Søk i denne bloggen

fredag 4. mars 2011

Less control+ more rock'n'roll = my goal

For tiden øver jeg meg på mye basic stuff. Som de aller fleste kanskje gjør automatisk? Håper det på sikt kan bli min default også.


Gjøre ting jeg er redd for (igjen og igjen og igjen til det ikke lenger er like farlig. Eksempel: blogge)

Ikke ta ting så alvorlig (øver meg på å si pytt pytt pytt)

Godta at noen dager IKKE går etter planen (og egentlig ikke ha en like streng plan)

Være impulsiv (eksempel: Si ja om noen vil ta et glass vin eller en kopp kaffe på sparket ENDA det ikke står på dagsplanen min. WOW. O-M-G! Living on the edge...)

Overraske meg selv ved å gjøre ting jeg aldri hadde trodd jeg skulle ha mot til å gjøre (og da føler jeg meg alltid sterk og full av hope for the future!)

Finne tilbake til magelelsen. (Jeg prøver intenst å kjenne etter hva jeg har lyst til å gjøre (i begynnelsen kjente jeg ingenting), fremfør det jeg føler jeg burde gjøre).

Ta i mot komplimenter (som du sikkert skjønner så HAGLER det med compliments når jeg handler på Tesco, for eksempel. Fremmede kommer bort og sier: "Kristine, you are SO brave and cool for shopping here, all by yourself, without passing out! You rock! Well done!")

Være snill mot meg selv (as in: Slappe av, gjøre hyggelige ikke-effektive ting, prøve å kjenne etter hva jeg har lyst på og så spise selvom jeg har problemer med å trosse matplanen og kan slite med ambivalente feelings after, basically: tillate meg selv å ha det bra)

Ikke bare gå i "behagelige" (as in pysj + joggebukse) klær

Ikke legge mine tanker inni andres hoder (de tror ikke nødvendigvis at jeg er en idiot bare fordi jeg tror at de tror at jeg er en idiot)

Gi slipp på mer kontroll. Og mer kontroll. Og på den måten ironisk nok gjenvinne kontroll

Ikke bli overveldet når ting klusser seg til (og godta at det skjer hver dag, og at sånn skal det være!)

Akseptere at humøret svinger (selvom jeg har en krise-dramatisk-dårlig dag så betyr ikke det at jeg er tilbake i møkka. Og selvom jeg er rolig og glad i tre dager i strekk så betyr ikke det at jeg er frisk og ikke trenger å jobbe mer med meg selv)


Egentlig mye mer. Men prøver heller ikke å få deg til å zzzz-zzzz-zovne. 

So there you go! Interesting stuff.

Jeg har planlagt en utrolig hyggelig helg! Før var alt, selv de hyggeligste ting, bare stressende, skummelt. Det aller, aller, aller beste med å bli bedre er å kunne glede seg til ting, glede seg over ting!!! 

Happy happy happy Friday to you! 

14 kommentarer:

  1. BRA BRA BRA!
    Tenk å kunne ha et så impulsivt liv. Tenk på de som faktisk klarer å leve som at alt er mulig,pyttsann,take it or leave it,live or let die,levva livet osv osv...bare leve i nuet uten å planlegge seg halvt ihjæl...må være digg assa..

    Maybe baby one day?

    Ønsker deg en finfin helg rocky girl <3

    SvarSlett
  2. Dette høres flott ut, Kristine! Må inrømme alle disse målene passer perfekt for meg også, men det er lettere sagt enn gjort, det vet du jo selv ;) Men vi står på! :D

    SvarSlett
  3. Du er så flink til å vinkle ting positivt, jeg blir helt imponert og ikke minst litt sjalu for at jeg er en sånn sippepave i forhold til dette ;)
    Liker lista di, og ser at jeg må øve på..._alt_ dette selv også, gitt!

    SvarSlett
  4. Laipai:

    I know! Tenk å faktisk leve helt sånn, all the time, UTEN å tenke over det en gang??? Uten paranoide bekymringer og intens planlegging... Hvis noen klarer det så skal jeg også klare det. Og i dette tempoet tipper jeg at jeg klarer det innen jeg fyller 251 år.

    GOD helg, gode deg :o)


    Kristin:

    Jess we do!!! Skulle gjerne levd i din drømmeverden sometimes (REF. dagens blogginnlegg!!)


    Frida:

    Du er INGEN sippepave. Og hvis du bare hadde VISST hvor sippete jeg har vært (OMG) og hvor sippete jeg innimellom fortsatt ER... Mmmhmm. Når man er midt oppi det ville det vært all fake å være happy-happy all the time. Skal man skrive om SF, så får man være ærlig, ikke portrettere det som noe det ikke er. SF sucks. Big time. Og det må gjenspeiles!

    Synes du er dritflink til å skrive ærlig. IKKE sippete! Leser bloggen din hver eneste dag, er utrolig imponert over hvor sterk du er og spesielt hvor flink du er til å sette ord på hvilket h**** det er å "spise seg opp igjen" (HATER det uttrykket, men du skjønner hva jeg mener!!)

    Tusen takk for veldig hyggelig kommentar, Frida :o) GOD HELG!

    SvarSlett
  5. Jeg liker lista di!! Mange gode tanker (som vanlig) - og så mange ting som gjør meg glad bare ved å tenke på de :)

    Ikke legge tanker i hodet på folk ja, det er så fort gjort! Og like tåpelig som det er fort gjort - men så vanskelig å la være... det står på min liste også, ja...

    La oss bli uredde i kor! (jeg blogget akkurat om det jeg også). Det går jo sakte men sikkert bedre jo oftere man gjør det, eventually. Noe går (dessverre) litt fortere enn andre, men...
    Si pytt pytt pytt... ja da, lista di kunne nok like fort vært min ja... :)

    Aller koseligst er det å lese at du har planlagt en koselig helg!!! I like your smile :) Ha en happyclappy helg, kjære deg!

    SvarSlett
  6. Yess, u go girl!!

    Og 1000 takk for fin kommentar til min(e) kommentar(er).

    God helg til deg og Bear (forresten: det aner meg at han er av samme kaliber som min bedre halvdel, nemlig hel ved - heldige oss!)

    Klem fra *C*

    SvarSlett
  7. Wow, dette var et interessant innlegg for meg, eller rettere sagt for minnene som plutselig kom tilbake! Jeg gjorde akkurat på samme måte, måtte lære meg å leve igjen. Takk for flashbacks! Tenk at jeg har kommet så langt at disse tingene er (stort sett i alle fall) automatiske for meg nå. Spesielt det med å ta ting som de kommer, og ikke måtte ha strikte planer hele tiden. Jeg har dog fortsatt ting å jobbe med, ting jeg syns er skummelt, men det slutter man kanskje aldri med? (Beklager selvsentrert kommentarfokus.)

    Det er så fint å lese at du stadig tar steg framover, og at du blir mer og mer bevisst på hva du gjør og tenker og føler! :) God helg!

    SvarSlett
  8. Det er vanskelig å bare gjøre ting helt impulsivt, å gå vekk fra en trygg plan, å endre en kveld som skulle inneholde en ting og nå skal den plutselig inneholde venninner og vin. Det høres kanskje rart ut for de som ikke har det sånn, men sånn er det. Du gjør en kjempejobb for å komme ut av det!

    Og det der med å tro at andre tror at jeg er en idiot, fordi jeg selv tror jeg er en idiot? Kjæresten min sa "det høres akkurat ut som oss, man tror alle bryr seg om hva man gjør, selv om man OGSÅ tror man er verdiløs..." Andre gidder jo ikke se på meg, de er altfor opptatte av seg. Jeg er hvert fall altfor opptatt av meg og av å se om noen syns jeg er teit, til å se om noen andre oppfører seg rart...

    SvarSlett
  9. Hege S Bjørnstad6. mars 2011 kl. 13:45

    BRA OG ATTER BRA.
    Klem

    SvarSlett
  10. JC:

    Fort gjort, og utrolig tullete å leve etter hva man TROR andre mener/tenker/forventer. Når det som regel sikkert ikke engang stemmer.
    Jo mer man utsetter seg for all the scary stuff, jo lettere blir det. Og man slipper jo heller ikke unna, hadde jeg bare gjort ting jeg synes er trygt så hadde jeg ikke gjort stort i det hele tatt.

    Har hatt en superhyggelig helg, tusen takk! Håper du har hatt det samme, JC!


    C:

    Det er jeg som skal takke, C!
    Hvis han er av samme kaliber som Bear så er du HELDIG; ja. (Bear is the best!) Men har en følelse av at samboeren din er superheldig som har deg også.

    Fortsatt god helg, and again: tusen takk!

    SvarSlett
  11. Kaffedamen:

    Exactly, man må lære seg å leve igjen, og det går på alt. Jeg er SÅ glad på dine vegne, for at du har kommet så langt, det må føles fantastisk! Har litt samme følelse når jeg leser gjennom gamle “mål”, ser at jeg har nådd en god del allerede, og det er så motvierende å vite at det går fremover (og litt rart å lese at “ta telefonen når den ringer” var noe jeg syntes var så jævlig at jeg ikke klarte på lang, lang tid, enda jeg faktisk prøvde. Nå er det jo innimellom til og med hyggelig å prate i telefonen). Mine planer er mindre strenge, jeg har for eksempel ikke lister som inkludere “tissepause” lenger. Og lar ikke rutinene styre meg. Men trives fortsatt best med hverdag, da…

    Som du sier, alle har nok ting de synes er skummelt. Men så deilig å vite at dette er mer eller mindre automatisk???
    Tusen takk for så hyggelig kommentar, Kaffedamen! Håper du har nytt helgen i nye omgivelser :o)

    Thea:

    Ja, det høres nok rart ut for andre. Selv om planen var å ikke gjøre noe spesielt (noe som betyr at man har mulighet til å fylle den med hva som helst uten å avlyse noe), så føles det feil å gjøre noe impulsivt, som om konsekvensene er enorme. Men jo oftere man gjør nettopp det, jo enklere blir det. Og så får man jo bevist at verden ikke går under om man er litt impulsiv :o) (I den grad å drikke vin med venninner kan kalles det?)

    Jess. Det paradokset amuses me. “Jeg betyr ingenting, likevel er alle opphengt i meg og alt jeg foretar meg, bruker all tid på å overanalysere og dømme meg”. Yeah right! So silly, so silly, so silly.
    You are so right: Alle har egentlig nok med seg selv.


    Håper du har hatt en fin helg, Thea!

    SvarSlett
  12. Herlige deg! Det er rart hvor mye man må trene seg oppigjen til å gjøre etter utallige år hvor man har unngått så naturlige ting. Haha, må bare dele en ting med deg. Før hadde jeg helt dilla på barnegrøt som du blander med vann, og for noen måneder siden kjøpte jeg det for første gang på mange år. Litt ironisk, men det står jo bakpå pakkningen at det er for de som ikke har spist så mye og skal lære seg til det (barn) jaja.. det ble dårlig formulert, men det var så komisk (husker ikke helt hva det stod)

    Men, i alle fall! Jeg er kjempestolt av at du deler det du gjør med oss, og at du trener og henger deg fast! Du fortjener et godt liv vennen! Så til slutt skal jeg gi deg et kompliment som du kan kjenne på og tenke at det er sannheten! DU ER FANTASTISK!

    SvarSlett
  13. Marthe:

    Ja, man må liksom lære seg å leve på nytt :o) Haha... Morsomt, egentlig et glimrende eksempel. Man må liksom gjennom de samme grunnleggende stegene som små barn, både når det gjelder mat og alt annet. (Ikke ALT da).

    Du er supergod. Og fantastisk selv. Men takk... :o) (Han smileyen er litt rød i ansiktet hvis du ikke kan se det). <3

    SvarSlett