Søk i denne bloggen

mandag 27. desember 2010

Dear Rudolph Reindeer. Please reappear next year. You hear???


Happy Christmas fra meg!!
Til deg!
Og hvor er jeg?

Let’s put it like this:
Jeg + flyplass?
Equals: rett i dass

Nå KAN jeg skrive om flyet (IKKE MITT) som skled av rullebanen fordi de åpnet igjen "a wee bit too early"... Eller om hvor mye jeg hater flyplasser generelt. Men det er både du og jeg DRITTLEI av å høre om. So I won't. (You're welcome...)

Vræl.
Jeg LENGTET jeg etter å komme hjem. Jeg lengtet (lengteRRR) etter familien min, vennene mine. (Det gjør jeg forsåvidt alltid, men ekstra nå). Jeg lengtet også etter alle pakkene de har stablet opp til meg. Neida. Det har jeg ikke hørt noe om. Det her de sikkert ikke. Eller kanskje de har det? Jeg lurer på om de har det? Herregud, tenk hvis det venter masse pakker? They must be so disappointed I'm not there to unwrap them...

Anyways.

Jeg gledet meg til og med til noe av julematen. Eller. Ribbe og berlinerkranser (+juletredanser) kan du få gratis av meg. Men gravlaks og røkelaks? I loves it MAX. Uuuflaks. (And whatsup Mr. Pepperkake med masse nonstop?) Og WTH (What The H*LL?) igår kveld skulle jeg drikke gløgg og få en god hug… LOL. (Rim og fanteri. Jeg hadde sikkert fått en god hug, da. Så det er ikke løgn).

Se alle i nummer 23. Min nydelige niese. Tutti og Frutti... Sykebesøk. Drinks in Haffy? Boo.

Julelbruncher og juleluncher? Oh NO. Julegruncher.

Hvor typisk er ikke dette, da?

Først (for noen år siden) nektet jeg å feire jul fordi jeg var skrudd i hodet og innbilte meg at å løpe rundt som en headless chicken for å forbrenne ribbe og pepperkaker jeg ikke engang hadde spist (men tenk hvis tenk hvis tenk hvis…) var en ideell feiring av X-mas?

Og SÅ, når jeg endelig klarer å innse at det er (skremmende) ren og skjær GALSKAP? Og ikke kunne ønsket meg noe mindre enn å sitte mutters alene i et hjørne og trippe med beina, rusa på egentlig ingenting og lese den samme siden av et eller annet idiotisk fag igjen og igjen og igjen. For å distrahere meg selv. Fra tankene på hva de gjør hjemme i Norge (TV, godteri, god frokost, graven, Disney (what?? Starter det ikke før klokken 3? Det gjør det alltid. Nei, det gjør det ikke. Jo. Nei.), mer godteri, besøk, middag, pakker etc etc etc). Fra skammen over at jeg ikke klarer å reise hjem. Fra hatet fordi jeg er en egoistisk jævel. Og sånn helt generelt distrahere meg fra meg selv. Never going back there.
Men når alt denne driiiten tilhører fortiden, og jeg gleder meg, gleder meg, gleder meg – da kommer jeg meg ikke hjem likevel?

For jeg hadde gledet meg til å vise alle jeg kjenner (og meg selv aller mest) at jeg er “meg” igjen. Og ikke en nervøs/livredd/nevrotisk/stressa kontrollfreak som setter regler og rutiner over… absolutt alt som egentlig betyr noe. Jeg som har skrevet at jeg var redd for nærhet og klemmer og “everything good”, skulle jo hjem for å vise at det bare var sykdom, sykdom, sykdom. Og ikke egentlig meg. Men her er jeg!

Men … jeg drar
Heller i januar!
Og “krever” at noen (pappa? Egentlig burde jeg kalle ham far, men herregud, han heter jo ikke det. Pappa-far, da, for rimets skyld) har et prakteksemplar
Av en gravlaks KLAR!

Ja?

Og da skal jeg drikke cappuccino med lille Dino (som har fått ett av mine kallenavn og bare har bodd hjemme i litt mer enn en uke):

Men, men, men: “JULEN 2011” blir bare den mest ultimate julefeiringen EVER. Jeg skal kjøpe amerikanske lys og Rudolfer i Philadelphia, bruke flere måneder på å rigge til og blinde alle naboer. Kanskje vinner jeg premier også. This is where I will live in 2011:


OTT? Not at all.

PS:
Alt bra her. Bare litt amper. En viss julesang dukker opp over ALT. Og den kan gå og... Mhmmm.

"Driving home for Christmæææss"? KISS my Æ**.

Sånn. Now it's ALL good.


Fortsatt HAPPY CHRISTMAS til deg. (Men spar litt på kruttet, da. Det er 2011 som gjelder!!!)

13 kommentarer:

  1. Julen ble ikke som du hadde forventet i aar men 2011 er et nytt aar med nye muligheter! Er sikker paa at neste aar blir en superduper jul for deg hvor du kan vaere sammen med dine kjaere og med lille nydelige Dino!

    SvarSlett
  2. Da kan jeg fortelle deg noe som kanskje kan løfte stemningen et par hakk, Kristine. En beskrivelse av Julen min ifjor: Brians Juleaften 2009.

    Den store kvelden kom, og som vanlig stengte hele Norge presis klokken 14. Så langt, så godt. Hadde det bare ikke vært for Tannféens slemme tvillingsøster, som bestemte seg for å gjøre livet virkelig surt for Brian, og gi stakkars Brian tannpine. Ikke noen lett tannpine, nei, men en rivende, knugende tannpine av den sorten som får en til å gråte av smerte, og ønske at man heller kunne bodd seks fot under jorden.

    Hadde tannlegen bare vært tilgjengelig, eller hadde en butikk vært åpen så man kunne kjøpe noe smertestillende. Men nei - det var jo Jul, og man storkoste seg. Bortsett fra undertegnede, som ikke engang hadde en hodepinetablett på lager.

    Alene. Med grusom smerte. Uten smertestillende. Kort oppsummert var dette fjorårets juleaften for meg.

    Første juledag klarte jeg å slepe meg til et juleåpent apotek, og kjøpe noe som kunne lindre tannpinen slik at jeg klarte å sove noen timer om natten, og hele historien endte med at tannlegen ordnet tannen etter nyttår.

    Uansett - etter marerittet jeg opplevde ifjor vil enhver Jul uten voldsom tannpine fortone seg som et drømmeland for meg; og når avisene kommer med snufsende skildringer av folk som er ensomme i Julen, eller folk som ikke kommer seg hjem, undres jeg på hvordan de ville ha følt det om de hadde sammenlignet Julen sin med stakkars Brians Jul 2009; antagelig hadde de følt paradisets porter åpne seg med fjorten søte engler som synger julesanger - og innsett at de ikke har det så ille likevel.

    Så opp med hodet, Kristine, for så lenge man ikke har marerittaktig tannpine eller blir torturert på syvende døgnet i et iransk fengsel, har man det i bunn og grunn uendelig mye bedre enn man kanskje er klar over der og da.

    I det siste har jeg også tenkt på hvor praktisk det egentlig er å ha to øyne som man kan se med - det å være blind er ikke verdens ende (som noen muligens vil tro), men poenget er at samfunnet vårt er tilrettelagt for oss som kan se, slik at en person som ikke kan se vil møte mange hverdagslige hindringer i form av eksempelvis reklameplakater, fakler eller gårdeiere som gir blaffen i å måke snø fra takene, og i stedet sperrer hele fortauet. Vi som kan se kan komme oss videre ved å tråkke ut i gaten, se om den er fri for kjørende biler og komme oss videre - men hvor skal en med blindestokk gjøre av seg...?

    Nei, livene våre er på ingen måte fullkomne og det kan være lett å fokusere på bagateller, men når man får seg en a-ha-opplevelse lik Julen min ifjor, blir man en smule klokere; så lenge jeg ikke blir torturert med tannpine uten smertestillende i skapet på juleaften, kan Julenissen gå seg bort på en svensk bondegård, og bli forfulgt av tre illsinte grevlinger og atten kaklende høns, men likevel vil jeg være i et paradis sammenlignet med Julen jeg opplevde ifjor.

    Takk for en koselig julehilsen, og ønsker deg (og alle andre her) en fortsatt fin romjulstid. :)

    SvarSlett
  3. Utrolig kjipt! MEN, MEN men. Når du reiser hjem i januar, når du lander, skru datoen tilbake til 23 desember 2010 og koooos deg =) Dagen derpå kan det bli 2011 igjen. Back to the future. Kan virke? Kanskje? Bare en ide. Håper du får det fin fint anyway :D
    Du fortjener jo det. Og du kan jo alltids vise i januar 2011, eller en skrudd tilbake desember 2010 at du ikke er den kontroll freaken noe mer =) Alt til sin tid.
    Nå skal jeg slutte å bable =) Kos deg masse =)

    SvarSlett
  4. Er det ikke ironisk?? Herre min hatt, blir så VILT irritert på dine vegne, ville gladelig gitt min plass til deg, du fortjener det definitivt mer i år!

    Men heldigvis er det jul hvert år! Tenk det, ikke en gang i tiåret, skuddåret eller annen hvert år, men hvert år :D Yey for det, jeg er med på å begynne forberedelsene TIDLIG neste år :D


    Kos deg med Bear da!
    <3<3<3
    :D:D:D

    SvarSlett
  5. typisk typisk....og kjipt..men da kan vi hvertfall håpe på at 2011 blir en kanonbra jul,og du har noe å se fram til..selv om det er lenge til..

    Legger igjen noen romjulsklemmer der du er.

    SvarSlett
  6. Poor little you, so sad!
    I hope that Bear was with you all the time!

    SvarSlett
  7. <3 Kristine <3 vi lengtet også, men jeg har allerede bestemt meg for at jeg nå gleder meg og lengter enda mer til neste gang vi kommer til Norge samtidig!
    Håper du får fine dager fram til Nyttår, og at 2011 vil bli et helt fantastisk bra år både for deg og for Bear.
    Mange klemmer fra Linda

    SvarSlett
  8. Mamo:

    Jupp, nytt år og nye muligheter!! Er han ikke god??? SÅ søt!


    Brian:

    Stakkars deg, Brian! Høres helt forferdelig ut! Håper du slapp unna tannsmerter i år ;-)


    Mia:

    Haha. For en god ide!!! Det skal jeg gjøre! Skru datoen tilbake til den 23 ☺ Takk takk! Håper du har hatt en fin jul, Mia!!


    Vamp:

    Nei, den plassen er jeg glad du hadde selv <3 Men takk for støtte. Og jupps, jeg gleder meg allerede til neste år ☺
    Jeg koser meg!! Håper du klarer å slappe av litt, du også <3


    Laipai:

    Tusen takk, Laila! Og det samme til deg! Stor klem ;-)

    SvarSlett
  9. Leni:

    Aaah, thanks! And JESS, takk og lov, Bear var her all the time ☺ Håper du har hatt en fin jul også! Christmas carols og juletredans??? Jess?


    Linda:

    Enig!! Det skal bli supert!! Gleder meg innmari til det :-) Og right back at you! Håper 2011 blir superbra for deg og hele familien :-) Stor god klem fra meg

    SvarSlett
  10. SÅ utrolig kjipt og som du sier, typisk! Men bare så det er sagt:
    - Haffy venter med ubegrenset drinks alle deler av året
    - Gjengen i 23 er klare på flekken med gravlaksmiddag - Jeg har allerede sette en liten haug med gaver merket ditt navn
    - Adelheid og Ted er bare et tastetrykk unna

    Med andre ord - its all goooood i januar!!

    SvarSlett
  11. Så fin hund! hvilken rase er det? Cocker spaniel kanskje?

    SvarSlett
  12. Anette:

    Det viktigste er Adelheid. Don't store her in the basement just yet... Tusen takk, du er best. Og jeg gleder meg til januar!! Så veldig :-)


    Anonym:

    Dino er en liten dachsemann! Selv om jeg er helt enig i at han faktisk ser litt Cocker Spaniel-aktig ut på bildet :-)

    SvarSlett