Søk i denne bloggen

torsdag 17. mars 2011

Hooray for Paddy's Day

I dag er det St Patrick's Day, Irenes nasjonaldag som feires med parader....


... og... Guinness. Og alt som er grønt.

Akkurat i dag er Dublin KAOTISK. Men også til daglig er det en livlig by.

Full av mennesker, summende stemmer, latterbrøl, gatemusikkanter. Damer som selger bananer fra barnevogner, epler fra store kasser på fortauet, blomster fra bøtter de bærer på magen. Folk strømmer ut og inn av butikker, hilser i øst og vest, nikker, stanser og prater. Jenter i skoluniform drar skjørtet høyere opp etter skoletid, surrer tyggisen rundt fingeren og går i klynger, grønne uniformer, rød uniformer. Innimellom trasker en stakkars hest (jeg sier stakkars fordi de blir skræmt av alle bilene) med vogn gjennom gatene. Hver gang noen går ut av en pub (det er puber overalt) for å ta seg en røyk hører man støyende stemmer, glade stemmer, latter, latter, latter der innenfra før døra slår igjen.


Irer er ekstremt avslappet til det meste. Let me give you an example:
En gang gikk jeg sammen med en venninne mot universitetet etter en lang lunsjpause. En jente ropte på henne, kom løpende mot oss, og så var det klemming og kyssing på kinnene og "it's been ages!!!". Det viste seg å være en gammel venninne, de hadde ikke sett hverandre på fem-seks år.

Samtalen gikk mer eller mindre sånn:

Jeg skal gifte meg, ropte jenta.
Hviiin og hyyyl. Og: Gratulerer! Og: Med hvem?
Du vet ikke hvem han er, men det er på lørdag!!
OMG!! Så gøy! 
Kommer du???
På lørdag??? Om tre dager??
Ja!! Kom, du må komme!!! Gi meg mailadressen din så sender jeg invitasjon i kveld! Har du kjæreste?
 
Her tar man ting på sparket! Og det ække så høytidelig!
(Kontrollfreaken i meg fikk jo helt sjokk, hvem inviterer en som ikke engang visste om forlovelsen i bryllup bare et par dager i forveien, lizzom?)

Men "poenget" (i den grad jeg har et poeng her):
Irer er blide, livsglade mennesker. (Og jeg snakker obviously helt generelt). Vennlige, pratsomme, varme, interesserte, relaxed og blide.
Folk gjør mye ut av seg, de er høylydte, liker å klemme på hverandre, ta biter av hverandres sandwich, slurker av hverandres øl, overnatte på hverandres sofa.

De tar ting på sparket, de bekymrer seg lite, "alt ordner seg".

Med andre ord:
De er alt jeg ikke var da jeg var syk. Og egentlig "alt" nei egentlig ikke alt jeg vil være. 

(OK, da, mye av det jeg vil være. Jeg har ingen ønsker om å drikke bånski av andres øl eller bli invitert i bryllup på veldig kort varsel. Eller selge bananer ut av en barnevogn. Men jeg vil gjerne ta ting litt mer på sparket, ta livet litt mindre høytidelig. Og joda, jeg vil gjerne klemme mer enn jeg gjør. Og smile litt mer, da).

Så dette var vel egentlig en liten hyllest til Irland på nasjonaldagen (men jammen fikk jeg ikke lurt inn meg selv og spiseforstyrrelsen her også???)
 

Happy Paddy's Day

6 kommentarer:

  1. Av de 10 dagene jeg har opplevd Irene på nært hold,så må jeg si at jeg_elsker_dem. Jeg TRIVDES,for å si det sånn. Håper du har kosa deg masse :)

    klem

    SvarSlett
  2. Hehe, jeg skjønner hva du mener. Hadde vi alle vært litt mer som irene (til en viss grad), hadde livet kanskje vært litt lettere :)

    SvarSlett
  3. Med andre ord som nordlendinger, altså? Thæhæhæ.. Neida.. (joda..) Tror jeg vil bli irlender (?) i mitt neste liv. Eller litt senere i dette livet. Håper du lar deres glede smitte over på deg <3

    SvarSlett
  4. Laipai:

    Me too!!! Jeg har fått mange gode venner her (lurer litt på hvordan noen av de har holdt ut den litt nevrotiske personen jeg har vært til tider, men utrolig nok har de det)!

    Jupp og takk- vært en fin-fin dag! Håper Nina har roa seg... LOL!
    ;o)


    Kristin:

    True! Helt enig! Mindre stress, for sure ;o)


    Tora:

    JUPP! Som nordlendinger! Og jeg vil også bli irlender!!
    Jeg tror faktisk det smitter litt over på meg ;o) Takk, Tora, håper du også har hatt en fin dag!

    SvarSlett
  5. heiiii! Håper du koste deg igår. Innlegget ditt minnet meg på at det GÅR an å være mer avslappet og ta ting på sparket.

    vært på ferie, now I am back!
    Goood helg!

    SvarSlett
  6. C30:

    I missed you!!! (No pressure, da!) Håper du har hatt en superduper ferie! (Håper du har vært et varmt og herlig sted også...)

    Stor klem =)

    SvarSlett