Søk i denne bloggen

søndag 6. februar 2011

Go ahead! Bake som banana bread!

I dag har jeg bakt banana bread. Would you like to go completely bananas and try to make them too?? JESS???

OMG, you little monkey. You are so silly. 


Du trenger: 


225 g mel (jeg brukte grovt rugmel, havregryn og siktet hvetemel, you choose what you like, oppskriften sier siktet hvetemel)

110 g sukker

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1 ts salt

75 ml solsikkeolje

1 egg

And the bananas. Four to be exact.

Helst litt modne. Ikke grønne. Enda de OBVIOUSLY smaker bedre jo grønnere de er, hvis man skal spise de for seg selv. Opp til en viss grense, of course.
 


Okidoki:

Bland alt det tørre for seg.
Bland egg og olje. Mos bananen med en gaffel. Mix together.

Bland alt sammen og hell over i form(er).

Sånn så mine ut før de flyttet inn i ovnen (I've got two because I went craaa-zaaay and made a double portion):


Stek på 200 C, i sånn ca 50 minutter. Til de er "golden brown" på toppen. Sånn ca litt mindre enn mine (følge med), I guess, som ble litt vel brune.



Go for it! 

Veldig handy å fryse ned tykke skiver som du kan tine/riste i brødristeren whenever you fancy going bananas again. 

Oppskriften har jeg fra Avoca Café, en av mine favoritter i Dublin.

They are easy to make, moist and delicious.
And they smell SO good!


PS: Jeg glemte å nevne at dette er mer en kake enn et brød. So no pålegg needed! 

15 kommentarer:

  1. Nam! Takk for oppskrift! Jeg skal prøve med glutenfri melblanding. Rapport kommer sannsynligvis. ;)

    Håper du har hatt en flott helg!

    SvarSlett
  2. husker ikke sist jeg bakte noe som helst jeg...år hvertfall....men det høørtes godt ut da..

    <3

    SvarSlett
  3. Åh - så spennende. Hva kan man ha på de skivene av pålegge da? Bare spise dem som de er eller... hørtes spennende ut. En dag vil jeg utvide mitt reportoar - jeg har jo såå lyst egentlig, men tør ikke akkurat nå... soon...very soon..

    Kan jeg spørre hvor mange mg magnesium du tar? Jeg har så mange tvangstanker rundt det å ta nye ting i min munn, tilføre noe som kroppen min trenger for å få det bedre, men siden du tør - så tør jeg også :-) Så magnesium here I come <3

    Takk for at du inspirerer og motiverer. Du aner ikke rekkevidden av hva det betyr for meg :-)

    SvarSlett
  4. Banana bread is the best! Jeg pleier noen ganger å ha hakkede mandler i mitt, ikke så mye men litt. Det gir veldig veldig god smak :)

    SvarSlett
  5. nå fikk jeg lyst på det. Jeg bruker også havregryn - så mye bedre! Prøv kardemomme i også.. nydelig! mmmm! Ella elsker banana bread :-)

    Martine

    SvarSlett
  6. det ser utrolig godt ut! går det an å lage i brødmaskin, tror du?
    Jeg må teste dette, men kommer nok til å bruke quinoa og havre, så blir det uten gluten :)
    ha en god uke, Kristine, klemmer fra Linda

    SvarSlett
  7. Lovelykiller.com:

    Det er de også! You should try!!!


    Kaffedamen:

    Ja, gi meg rapport!! Jeg har en venninne med glutenallergi, som elsker brød og kaker, men ikke baker selv og hater alt hun får kjøpt. Så kanskje jeg kan bake noen til hennes fryser? Men har erfaring med at de melblandingene ikke passer til alt? Let me know hvis du finner tid midt i flytting til å teste ut!

    Kjempefin helg, tusen takk! Håper din også var bra!!!


    Laipai:

    Jeg har bakt UTROLIG mye de siste årene, bare ikke til meg selv. (Jeg var et one-woman-bakery og hadde til tider fire sorter gående på en gang, you know, bare så jeg skulle slippe å tenke og ha noe å gjøre gjøre gjøre…) Men nå har jeg ny regel. I det minste smake på alt jeg baker. Og disse er ikke så veldig skumle. <3<3

    SvarSlett
  8. Mitthaap:

    Good for you!!! Jeg tar 400 mg om dagen. Og det er kjempebra for benskjørhet også. Hvis det er skummelt må du se for deg at kroppen din har veldig godt av det! Jeg tror mine kramper ga seg i løpet av et par uker.

    Og ditto! Du inspirerer meg også. Tenker ofte på deg!

    Forresten, kanskje barna dine liker banana bread? Det er forresten mer en kake enn et brød (noe jeg selvfølgelig burde ha nevnt, but silly monkey-me totally forgot), så du trenger ikke pålegg i det hele tatt! Small steps, and you’ll get there!

    Stor stor stor klem fra meg <3


    Cathrine:

    Mandler! Jess. Det kan jeg tenke meg! Det må jeg prøve! Tusen takk, Cathrine!!


    Martine:

    Å. Så god!!! Det gjør onkelen hennes også! Kardemomme er godt i alt, så det må jeg prøve! Nå blir det mer havre, kardemomme og mandler from here on!
    Tusen takk, Martine!!!


    Linda:

    I don’t know… Det er jo mer en kake enn det er et brød. Hmm. Jeg vil også prøve med havre og quinoa. Å legge ut oppskrifter byr veldig på mersmak, for dere har jo så fine tips ☺ I like it! Og det pusher meg til å smake på mer mat. (Og Bear blir jo også innmari fornøyd!)
    Men vet ikke med brødmaskin?? Takk, Linda! Ha en flott uke!

    SvarSlett
  9. And when You bake banana bread,
    Jump around and sau "ohihohojohohohohoh!"
    Scratch your head and arm pit- and Jump around like a monkey :D

    <3

    SvarSlett
  10. Yummy, det så godt ut!! Har aldri prøvd bananbrød før, så det skal prøves! Så fint innlegg med bilder og alt - mye mer inspirerende enn om du bare hadde lagt ut oppskriften, så: good job there! Ha ei fin uke :D
    Klem fra *C*

    SvarSlett
  11. Vamp:

    How did you know that was EXACTLY what I did?? You know me too well, miss Vamp ;-P


    C:

    De MÅ du prøve! Og ja, bortsett fra at bildene gjør at alt ser litt sånn glissent og rart ut, så er det litt mer spennende når man ser hvordan resultatet blir. Men det er jo en grunn til at jeg måtte kutte ut bildet av ferdig oppskåret kake, da... LOL. Det så TØRT og kjedelig ut, enda bananene gjør det alt annet enn tørt :-)

    SvarSlett
  12. Nå har jeg akkurat spist en skive bananbrød:D
    Kjempe god oppskrift du hadde:D

    Namnam!
    Ha en fin kveld:)
    Klem<3

    SvarSlett
  13. Ah, dette må jeg lage en dag :D Ser kjempegodt ut, og jeg trenger også å komme meg over min frykt for baking... lenge siden jeg har laget noe særlig mat nå, annet enn å sette pizzaen inn i ovnen. Hehe, ting blir virkelig forandret når du sliter med anoreksi.

    Vil ikke mase, men på bloggen til meg og min venninne Åsil prøver vi å fokusere på positive ting og skrive om fine ting i hverdagen, siden vi begge har det ganske tøft for tiden :) Viktig å fokusere på det positive :) Besøk den gjerne hvis du vil, og følg den på bloglovin, vi har veldig lyst på flere følgere ^_^

    http://www.vulpixvolcano.blogspot.com

    Stå på! Jeg har fulgt bloggen din lenge, og det er flott å se hvor langt du har kommet! :D

    SvarSlett
  14. Anne Line:

    YEY!!! Good for you! Var den ikke god??? Du er god som prøvde så fort!

    Fortsatt god uke!!


    Kristin:

    Tusen takk for kommentar, og ja, du må prøve banana-bread. Kjempefin blogg, Kristin! Masse bra musikk og fine bilder! Kommer ikke inn på Bloglovin', men jeg skal finne passordet mitt og følge dere der!

    Lykke til videre :-)

    SvarSlett