare er 17. Da lar jeg dem gjerne tro det, så slipper jeg å si at "egentlig er jeg 26, får angstanfall av å tenke på at jeg burde hatt jobb og syns det er ordentlig slitsomt å ta t-banen. Men ellers går det fint!"

    SvarSlett
  17. Mamo:

    Ja, du ville likt deg her, frue. Sauer og kuer og steinhus. Landsbylegen, Mamo, Landsbylegen… Neida, Dublin er mer spennende enn som så! Men du vil nok like deg her ☺ Velkommen, velkommen!


    Eirin:

    Sånne naboer går veldig billig på ebay for tiden! Go for it ☺

    I går var det ekstra texas med 2011-budsjettet. De er litt lei seg for tiden, the Irish. For både økonomien OG været går til h*****. Da er det bare en ting som hjelper og det er… puben. Det ER veldig koselig her, jeg bor egentlig bare 15 minutter fra sentrum av Dublin, men det føles som om jeg er LITT på landet likevel.

    Godt jeg ikke er alene om å se så ung ut! Tusen takk, Eirin, du er så god ☺


    Frida S:

    Right back at you, Frida! Jeg elsker bloggen din ☺ Og what a great influence I am, hvis du blander engelsk og norsk! It’s the best! YEY! Du er supergod og supersterk, og utrolig inspirerende ☺

    Ha en super dag!

    SvarSlett
  18. Tora:

    Tusen takk, så god du er, Tora! <3<3<3


    Marthe:

    Takk og takk og takk, du er bare super. <3<3<3


    Anette:

    Tusen takk, gode deg ☺ I miss you! Men nå ses vi snart. Likte ideen om postkontor, bare for å blande litt sosiale medier her. (FB, altså, ikke brevskriving).


    Mitthaap:

    Å, tusen takk!
    Vi har skremmende mye til felles, det har jeg tenkt på mange ganger. Jeg tipper MANGE ville ELSKET å bli mistaken for å være storesøsteren til datteren sin. Men jeg skjønner godt at det ikke alltid er så gøy.

    Og haha… Det har du sikkert rett i. (Altså, ikke deg spesielt, men oss, eller meg). Får håpe det er en gradvis prosess ☺
    Som jeg skrev til deg igår: Så glad for at du er tilbake <3


    Thea:

    LOL. Om jeg skjønner? JA, jeg skjønner. Her er min versjon:
    “Du tror jeg er 20? Midt i en utdannelse, kanskje, som leder til en godt betalt, trygg og fast jobb? PLEASE believe that. Egentlig er jeg 27, har måttet avslutte tre vidt forskjellige studier, burde egentlig vært i stand til å ta bedre vare på meg selv, får angstanfall av alt fra bilkø til handlekurver til logoen til Lånekassen, misliker telefoner og er litt redd når jeg går på gaten. Og forresten: litt noia for diverse matvarer også. Og å spise sammen med fremmede. Men ellers går det fint med meg også!”

    I seriously LOVED this comment.

    Thea: Du er genial!!! <3

    SvarSlett
  19. Hahaha :-D
    Beste bilde til slutt :) Sånn Vil du altså se ut når du blir gammel :-p

    God førjul

    Klem JM

    SvarSlett
  20. Jan Magnus:

    Haha. Sånn ser jeg ut NÅ, Jan Magnus. Alt håp er med andre ord ute :-)

    Takk for at du leste, og god førjul til deg også!!

    SvarSlett
  21. Hehe, men du ser bare sånn ut når du moser hoder, ikke sånn til hverdags... ;-)

    SvarSlett
  22. Jan Magnus:

    Haha... True, true. Tusen takk :-)

    SvarSlett