Søk i denne bloggen

fredag 25. mars 2011

I går + mitt hår

Tusen, tusen takk for alle hyggelige kommentarer i går!  
Det betyr SÅ mye for meg. Å snakke om så private ting på TV er litt skummelt, men med så mange snille tilbakemeldinger ble jeg faktisk IKKE paranoid etterpå. Så TAKK!
(Egentlig ganske utrolig? Jeg, som før overanalyserte tonefallet i stemmen min hvis jeg sa "hei" til noen. Ble det feil? Herregud, ble det helt feil?? Mens i går sa jeg mer enn bare hei... Og ble bare fire-komma-fem-prosent paranoid etterpå). Good good.

Bortsett fra at jeg snakket med en stemme som ikke var min, rota det til og så ut som en hamster så gikk det jo greit. Ha. (Jeg prøver ikke å fiske etter: "Nei, Kristine, du ser mer ut som en kanin enn en hamster. Og du har ikke rar stemme". For jeg vet jeg har det).

Utrolig hyggelige mennesker på TV2 som fikk meg til å slappe av. (Ihvertfall litt). Fikk pute i ryggen og greier.
KariAnne Vrabel var utrolig god og hyggelig (som gjorde alt mye enklere)!
Dessverre fikk vi ikke svart på alle spørsmålene som rant inn. (Hadde bare en PC på deling og det kom mer og mer etterhvert som vi svarte). Tydelig at MANGE mennesker sliter med spiseforstyrrelser, på den ene eller den andre måten.
Jeg tror egentlig alle kjenner/vet om en eller annen som enten har eller har hatt en spiseforstyrrelse. 

Anywhooo. 

Men herregud, vet du hva jeg presterte å si igår? Flere ganger? 
"Jeg ser ikke så pen ut til vanlig, altså". 
Noe som selvfølgelig skulle forklare at jeg vanligvis ser ut som et takras, at dette er "as good as it gets", at neste gang noen ser meg så er det med flatt hår, ettervekst, bleik hud, og enten for mye eller for lite sminke.
Men herregud. Det høres jo isteden ut som om jeg innbilte meg at jeg var så jævlig pen... LOL.

Greia er vel at jeg nesten ikke har sminket meg de siste årene, (med visse sjeldne, mislykkede forsøk), og så ble jeg stæsja så innmari vettu. STAS for en som meg.
Før hadde jeg jo ikke tiiid. Dessuten fortjente jeg jo ikke sminke. Herregud, folk ville vel bare LE, om de så at jeg prøvde å bli "pen", jeg som var så jævlig uansett?
Tiltrekke meg oppmerksomhet?? Nei takk.
Trange klær og stæsja hår? Hvem trodde jeg at jeg var??
På med svart joggedress... og blå-lilla-svarte ringer under øynene. Najs.

Tragiske, tragiske, tragiske tanker...



PS:

Vil egentlig oppklare en mini-ting. En VG-journalist skrev for lenge siden at "Kristine blogger seg frisk", og den hang litt igjen i går. Ikke mine ord.
Jeg har aldri sagt at blogging i seg selv gjør meg frisk. Behandling, støtte osv har gjort meg friskERE. Og blogging har vært et verktøy i prosessen, har gjort det enklere for meg å være ærlig og gi slipp på skam.
Så var det oppklart, hvis noen trodde jeg var så naiv at jeg tror blogging i seg selv kan kurere en psykiatrisk lidelse.


Nå må jeg vaske håret... It sucks... 

Igjen: Tusen takk for all støtte!!!

Ha en super helg! For dere er suuupre!

19 kommentarer:

  1. Det var kjempegøy å se på! :D Du er så flink så :) Bra du synes bloggingen er til hjelp, det er i alle fall veldig inspirerende :)

    SvarSlett
  2. DU er super!! Haha, måtte le av den "jeg ser ikke så pen ut til vanlig, altså"! Så søtt :D Men tror nok folk skjønte hva du mente. Og hvis ikke - herregud, du strålte på TV i går. Det hadde ikke vært feil om det så VAR det du mente, at du var utrolig pen.

    Og vet du hva, må bare si det, at etter jeg oppdaget bloggen din, har du bidratt med å gjøre mitt forhold til mat bedre. Når jeg trener tenker jeg for eksempel nå mer og mer at jeg gjør det for helsa, og når jeg ser meg i speilet sier jeg til meg selv at "dette er en kropp som funker". Så skal jeg liksom drite litt mer i å føle meg forferdelig og sånt. Du skriver så mye smart (ofte på en morsom måte) som jeg ikke ordentlig har tenkt selv, samtidig som jeg kjenner meg igjen.
    Håper du får en kjempefin dag :D

    SvarSlett
  3. Du var så tøff! Jeg ble veldig imponert. Og så søt du er da!:)
    KariAnne er utrolig dyktig, hun er så flink til å nå inn til alle ved å være profesjonell og innsiktsfull, men samtidig også veldig jordnær. Jeg er ikke helt enig i motargumentene hennes om bloggingen da, hehe, måtte skrive et blogginnelgg om det faktisk, for jeg ble litt provosert.. Jeg blogget da jeg var innlagt på MB, og det hjalp meg masse. Selv om de ikke ser det sånn og nå har lagt ned forbud mot å blogge mens man er innlagt.
    Men hipp hurra for deg, du var fantastisk på tv! :)
    Klem

    SvarSlett
  4. Kristin:

    Tusen takk, Kristin!! :o)<3


    Martine:

    Haha. Tusen takk! Håper folk skjønte hva jeg mente, ja.
    Og takk for fine ord. Så fint at du tenker sånn!!!! Impressive!
    Stor klem til deg og GOD HELG!


    Tuva:

    Jeg har ikke møtt KariAnne før, men enig med deg: profesjonell og innsiktsfull!!! Skal lese blogginnlegget ditt siden, nå er jeg på vei ut (med flatt hår).
    For meg har også blogging hjulpet, men ser selvfølgelig at det ikke er riktig for alle, og at man må tenke seg litt om før man setter i gang! Glad det har hjulpet deg også! Og gleder meg til å lese!
    :o)
    Klem Kristine

    SvarSlett
  5. Tror de fleste synes stemmen sin høres rar ut men jeg synes du hørtes helt normal ut, ja til og med ganske så søt! Og oppegående. Og i det hele tatt så var det et kjempebra innslag! Hadde det vært meg hadde jeg svimt av så snart det første spørsmålet ble stilt... Og du skriver "Å snakke om så private ting på TV er litt skummelt".. LITT? Du er tøffere enn du gir deg selv credit for! GO GETZ <3

    SvarSlett
  6. Heisan! Håper du hadde en god dag og kveld i går, det må ha vært en utladning! Ta til deg alle godord og komplimenter, du fortjener hvert eneste! Nei, du hadde ikke rar stemme i det hele tatt (har noen egentlig "rar" stemme?? Det skal MYE til før man tenker. Og du hadde IKKE det altså!)Det er som Pantora sier; de fleste synes det er rart å høre sin egen stemme.
    Og så ler jeg, og gråter nesten når du skriver om hvordan du hadde det med å prøve å "pynte seg, prøve å sminke seg" - ja, prøve å se litt ok ut (ikke as in PEN, by all means:) Det er sååå gjenkjennelig (dessverre) og egentlig såå trist - ja: tragiske tragiske tanker som du sier. Men jeg har funnet ut (med litt drahjelp fra mrs. shrink) at det faktisk går an å bestemme seg for å "drite i" sånne tanker, og la det stå til (for who cares, really??). Sånne tanker er history, ikke sant? Yes!

    Ha en deilig helg!!

    Klem fra *C*

    SvarSlett
  7. Så utrolig modig du har vært som har vært på tv og greier da :-) Åh - så så nydelig du er Kristine, og så reflektert, men alt det visste jeg jo fra bloggen din da :-)
    Du inspirerer meg veldig og jeg tenker - klarer du,- så klarer vel jeg også ;-)
    Det er litt stille på min blogg for tiden, men jeg har bare følt meg såå tom. Vanskelig å sette ord på ting.
    Blogging er såå positivt hvis man blogger på riktig måte <3

    Stor klem fra meg - og håper du er litt stolt av deg selv :-) for det skal du være!

    SvarSlett
  8. Hei!
    Jeg oppdaget først bloggen etter jeg så deg på tv i går, men har nå fått lest mange av innleggene dine. Du må ikke tro at du fremstår hverken som kjedelig, utleverende eller sutrete i bloggen - du skriver om et veldig viktig tema og du ordlegger deg så bra! Veldig fin opplevelse å få lese. :)

    Jeg har ikke selv hatt noen spiseforstyrrelse, men jeg tror mange kan kjenne seg igjen i de tankene du forteller om. Det er så lett å tenke negativt om seg selv! Det hender ofte at jeg tar meg selv i å rakke ned på meg selv - jeg er ikke smart nok til å studere det jeg gjør, jeg er mislykket, jeg er tjukk og stygg, jeg er ikke sosial nok, jeg fortjener ikke å ha det så godt som jeg har det! Og dette på tross av jeg VET at det er veldig uproduktive tanker og at jeg burde ta meg sammen. Men det trenger jo ikke å være like litt gjort som sagt. :)
    Egentlig er det helt utrolig hvor vrangt bilde man kan ha av seg selv i forhold til hvordan alle andre ser deg. Man føler at alle andre er så mye bedre, mens sannsynligheten er jo at hver og en av dem føler det samme om seg selv, og skulle ønske de var som deg!

    Jeg tror vi alle må prøve så godt vi kan å tenke at vi er gode nok og fine som vi er, selv om det krever øvelse. :) Ta med deg alle gode ord fra de rundt deg, de er der fordi de er glad i deg akkurat som du er!

    Du er kjempetøff, Kristine! Stå på!

    SvarSlett
  9. Du ser hverken ut som en kanin eller hamster. Du er et søtt lite marsvin:) Hehe!! Neida. Skjønnhet kommer innenfra, så om du bruker sminke eller ikke har ikke så mye å si. Jeg syns du er fin, takras eller ei:) Du var kjempeflink på GMN:)

    SvarSlett
  10. God Helg!! ;)
    Nå har jeg sett deg på GMN, på nett. Gøy!! ;) Du gjorde kjempeflott figur. Det er jo akkurat det samme som du gjør i bloggen igrunn, forteller åpent om hvordan det var. Får folk til å forstå. det er viktig, for de som er syke idag.

    Superglad for at du er på et annet sted idag. Kristine fortjener det gode liv! ;) Faktisk så har du rett på ekstra masse, du har 10 år "buffer" å hente ut.

    Nyyt helga, smil og vær glad!
    Du er modig! ;)

    SvarSlett
  11. Selv om jeg ønsker å kommentere på hamster utsagnet, skal jeg la være.

    Du inspirerer så mange ved å dele historien din. Utrolig modig er du.

    Favorittblogger!!

    SvarSlett
  12. Hærregud,jeg gikk glipp av det,jeg hylte der jeg stod på badet da jeg kom på at jeg skulle se på det på morgenen. Jeg kunne ha pælma meg selv hardt i veggen og grått resten av dagen!!

    <3 <3 <3
    LOVE YOU.

    SvarSlett
  13. Du var SÅ flink! Åh, det hadde ikke vært meg som hadde vært så rolig på riksdekkende tv! :)

    SvarSlett
  14. Pantora:

    Det er nok sant! I mitt hode har jeg en helt fin stemme, men på alle opptak har jeg en hot potato i halsen.
    Tusen takk, gode deg!!!


    C:

    Tusen takk!!!
    Prøve å se litt OK ut, ja! Prøve å ikke se helt jævlig ut. Trist, tragisk… Som så mye annet assosiert med sykdommen. Men som du sier: Sånne tanker er history! Og man føler seg faktisk litt bedre når man “pønter seg litt”. Ihvertfall innimellom!

    Tusen, tusen takk, C!


    Mitthaap:

    Å, takk. Men reflektert er det siste ordet jeg ville brukt til å beskrive det jeg sa. Føler jeg bare rota og fant tusen “bedre” svar i ettertid. Men sånn er det vel!
    JAAA! Klarer jeg så klarer HVEM SOM HELST. Og du er så sterk, du klarer ihvertfall!!!

    Ikke stress med blogging. Bare dumt å pushe seg når man ikke er inspirert. Blogging må IKKE bli stressende, da blir det helt mot sin hensikt!!
    Gleder meg til du er tilbake, jeg ☺ (Men jeg kan vente lenge, altså!) <3<3<3

    SvarSlett
  15. Mina:

    Å, tusen takk, Mina! Så god du er!
    Dessverre er det veldig lett å tenke negativt om seg selv, ja. Men som du sier er det ikke like lett å gjøre noe med det, enda man “i teorien” vet hva som skal til. Men er man obs så er det lettere å “stanse” de tankene. Ihvertfall etterhvert. Men å tenke annerledes når man er vant til et “spor” er utrolig vanskelig!
    Og helt enig med deg: Vi er bra nok akkurat som vi er. Og viktig å skille mellom seg selv og andre (og prøve å ikke sammenligne seg… Så slitsomt…).

    Tusen takk for at du har lest, og tusen takk for så innmari hyggelig kommentar!!!


    Rosa Fugl:

    LOL! Marsvin er fine :o)
    Og tusen takk!! Betyr mye for meg… :o)


    C30:

    Hmm. Takk, takk!!
    Og den tanken liker jeg, C30!!! At jeg har 10 år å hente ut! Bring all the good stuff :o)

    Håper din helg var fin også! God ny uke!

    SvarSlett
  16. Hugolino:

    Goding!!! Takk for at du lar være!
    Og tusen takk for GODE ord!!!


    Laipai:

    LOL! Du gikk IKKE glipp av noe, I promise!!! Men takk… Haha…
    Love you too. <3<3<3

    Silje:

    Tusen takk, Silje! Jeg var IKKE rolig inni meg. Og mistet et par ganger HELT tråden i samtalen fordi jeg tenkte: “HERREGUD, Kristine, nå må du prøve å si noe litt mer intelligent, for du er på TV, skjønner du”. Og så freake jeg bare ut og sa isteden… Eeeh. Ja. Hm.
    Men tusen takk, Silje!!

    SvarSlett
  17. Det er ikke mer å si! Du er fantastisk tvers igjennom! Jeg stod opp klokken 7 for å få med meg deg på God morgen norge, men så begynte det jo selvsagt midt i frokosten her på avdelingen, men det stoppet meg ikke! Jeg så deg vakre på tv2 sumo! Det var så bra Kristine! Utrolig bra! Jeg kjente jeg ble stolt av å "kjenne" deg :)) Ønsker deg en alle tiders uke! Bildet også, vakker er du!

    SvarSlett
  18. Marthe:

    You did?? Så god du er!!!

    Tusen takk :o)<3<3<3<3<3<3<3<3

    SvarSlett
  19. I feel you: å vaske håret sucker skikkelig -_-

    SvarSlett