Søk i denne bloggen

lørdag 16. april 2011

So not okay, OK. Okay?

Forrige uke kjøpte jeg OK magazine fordi jeg var DRITTLEI av å skrive om meg selv meg selv meg selv og trengte en sterk kontrast. 

Glam og glitter, store pupper og sminke? Der har du det! Min rake motsetning.

Og så ble jeg så forjævlig provosert av et intervju med en Britisk kjendis. 
Som har gått mye ned i vekt. Som forteller altfor mye som jeg ikke har tenkt til å gjengi. Men konklusjonen er vel den at hun har full kontroll. Men at hun nok også har en spiseforstyrrelse, for, som hun selv sier: "uten de enorme silikonpuppene mine ville jeg sett ut som en 12-år-gammel gutt". For så å legge til: Men jeg vil ikke opp i vekt.

Og det er tydelig at hun ikke helt hva hun sier eller hvilke signaler hun sender, og enda så farlige de er synes jeg aller mest synd på henne.

Men OK??? OMG!!! OK er bare ekle. Vinklingen er insane, bare ute etter å sjokkere. (As per usual, but still).

Men det verste er likevel ikke spørsmålene de stiller henne. Det verste er at de har trykket masse bilder. Glamorøse bilder med masse sminke, styla hår, bar rygg på ett, i en liten shorts og åpen skjorte og... stort smil på et annet!!!

WTF???

Det er den verste, mest provoserende "artikkelen" jeg noensinne har lest opphøyd i tredve millioner. For snakk om å glamorifisere en sykdom, snakk om å sende feil signaler til alle som leser ukritisk... "Denne personen har spiseforstyrrelser, (og drit i det triste/tragiske intervjuet), sesmashing hun ser ut??"

15 kommentarer:

  1. Ragnhilds kommentar:

    Silikonpupper på en 12 år gammel kropp. Nice.

    Det å presentere sf som noe glamorøst og ettertraktelsesverdig er jo horribelt...men det er vel egentlig ingenting som bør overraske når det gjelder dame/sladre-magasiner. Jeg har et forslag: Det bør settes en advarsel på forsiden, en sånn "Parental Advisory: Explicit Content"- lapp.

    (Kanskje det hadde vært en idé å trykke opp en mengde klistremerker og gå til aksjon på egen hånd? Litt sånn diskré på Narvesen, feste ett på samtlige drittblader? Hadde vært storartet:-)

    SvarSlett
  2. Herregud... Det hørtes virkelig ut som noe av det desidert verste i sånne blader.

    Ellers syns jeg Marie claire er fælt (kjøper det likevel). Fordi det er sånn "du er bra nok som du er, du er fantastisk, du trenger ikke endre noen ting! Vi feirer kvinnen som hun er! Men her har du en artikkel om hva slags klær som skjuler den feite rumpa/de svaske lårene dine/som forlenger de altfor korte beina dine, og her har du en artikkel om treningstips så du kan gå ned i vekt. Er snart bikinisesong, vet du."

    SvarSlett
  3. Myrd alle jævla magasiner. Jeg leser de aldri lenger, og prøver å skygge unna all driten. Grusomt at de glorfiserer noe som er så forferdelig, i et forsøk på å gjøre det glamorøst! *freser*

    SvarSlett
  4. Enig enig, leste det samme og på nettet - ja, er det virkelig mulig?? Og dette er drt voksne mennesker som sitter og skriver og trykker. Snakk om søppeljournalistikk!! Her er det penga som rår, ingen tvil om det. Driter i hvilke signaler de sender. Og det verste av alt er at jeg tror det er kynisk, de VET at "tynn" er noe mange er opptatt av og at de selger i bøtter og spann på det. En sensasjonell historie. Triste saker. Mest av alt for hun som det skrives om, men det er jo ingen tvil om at dette er en trigger for mange med SF... På tide med motvekt, keep up writing, Kristine!!
    Klem fra *C*

    SvarSlett
  5. Ja,er det rart unge jenter blir påvirket spør jeg bare...Og det er ganske rart,mange kjendiser går ned sykt masse i vekt,og ender opp med å se sykelig ut,men iiiiingen sliter med en sf...weirdo...jaujau...Håper du fant noe langt mer hyggelig å lese i det bladet også da.

    Ønsker deg en fin helg videre Kristine :)
    YOU ROCK <3

    SvarSlett
  6. Ragnhild:

    Nei, ingenting overrasker, men denne var faktisk litt vel på kanten. Måtte lese to ganger, for er det virkelig mulig?
    Jeg støtter den Narvesen-kampanjen, jeg, Ragnhold!!! "Parental Advisory: Explicit Content" - I like it!!!


    Thea:

    Den der var pretty ingenious, du, på KORNET. "... Er snart bikinisesong, vettu". Der oppsummerte du alt, Thea :o)


    Kristin:

    Jeg sluttet å lese fordi jeg ble trigget, nå skal jeg holde meg helt unna fordi jeg faktisk har bedre ting å gjøre enn å absorbere søppel.

    Totally agree og joiner fresingen din: *FRESER*


    C:

    Exactly, voksne mennesker som ikke bare presser en syk person for informasjon such as: Hvor OFTE spiser du? (i utgangspunktet sykt spm), men så faktisk kjører på med skikkelig glamour-photo-shoot med sexy blikk og smil?? Og sikkert forteller seg selv at de har vært flinke til å belyse et VIKTIG problem, noe som "plager" (les: ødelegger) SÅ mange unge jenter. (Eller enda verre: de vet hva de gjør men vil heller tjene penger. Og jeg tipper det er den kategorien de faller i, med mindre de fullstendig blåst i huet, noe de forsåvidt også kan være. Og nå prater jeg meg bort). Argh.


    En rosa fugl:

    Absolutely!


    Laila:

    Nope, ikke rart i det hele tatt. Og det er et annet godt poeng, at ingen har problemer med mat, at alle spiser som HESTER - "jeg lover". I det minste sier denne personen at hun har en spiseforstyrrelse og at hun har det helt jævlig. Men det hjelper jo fint lite når hun også smiler så pent og sier hun trives i den prepubertale guttekroppen sin.



    Takk for alle kommentarer, you guys rock. Og fortsatt god helg!!!

    SvarSlett
  7. Omg... I used to say the same about myself... that without my silicone I have a body of a 12 year old Thai boy... but I didn't laugh... and I have sånn cirka NULL kontroll... I even went to my fastlege last week... he told me that he needs whole EASTER to figure out what to do with me... HAPPY TIMES, when even your doctor is clueless.

    SvarSlett
  8. Kristine, ord blir nok ikke nok til å få fram det jeg vil gjennom dette, men jeg prøver likevel. Først og fremst vil jeg si tusen, tusen, tusen millioner takk snille deg! Jeg har nettpp lest bloggen din fra første innlegg (på blogg.no) til dette innlegget her, og jeg merker nesten jeg blir sentmental nå. For jeg hadde tenkt til å skrive en kommentar, men først ville jeg lese gjennom alt. Få det større bildet. Første gangen jeg kom inn på bloggen din leste jeg ett inlegg, og gikk ut igjen. (DUM!?) Yes, yes I was. Men det var ikke nok fornuft i min litt forstyrrede hjerne til å klare å ta inn noe av det du skrev.

    Men nå der i mot. Nå har bloggen din gitt meg så utrolig masse. Jeg vet en blogg ikke kan gjøre en frisk, men gud så mye motivajson bloggen din har gitt meg til å kjempe videre i riktig retning. Du er helt fantastisk flink til å skrive. Setter så godt ord på alle følelsene. Skriver ned om mange av mine verste frykter, og viser at det faktisk er sånn det skal være. Jeg føler meg ikke så alene når jeg leser om alle andre som sliter seg gjennom samme kampen. Jeg står i så stor respekt ovenfor deg at du aner ikke. Du er nok en av de sterkeste personene jeg vet om. Å være syk så lenge som deg, men likevel finne styrken til å jobbe seg mot friskhet- som du kommer til å bli, det er så utrolig imponerende og inspirerende at jeg ikke klarer å få sagt det nok.

    Jeg smilte fra øre til øre da jeg leste om boken din som du skal få gitt ut nå. Jeg gleder meg sånn. Du må ha masse lykke til med skrivingen og vite at at jeg (og mange andre) er så takknemlig for din fantastiske ord. Jeg skjønner godt at du var livredd for å blottlegge deg så mye som har gjort, at det er tøft, men TAKK. Takk, for du er en virkelig sterk, herlig og RÅ person. Et stort forbilde :) Du har hjulpet meg med å bli friskere, med å holde styrken oppe til å bli friskere samme hvor tøft det er og til å se framover. Hjulpet meg gjennom mange harde måltider med dine ord og vært med å bygge opp fornuften min. TUSEN TAKK TIL DEG, stå på videre og ha en fantastisk påskeferie du fantastiske(AWESOMEAMAZING)skapning! <3 Ny yngdlingsblogg? Definitivt ^_^

    SvarSlett
  9. Det er så leit at spiseforstyrrelsen skal glamourifiseres, for meg har den i hvert fall aldri vært noe glitter og glamour!!! Sondeslange, gule, grønne og blå prikker oppover armene etter stikk fra x-antall veneflon og blodprøvestikk, skrukkehud, mørke ringer under øynene, spy under neglen...jeg kunne fortsatt en hel dag!

    Jeg blir også litt provosert når veldig spf. mennesker jobber i ulike motebutikker også. Det skulle nesten ikke vært lov å ansatt en så tynn person. Vi har ei på en klesbutikk i nærheten, som alltid (eller de gangene jeg har sett henne) gått med tights rundt noen fyrstikkbein. Da jeg var så tynn, gikk jeg i store joggebukser, men en eller annen stor jakke eller genser. Jeg skånet mine omgivelser!:) hehe
    Altså, jenta fortjener en jobb, men ETTER at hun har gjennomgått behandling...

    SvarSlett
  10. Leni:

    Kanskje du burde gå til en annen lege? Eller mente han at han skal legge opp et skikkelig "program" og trengte tid til å finne rett behandling? Håper på den siste. Og håper du har det OK, håper han kan hjelpe deg å få den hjelpen du trenger og at du kommer back on track. Tenker på deg. xxx <3<3<3


    Destroyedflower:

    Herregud, jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg. Så jeg sier bare TAKK (med litt tårer i øynene). Selvom det ikke strekker til, for disse ordene betyr uendelig mye for meg. Og ønsker deg alt godt, ALT GODT, gode deg. (Tusen takk!!)

    PS: Blogg.no-bloggen gir meg litt vondt i magen, så vurderte å slette den, men nå skal jeg la den stå.


    Lily:

    Nei, spiseforstyrrelser er IKKE galmorøse, heller det motsatte, som du beskriver. Har ikke hatt ett eneste glamorøst øyeblikk, og jeg var akkurat som deg, gjemte meg bort i enorme klær. (Sluttet å sminke meg, sluttet å ta vare på meg selv, bare nødvendig dusj etc - livredd for å lukte vondt i TILLEGG). Forferdelig trist!!! Helt grusomt at sånne artikler faktisk trykkes.

    Tusen takk for kommentar!!!

    SvarSlett
  11. Thank you so much for your kind words.
    I removed myself from facebook... CHAOS around me. I needed a break. But I will be back!
    One thing you must know... your blog helped me to realize that I still have a problem!
    That fastlege of mine seems like the skurk of the year but I scheduled appointments two other places. I am so going to be fixed!!!

    SvarSlett
  12. Leni:

    I totally understand, I did the same thing a few years ago. I'm glad you made two more appointments. And i sincerely hope you find someone really, really, really good. You deserve the very best.

    Mange gode tanker + klemmer, Leni <3<3<3

    SvarSlett
  13. Fullstendig enig! :))
    Alt jeg har å si! Blir fysisk forbannet hver gang jeg ser et DetNye nå...

    Enig med Agnes jeg!
    takk for en fin blogg :)

    SvarSlett
  14. Det er sykt! Er det rart sårbare tenåringsjenter sliter med selvbildet når de blir bombardert med sånt? Nope.. Ja okei, det er kanskje deres eget valg å lese sånt, men like vel ikke når man ikke kan åpne et magasin, forutenom interiør blader eller motorsport da (hvilke tenåringer velger det liksom), uten å bli møtt av sånt. De utenlandske bladene er helt klart verst, men vi har noen wannabe "OK!" blader her og (which I was a worshiper for i mine tidlige tenår) Not good!

    SvarSlett