Søk i denne bloggen

tirsdag 18. januar 2011

Venninnene til Kristine (as in mine) = FINE

Vet du hva som er ganske utrolig?

At man kan ha venninner i flere år. Som etter at man har gjemt seg bort? Isolert seg? Meldt seg "ut"? Og vært litt "selfabsorbed" (as in: fokusert på egen sykdom mer enn noe annet)?

Fortsatt er der. 


De gangene jeg har sett my girlfriends de siste årene har jeg sagt at:

"NÅ har jeg det SÅ bra, alt er så MYE bedre". (Og de har nok nikket og tenkt: "Mmmhmmm..." Og jeg har sagt: "Jeg lover").

Men i går, da vi var ute og spiste tapas og jeg IKKE var stressa, når VI lo (legg merke til VI. As in us, together, alle sammen og ikke: "de lo. Og så lo jeg med to sekunders delay"). Oh NO. Jeg LO uten å tenke på andre ting (as for ex: "Kristine, DU fortjener ikke å le med, du aner ikke hva de egentlig ler av, YOU are not a part of this, you suuuck" eller de gangene jeg bare ikke forstod hva de lo av (fordi hjernen min var en smule slooo-ooo-ooow) eller de gangene humoren var en smule intern (og jeg ikke hadde sett noen på ett år og ikke visste hva vi snakket om).

Men igår var jeg altså med. Med hele (den store) hjernen min. It felt: Incredible. Jeg tenkte ikke på at jeg var annerledes eller at jeg ikke passet inn eller at jeg var irriterende for noen. Eller at jeg var... syk.
 
I tillegg så klarte jeg å ta i mot komplimenter. Jeg ser så J***** BRA UT for tiden skjønner dere!!!
(Nesten like stor fan av å skrive det som å legge ut om mensen og tall-telling, men whatever). Med BRA så mener jeg obviously IKKE at jeg plutselig ser ut som en supermodell eller no.... LOL: lavest av alle venninnene mine, 16 kg (jess indeedeeo) tyngre enn før? Hardly. Men heller at jeg ser bra ut til meg å være. Og det er visst vel så mye øynene (jeg har alltid ønsket meg turkise øyne, you see. Dessverre er de grums-grå-blå-grønne, men her kan jeg jo lyve litt. Kan du se for deg sparkling aqua-eyes, please?) som det er kroppen. Og når de sier det så tenker jeg ikke at jeg er feit. Men at jeg ser friskere ut. (Og at lårene kanskje er litt for store inni buksene mine, selvom det ikke er lårene de sikter til, men who fucking cares about my thighs???). Bortsett fra meg. Litt. Noen ganger.

Nå hadde jeg tenkt til å skrive at jeg er heldig fordi venninnene mine ser gjennom sykdommen, at de ser meg bak alt "tullet mitt" (som virkelig ikke er tull, men hva skal jeg ellers kalle det?). Men nei. Jeg vil ikke si det likevel. Kanskje var det sånn før, at de så i gjennom en vegg. Men kanskje er det ikke en vegg der (ikke like tykk ihvertfall, kanskje en skillevegg, eller en sånn asiatisk papirvegg, bare) lenger?


I går stod ikke anoreksien i mellom.

I går trengte jeg ikke å si: "Nå har jeg det SÅÅÅ mye bedre, jeg har det super-fantastisk og elsker studiet og føler at alt går rett vei". To hell. Igår sa jeg at: "Jeg har det veldig BRA". And I meant it. Og jeg sa det på en så rolig og trygg måte at bra var tusen ganger bedre enn super-fantastisk-mye-bedre-enn-noen-gang-sååååååå-mye-bedre... Fulgt av:"...I promise". 

Og i fare for å høres ut som en selvgod idiot. Så følte jeg at de sa til meg (indriekte):  
"Hei, der er jo Kristine. Long time no see". 


I feel LUCKY. I love my (ekstremt tålmodige) friends.




PS:
"Alle" spør om jeg har hairextensions. This is becuase jeg pleide å ha tre hårstrå samlet i en fin liten hestehale. Og nå har jeg kanskje tredve. Skjønner godt at folk er misunnelige på meg. Skjønner det j**** godt. Det er jo fint, da. At alt blir litt tykkere. Og ikke bare noe. Fint å være proposjonert.


PS2:

Herregud, hadde det noensinne passet bedre med et helt SMASHING bilde av meg??? (Alternativt: Hadde det noensinne passet bedre å leie inn en person med turkise øyne (gjerne med glimt i) og tykt hår med et pent smil, or what???) Det hadde vært smashing!

24 kommentarer:

  1. Jeg synes du allerede er SMASHING jeg!! Og så herlig at du koste deg med gode venner i går!
    Er ikke Dino herlig? Har han smakt på ørene dine? :P
    Fortsett å hygge deg, og ha det bra, mange klemmer fra Linda <3

    SvarSlett
  2. Helt enig med Linda, det der ER et smashing bilde av deg, du er smashing! Jeg er så glad for at det går så mye bedre med deg!:D Stolt av deg!

    SvarSlett
  3. Du ser straaaaaaalende ut!!! Saa fint at du koser deg!

    SvarSlett
  4. Oh my! You are actually cuter than that dog! I am still your most dedicated fan but I haven't got the time to comment lately! Shame on me! I know!

    SvarSlett
  5. Jeg er så utrolig glad på dine vegne, Kristine!! Fikk gåsehud og klump i halsen da jeg leste setningen din: "I går stod ikke anoreksien i mellom". Det er så beundringsverdig, tøft, sterkt, inspirerende og virkelig hyggelig (hvis man kan bruke et så tilsynelatende trivielt ord som hyggelig - men du forstår sikkert hva jeg mener) at du har kommet så langt! Hurra for deg!

    Kjenner meg godt igjen i følelsen av å oppdage at man har venner rundt seg som man trodde man hadde mistet, men som tydeligvis har vært der hele tiden. Som kjenner meg for den jeg *er*, og som kan "kjenne meg igjen" etter perioder hvor jeg ikke har hatt det så bra, men er "tilbake" igjen. Og som ikke dveler eller krever full forklaring på det som har vært, men som gleder seg over at jeg har det bra. Den følelsen - den betyr alt i verden, den er fantastisk. <3 I am so happy for you!

    SvarSlett
  6. LOL: Trodde dere at jeg fisket etter litt compliments??? Oh NO. Det var ikke det som var poenget med dette innlegget :-) (Men dere ser at jeg ikke har en eneste kvise??? Og at jeg for noen måneder siden hadde både kviser og utslett og sår i munnvikene??? Mmmmhmmm... Det er mer mat!)
    Men poenget var jo at det er deilig å være en del av VERDEN!!! 0g deilig å ha så gode venner.

    Tusen takk for så hyggelige kommentarer - dere er gode som blir så glade på andres vegne :-) Good people, so you are.

    Så takk takk takk!

    Linda:
    Han er mer glad i å ligge i kofferten min og kose med klærne. Og mer glad i å kvele meg ved å dra i skjerfet mitt. Ørene har så langt fått være i fred. Men han er ADORABLE!!!

    Mamo:
    Takk!

    Thea:
    <3<3<3 Du vet sikkert hva som ligger bak, så at du er stolt setter jeg enormt stor pris på! Du er så god. Takk takk takk!

    Leni:
    NOOO shame on you! Hope you are well! (And thanks!!!) <3<3<3

    Krissa:
    Du er SÅ god!! Er det mulig? Takk, tenk at du bryr deg så mye og så kjenner du meg ikke engang (bortsett fra alle hemmelighetene mine, da). Du er GOD, Krissa.

    Og ja, det er en fantastisk følelse å vite at man har folk rundt seg som bryr seg uansett, som venter og gleder seg over at man er bedre!!! <3<3<3 til deg

    SvarSlett
  7. Du skriver så godt, rett fra hjertet, at jeg alltid gleder meg med deg i seirene, og føler med deg i frustrasjonen når det ikke går like glatt! Gratulerer med ny milepæl!

    Det er så utrolig viktig å ha de vennene, de som venter til du er klar, som er der fortsatt! Det er så godt når man har noen som er sånn.. :)

    Kjenner jeg blir helt stolt av deg Kristine, enda jeg ikke kjenner deg - ønsker deg alt mulig godt for det nye året! :)

    SvarSlett
  8. Hjertemedisin: det er du!
    Ikke rart disse venninnene fortsatt er der, de har åpenbart vært så heldige at de har kunnet se "Kristine " hele tiden, ikke sykdommen som du har opplevd sterkest.

    Priviligerte venninner, tenk å finne en hjertemedisin i hverdagen :D

    <3

    SvarSlett
  9. You look smashing,thats for sure ;)
    Og det er så godt å lese at du kan slappe av,og føle deg i ett med venninnene dine,kontra føle deg utenfor og helt lost. Ta vare på sånne dager og minner om det skulle dukke opp mørke og fæle dager igjen.

    Vi er to med den type øyefarger du...just frekkin' great...

    <3

    SvarSlett
  10. Venner er fantastiske å ha. Det er så fint å høre når noe går fint og bra, og det gjør det virkelig for deg! Du er virkelig flink. Det er også motiverende (inspirerende?) å høre om hvordan de positive "side effects" ved å legge på seg. stå på!

    SvarSlett
  11. Så utrolig vakker er du veit du, og du har like vakre venner forstår jeg. Det er nok ikke lett å være en venn til en som sliter med spiseforstyrrelser før man har tenkt at man har et problem selv, men jeg er så utrolig glad for at du har så fantastiske venner og at de har deg! :-) Kos deg masse, du ser kjempefin ut på bildet. mener ikke tykk jeg mener at du ser utrolig FIN ut! :-)

    SvarSlett
  12. Hei. Ble linken om siden din på blggen min :)
    Føler med deg og alt det der, MEN fyyyy så bra innlegg. du er åpen, ærlig, rett på sak, humoristisk og du hadde det FINT=) når har jo ikke jeh fulgt deg og din bakgrunnshistoie. skal ta en nærmere titt. Men en ting er sikkert at jeg vil følge den positive deg videre mot en friskere hverdag :) vil takke deg for smil , glede og håpet jeg fikk nå

    TAKK <3

    stor klem

    -Tinkabell-

    SvarSlett
  13. Er enig med alle andre her, du er fantastisk fin allerede, ta til deg de her komplimentene, spesielt når du kanskje møter på en tung dag. Bildet av deg var helt awesome! Hunden er søt, du er søt, snø som jeg elsker og fin farge på jakka:) Goodie! :)

    SvarSlett
  14. Det var jo super godt å lese =)
    Og øynene er jo sjelens speil? Eller noe i den duren.
    Øyne er det første man ser ihvertfall, og ikke thights. Ingen bryr seg om de nei. Men øynene bryr man seg om.
    Varme glade øyne er jo supert =)
    Også når de er grums-grå-blå-grønne.
    Anyway. Godt å lese!
    Du er flink =)

    SvarSlett
  15. JC:

    JA, jeg er heldig som har venner som har “ventet” på meg. Det føles så godt og trygt.

    Jeg kjenner ikke deg heller, JC, men du må være en fantastisk god person, som legger igjen kommentarer som gjør meg glad/rørt. They keep me going! Takk!!! Tusen takk! Du er så god. Og jeg ønsker deg alt godt for 2011, håper det blir smashing ☺


    Vamp:

    Det er jo også en måte å se det på. LOL! Du er så god, Vamp! Men det er jeg som er heldig. De er bare tålmodige… <3<3<3 til deg


    Laipai:

    Godt råd. For når det er mørkt har man en tendens til å glemme dager som denne, that’s for sure. Eller tvile på at de har eksistert. Men nå har jeg jo bevis ☺

    Godt å vite at jeg ikke er alene, da, med grumseøynene mine ☺ Takk, Laila. <3<3<3

    SvarSlett
  16. Cathrine:

    Det er mange positive side effects!! (Believe it or not). Det er en rar opplevelse, på en måte sliter jeg litt med å akseptere at det er “mer av meg”. På en annen måte føler jeg faktisk at jeg ser sunnere ut (og da tenker jeg ikke på vekt, for jeg klarer ikke helt å se det med vekt klart), men jeg tenker på håret, neglene og HUDEN. Herregud. Og jeg merker at jeg smiler på ordentlig etc. Jeg er mer rolig, MYE tryggere på meg selv. Og ikke like paranoid.

    Tusen takk, Cathrine. Og så fint at det er motiverende, for alt i alt er det de positive sidene som vinner. Rått!


    Marthe:

    Det er jeg også! Og det er nok ikke lett å være venn med en med spiseforstyrrelser, nei. At all. Håper det blir bedre å være venn med BARE Kristine. Og ikke begge to på en gang. (Litt klisje, men men men…)
    Og takk for det ☺ Du er god!!! God tur, håper du får en fantastisk ferie, Marthe!!!


    Katinka:

    Tusen takk, Katinka, nå ble jeg glad. Og så fin bloggen din er! Som jeg skrev: I’ll be back!

    Takk for utrolig fin kommentar <3<3<3


    En rosa fugl:

    Å, så søt du er. Jeg måtte låne jakka av søsteren min fordi jeg undervurderte (overvurderte?) hvor kaldt det var. Du er god, du, tusen takk! (Liker forresten det nye bildet ditt, altså av den rosa fuglen…)


    Anette:

    <3<3<3 I miss you already.


    Mia:

    Ja, de er visst det ☺ Og du har HELT rett i at varme, glade øyne betyr alt, og at lår betyr ingenting. Rart at man skal glemme det noen ganger??? Har minnet meg på det de siste dagene: Hvem bryr seg??? (Riktig svar = INGEN). Og for første gang føler jeg at jeg mener det.
    Nå høres det kanskje ut som om det var alt spiseforstyrrelsen dreiet seg om, (altså hva andre synes om vekten min), det er OBVIOUSLY ikke tilfelle, men tanken på at lårene er for store etc når jeg er sammen med andre var likevel j***** slitsom. Blæh…

    Takk for at du leser, Mia ☺ <3 ☺ <3 ☺ <3

    SvarSlett
  17. Ja, vet du hva; det var akkurat det jeg tenkte på mandag, Kristine. "long time no see" og i tillegg: " fy fader så godt å se deg igjen!!"
    Love you!
    Rikke

    SvarSlett
  18. Rikke:

    Å, thank you, Rikke :-) Det var fantastisk å se deg igjen, savner deg allerede. And I LOVE you... Takk for at du leser, forresten :-) <3<3<3

    SvarSlett
  19. Tutti min! Tusen Takk for sist :) Var fantastisk koselig å se deg! Og helt heeerlig å le med deg igjen :) I miss u already!! Du er best!!!

    Ps. Nydelig bilde av deg og lillegutt

    SvarSlett
  20. Karin:

    Tusen takk, Fru Fruttz. Det var så godt å se deg også, gleder meg allerede til neste gang, håper det ikke blir lenge til :-)

    Det er DU som er best, det vææææit du. Hils Foxy Noxy og Herr H. I <3 U

    SvarSlett
  21. Hei Kristine,

    Det var utrolig koselig å se deg igjen sist mandag - virkelig!

    Håper det ikke blir altfor lenge til neste gang:-)

    Stor klem fra Linn

    SvarSlett
  22. Nydelig bilde av deg og Dino <3

    SvarSlett
  23. Linn:

    Ditto! Alltid hyggelig å se deg; Linn <3 Det blir ikke lenge til neste gang, gleder meg allerede. Tusen takk for at du leste... Stor stor klem fra meg <3<3<3

    Tina:

    Å, tusen takk! Han er så fotogen atte... Savner deg!

    SvarSlett