Søk i denne bloggen

fredag 7. januar 2011

Silly silly Philly

Før jeg forteller deg hva det ALLER beste med Philadelphia var, (etter alle de fantastiske drikkevarene, that is)...:

 
... sååå må jeg først fortelle litt om mitt forhold til ferier. For de har en litt motsatt effekt på meg enn de egentlig skal: They stress me out just a tiny bit.

Fordi jeg er såpass avhengig av rutiner. Og fordi jeg ikke takler ineffektivitet. Ingenting stresser meg mer enn å slappe av. Ikke skulle "gjøre noe" på mange dager??? (En av mange ting jeg skammer meg over, FINNES det noe mer irriterende enn en person som ikke klarer å kose seg?). Og enda viktigere: Jeg fortjente ikke ferie. Eller å gjøre hyggelige ting. (Cry me a river... Boooo-hoooo, Kristine).

Men joda. Jeg liker altså ikke å være ineffektiv eller ligge stille uten å gjøre noe. (Add a bikini to that scenario and ... UÆH). 
Derfor måtte jeg før (før, før, før - viktig ord!!) alltid pakke treningsDVDer (LOL), fagbøker (ofte til tross for at jeg ikke hadde noe jeg måtte gjøre, men for å roe nervene mine (forsåvidt bedre enn andre metoder) og gi en falsk følelse av at jeg gjorde noe "nyttig"), trygg mat (just in case, kan jo ikke spise hva-som-helst-liksom). Og på den måten "skape" rutine.
Men selvfølgelig koste jeg meg også. Innimellom glemte jeg meg og... slappet litt av. Men alltid med en liten dært (?) av dårlig samvittighet og en fin "alternativ-til-hva-jeg-ellers-kunne/burde-bruke-tiden-min-på-og-alt-jeg-må-gjøre-når-jeg-kommer-hjem"-tankerekke. Med andre ord: Jeg kastet vekk mye tid på å stresse over IDIOTISKE ting.

 Men nååå... I Philly...

 
(Ja, Philly. Ikke Philadelphia. Jeg har lengtet intenst etter å si "Philly" (mest fordi det rimer på et av mine FAVORITTORD: Silly. Oh, so silly...). Men herregud, jeg gjorde det selvfølgelig ikke. Jeg har ingen rett til å gå rundt og si: "Philly" som en annen cool innfødt. Jeg har aldri vært der før, jeg har ikke engang en onkel som kommer derfra, jeg er ikke "cool". Så jeg sa altså "Philadelphia" ditt og "Philadelphia" datt mens jeg lengtet etter å si Philly. Hhelt til noen sa at INGEN sier "Philadelphia". Uavhengig av om du er cool eller ikke: ALLE sier Philly. Så etter det ble jeg jo helt silly og sa PHILLY).


Uansett. While in Philly:



Jeg trente IKKE. Jeg jobbet IKKE. Jeg leste IKKE fag. Jeg hadde IKKE vekking for å få mest mulig ut av dagen.

Jeg så seks filmer. UTEN å ha gjort meg "fortjent til det" først:

 
Egentlig bygde jeg sofaen om til et puteslott, men det har jeg dessverre ikke bilder av.

Jeg spiste middag (og lo meg silly) med Bear her: 

Og drakk litt for mye vin sammen med Bear (og lo meg enda mer silly) her:


Jaja. Samme sted. Det skiftet farge, you see :-)

Og var på Spa.


Og kjøpte julepresanger/nyttårspresanger. 
Og da jeg var ferdigpakket (bortsett fra sminken som jeg enda ikke hadde klint på meg)...


...ville jeg IKKE hjem. 

Men nå er jeg altså tilbake til stappfull postkasse (regninger og Donald-blader). Skittent hus (vi hadde ikke vann før vi reiste, nei, men det er TAKK OG LOV tilbake igjen).  
Og en POSITIV ting: MASSE hyggelige kommentarer på bloggen og masse mailer jeg ikke har fått lest enda og som kanskje tar litt tid å svare på. (Men thank you!)

Ooog en lang liste over praktiske ting som må fikses og ordnes (med små bokser til å krysse av ved siden av - NOE måtte jeg jo gjøre på flyet for å roe meg ned fra nedturen det var å reise hjem fra ferie). En er allerede krysset av: "Få de to koffertene som ferierer i Houston HJEM". CHECK!

gleder jeg meg til å komme tilbake til rutinene mine igjen. Overlykkelig over at det finnes et alternativ som er enda bedre (ihvertfall i noen dager).

Så hva var det aller beste med Philly???

You guessed it:

Jeg koste meg silly.

GOD HELG!!! 

23 kommentarer:

  1. Noen ganger trenger man å kunne stresse ned for så å stresse opp (bare sunt stress selvfølgelig) ser du til at dere hadde det flott:) vil også dit:) men jeg må være i kalde Norge !:/ kos deg masse i helgen:)

    SvarSlett
  2. Å, jeg blir så glad!
    Du beviser herved at mat er den beste medisin mot sånne spisekoko-stressetanker.

    Hurra for deg!

    Nina

    SvarSlett
  3. høres ut som en kjempefin tur :-)) Ønsker deg en riktig god helg!

    SvarSlett
  4. Så bra at du fikk slappet av og kost deg litt;) passet vel perfekt etter to misslykkede forsøk før jul.. Har hatt samme følelse, når man skal dra hjem så vil man egentlig ikke. selv om man egentlig ikke hadde lyst til å reise i det hele tatt, men jeg sier: BORTE BRA, MEN HJEMME BEST;)
    Og vi har savnet deg.. jeg har i alle fall.
    God helg;)

    SvarSlett
  5. Så braa:D

    God helg til deg også:)

    SvarSlett
  6. Har savnet deg jeg :-) Så godt å lese at du har klart å tillate deg litt. Stor klem fra meg

    SvarSlett
  7. så bra at du har kosa deg og faktisk klart å slappe av :)

    Jeg har også savna deg...glad to have you back silly.

    hugs'xxx

    SvarSlett
  8. Kontrastene er det vi trenger!
    Ingen dag uten natt,
    intet lys uten mørke,
    ingen glede uten sorg,
    og ingen ferie uten et hverdagsliv!

    Fantastisk deilig at du slappet av, så på film og lo hjertelig, we all need to be silly, not just in philly,
    welcome home!

    <3<3<3 vamp

    SvarSlett
  9. Jeg ler, smiler og storkoser meg med updatene dine. Dette er helt fantastisk og så vel fortjent!

    SvarSlett
  10. Så godt å "se" deg igjen! :) Fint å lese at du klarte å slappe av! (Kjenner litt for godt igjen det der med å føle at man "kaster bort" tida om man bare slapper av...)

    SvarSlett
  11. Jippi!
    Velkommen tilbake!!

    SvarSlett
  12. Å, jeg kjenner meg utrolig igjen!! Alle vennene mine gleder seg til ferie og gleder seg til helgen. Jeg, derimot, kan noen ganger få stressføelsen rundt slike forandringer i hverdagen. Gi slipp på den gamle rutinen - finne en ny rutine - bli vant med den - gi slipp på den rutinen og gå tilbake til min hverdagsrutine. (stressende for meg i hvertfall)
    Rutiner er trygghet. Og det er vanskelig å gi slipp på den tryggheten.

    Koselig at du er tilbake, Kristine! Godt nyttår!!

    SvarSlett
  13. Å, jeg kjenner meg utrolig igjen!! Alle vennene mine gleder seg til ferie og gleder seg til helgen. Jeg, derimot, kan noen ganger få stressføelsen rundt slike forandringer i hverdagen. Gi slipp på den gamle rutinen - finne en ny rutine - bli vant med den - gi slipp på den rutinen og gå tilbake til min hverdagsrutine. (stressende for meg i hvertfall)
    Rutiner er trygghet. Og det er vanskelig å gi slipp på den tryggheten.

    Koselig at du er tilbake, Kristine! Godt nyttår!!

    SvarSlett
  14. Velkommen tilbake hit til oss! Har savnet deg! Godt aa lese at du har hatt det fint!

    SvarSlett
  15. Glad i deg kristiemor<3 Koser fra titti

    SvarSlett
  16. Lille Rafiki:

    That’s sooo true, Lille Rafiki ☺ Takk for at du leste, og JAAA ta deg en tur til Philly når anledningen byr seg ☺ GOD helg så lenge!


    Nina:

    Jupp!! Det tror jeg også! Tankene slipper litt taket med mer næring. Spisekoko-stresstanker = veldig beskrivende uttrykk! Og jeg savner dem ikke (enda de fortsatt dukker opp innimellom, da). Men STOR forskjell på ferie nå og ferie før, and all for the better!

    Tusen takk og GOD HELG, Nina ☺


    Marthe:

    Tusen takk, Marthe! Håper alt er bra med deg og at du får en superfin helg ☺ <3

    SvarSlett
  17. Anne Ma:

    Ja. Det passet meg utmerket å komme meg avgårde. Haha. Som plaster på såret har flyturer heller aldri gått så smooth ☺ Så jeg tror jeg fikk igjen for litt uflaks!
    Tusen takk, du er GOD! Håper du har det bra, og at helgen din blir veldig FIN!

    Og enig med deg: Borte bra, men hjemme best! Det beste som finnes er å tømme kofferter, vaske klær og rydde alt på plass. I loves it. Det er som å rydde i hodet. Og det trengs regelmessig ☺

    Deilig å få koffertene tilbake også, jeg liker ikke at tingene mine er ute og reiser alene i den store verden. For et par år siden mistet BA kofferten min på en direkte-flyvning fra Malaga til London. Why?? De glemte å sette på tag. Selvfølgelig hadde jeg pakket smykker (idiot, jess, I am), favorittkjolen min (som var sånn fin og hengete foran på magen så ingen kunne se “fettet” mitt) etc. Så den forsvant. Men etter at min fantastiske svigermor ringte BA hver dag i fire måneder gikk en person og LETTE på flyplassen, og fant den utifra beskrivelsen (nei, jeg hadde ikke skrevet navn og adresse fordi jeg er som sagt en idiot). Og FIRE måneder etter fikk jeg den på døra. INCREDIBLE. Og kun takket være at hun ringte og ringte. Så nå følger jeg nøye med på at de setter på tags, pakker aldri smykker (ikke at jeg egentlig har så mange smykker, men jeg har ihvertfall tre ting jeg elsker over alt på jord), og har ikke bare navn og adresse men masse annen pynt. Kofferten min ser ut som et juletre så den skal være enkel å spotte.

    Jaja. Der fikk du et lite uinteressant essay fra meg uten å be om det. LOL.

    GOD HELG til deg, Anne Ma (det sa jeg visst for tre meter tekst siden også, men det har man jo glemt etter å ha lest gjennom alt babbelet). <3<3<3

    SvarSlett
  18. Anne Line:
    JAAA, ikke sant? Tusen takk! Og kos deg i helgen!


    Mitthaap:

    Missed you and your blog too… Nå skal jeg titte innom!! Stor klem tilbake og god helg!


    Laipai:

    Jeg har kost meg silly, ja! Det er jo litt spes å skryte av at man har klart å slappe av på ferie, men det er jo et fremskritt, enda så teit det høres ut for andre ;-)

    Håper du har hatt en fin uke, skal titte innom deg og se! Fortsatt god helg, Laipai!! Og takk for at du leste ☺ xoxo

    SvarSlett
  19. Vamp:

    Sooo true! Og (as always) så godt sagt! Tusen takk, du er SÅ god! And I love your little rhyme ;-D Håper du også er litt silly og ikke pusher deg for hardt?? I will check now.

    God helg, Vamp!!
    Stor klem fra meg


    M:

    Tusen takk, M. Det var veldig pent sagt! Takk…. <3<3<3

    Håper du har det fint. Ha en fortsatt fin helg!


    Kaffedamen:

    Å, tusen takk!
    Ja, det er ingen god følelse. Som om man alltid har noe bedre å gjøre, alltid dårlig tid, noe man skal rekke. Kose seg leder jo ingen steder, liksom… :-S Tulliball!

    Håper du koser deg i helgen, Kaffedamen!

    Anette:

    Jippi!!! <3

    SvarSlett
  20. An:

    Enig. Rutiner er trygghet. På samme måten som spiseforstyrrelsesreglene er trygghet. Hadde jeg kunne valgt (for en stund siden) så ville jeg sikkert foretrukket å gjøre nøyaktig det samme hver dag, spise nøyaktig det samme etc. For alltid. (Kanskje ikke. Forhåpentligvis hadde jeg ikke valgt det. Men i det minste vurdert det).
    Det er lett å bli satt ut når alt er annerledes, som på ferie. Ingen rutine, annen mat osv. Men det var deilig å oppleve at det faktisk kan være bra med litt forandring også. (Så lenge man vet at man skal hjem igjen og rett tilbake igjen!!)

    Tusen takk, An! GOD HELG til deg! Og alt godt for 2011!


    Mamo:

    Tusen takk, Mamo!! Og takk, jeg har kost meg masse! GOD HELG!


    Titti:

    Å, du er god!!! Tusen takk! Jeg savner deg and I looove you <3<3<3

    SvarSlett
  21. Ser ut som en fin tur!
    Men litt trist (og triggende) å se en hel rad med lett-drikker på bilde...

    SvarSlett
  22. Anonym: Blir du trigget, så trenger du ikke å lese.

    Det er millioner av "normale" som drikker diet, så om du blir trigget av å se disse bildene blir du vel trigget av å gå på Rimi også, eller?

    <(")
    Alexandra

    SvarSlett
  23. Anonym:

    Lei meg for at du ble trigget av Dr Pepper'n min! Det er det ALLER beste jeg vet å drikke, og brukes IKKE som en erstatning for mat. Kommer i tillegg til alt annet jeg spiser og drikker (næringsdrikker, melk, smoothies, vann etc). Altså noe jeg koser meg med! Og synes flaskene med iste var så fine :-) Men jeg er lei meg hvis det var triggende for deg.

    Takk for kommentar og fortsatt god helg!


    Alexandra:

    Enig med deg, det er helt normalt å drikke diet, så lenge det ikke erstatter annen næring. Og det gjør det IKKE.
    Men som jeg nevnte rett over så er diet brus noe jeg koser meg med innimellom, og når den i tillegg kommer i tusen flere variasjoner enn hjemme var det jo stas :-)

    Tusen takk for kommentar, Alexandra! ;-);-);-)

    SvarSlett