Søk i denne bloggen

onsdag 1. juni 2011

Chew... chew...

Nå er jeg ganske stolt av meg selv.

De siste årene - jeg vet ikke nøyaktig hvor mange (and WHO cares, Kristine...) - har jeg hatt en bestemt "safe-food". Bortsett fra en liten psycho-periode (no offence to myself, altså...) har jeg all over alltid klamret meg til denne ene patetiske matvaren (det var stygt sagt, egentlig elsker jeg den) og lenge levd kun på det. (Utrolig sunt, I know. Variert kosthold FTW!).

Anyways. "Andre" (inkl. psyk. og ernæringsfysiologen) har prøvd å overtale meg til å slutte å spise denne matvaren helt, erstatte den med annen mat - eller som de liker å kalle det "ordentlig mat". Selv da jeg fulgte kostlisten min kranglet jeg meg til å la den erstatte andre versjoner av seg selv (Herregud, hvorfor kan jeg ikke bare si hva det er? I dunno. LOL. Det er for personlig! Jeg mener det! Snakk om å dele mye dritt og så ikke en så overfladisk ting. Men men...). Uansett: Jeg har nektet å kutte ut. Nektet å trappe ned. Nektet. Og nektet. Som den voksne og modne personen jeg tross alt er. "NEI!"

Frem til forrige uke. Da var det slutt - til og med egen avgjørelse (de pleier å være de beste). Og jeg har holdt meg unna - med overraskende mye abstinenser. I miss to eat my friend... I stedet har jeg spist annen mat - som er "skumlere".

Så gratulerer med dagen/uken til meg. Tragisk nok så er dette en big deal.


PS:
"Nedtrapping" er ikke min greie. Enten så slutter jeg, eller så kjører jeg på. 


Neste trinn er å slutte å spise enorme mengder med tyggis. Jeg griner bare ved tanken... Noen andre som har sluttet med tyggis? Eller noe annet du har vært avhengig av? (Vi snakker om misbruk. Ikke "en halv pakke om dagen" eller "tre pakker om dagen" for den saks skyld. Shit - *smatt slafs* - jeg får abstinenser ved tanken.

Men jeg har liksom fått det for meg at det er på tide å kvitte seg med alle små forstyrra vaner jeg frem til nå har oversett. 

Siste rest.

Men det er ikke enda, altså. Og det kan hende jeg ikke går for cold-turkey-versjonen denne gangen. Kanskje jeg holder meg til de gangene jeg vil ha fresh breath, for eksempel. (Always, I tell you. ALWAYS important). 

NATTA! 

34 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen i det med trygge matvarer.det er rart hvor fort man venner seg av med ting, gi det noen uker, og favorittmaten din er glemt;) jeg var også avhengig av tyggis, desverre gjalt det ikke de billige i avlange pakker, men de dyre som ligger på brett til 18kr i butikken. Det ble dyrt etterhvert!Jeg kuttet tvert uten nedtrapping, og det gikk veldig bra! Savnet tyggis bare de første dagene. Jeg trodde det skulle bli vanskelig å gå rundt med smaken av mat i munnen,og at det skulle bli vanskelig å ikke kunne ty til tyggis da jeg var sulten. Men det var det altså ikke:)

    SvarSlett
  2. Hehe..."tyggis og farris-dietten"? Kjenner meg igjen der ja...Når jeg tenker på hvor mange kg. tyggis (og hvor mange tusen kroner) jeg har tygget i meg de siste årene...blir jeg litt kvalm. Kunne sikkert snart fått en syden-tur eller to for alle de pengene. Og hva godt gjør det kroppen? Xylitol og andre e-stoffer? Enig meg deg, vi snakker om misbruk. Avhengighet. Jeg har heldigvis klart å trappe kraftig ned, men er ikke avvent ennå ;-)

    R.

    SvarSlett
  3. Kjenner dette veldig godt igejn: Tyggis og pastiller var supermat for meg. Klarte å slutte med tyggis, og fikk betydelig mindre vondt i magen.

    Min safeste mat en lang stund var dessuten epler. Epler, kaffe og light-saft eller cola light, pakkevis med tyggis og pastiller, herregud for en kombinasjon. Hadde det enda vært biff som var tryggest, så hadde jeg jo sluppet å være så innmari sulten hele tiden :p

    Jeg spiser pastiller fortsatt, men mye mindre. Og nesten aldri epler kom jeg på nå. Kanskje fordi jeg spiser mer mat med substans. Og kanskje fordi jeg tør å kjøpe mat i butikken, ikke bare epler og cola light ;)

    Lykke til med tyggisslutt, du greier det!

    Klem fra Nina

    SvarSlett
  4. Måtte le da jeg leste dette innlegget. Sånn gjenkjennelseslatter. Jeg har også en safe-food, som er veldig sær og personlig. Snakker ikke høyt om det jeg heller!

    Og tyggis og pastiller? Det går unna, gunnar! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har våknet med en utdødd tyggis i kjeften og sikkel på puten.. (Sorry, det var kanskje unødvendig mye informasjon).

    Anyway, CREDS til deg! Du er flink!! :)

    Klemmer

    SvarSlett
  5. Gratulerer, Kristine!:D

    SvarSlett
  6. Marte:

    Jeg tygger heldigvis billig tyggis. (Du skal se meg på taxfree. Eller. Helst ikke). But still. Det kan ikke fortsette! Men jeg kjenner meg igjen i det med matsmaken i munnen, den skal liksom vekk rett etter et måltid. (Og jeg finner jo tusen unnskyldninger, da, for det står jo på pakken at det er BRA etter mat. Men jeg tipper de kanskje mener en eller to?? De bør uansett ikke klage. I keep them going!)

    Takk for nok en oppløftende og motiverende kommentar!!! All respect til deg, Marte. Det er så fint for meg å ha deg – mange skritt foran meg, og dermed en super inspirasjon! Jeg skal klare det. :o)


    R:

    LOL. Ja. Men tyggis og cola light. (Nå er det i tillegg til mat, da, før var det jo en stakkarslig erstatning).

    Don’t even go there. Jeg har sett for meg de fjellene av tyggis jeg mest sannsynlig har tygget i meg. Oh…. Shit. Orker ikke tenke på det. Og fjellene med penger. Men jeg skal seriøst slutte. Nå ble jeg enda mer motivert. Takk!! Og takk for at du sier du kjenner deg igjen – dette var jo tydeligvis ganske vanlig, det. Go figure!

    Stor klem :o)

    SvarSlett
  7. Nina:

    Da gikk du og jeg på samme diett, Nina… Ikke rart jeg holdt på å stryke med av magesmerter (og jeg visste jo hvorfor det brant så inni H****, men var ikke villig til å gjøre noe med det at all. Selv når jeg trodde jeg skulle svime av FORTSATTE jeg. WTF???).
    Nå skal jeg derimot følge ditt eksempel og trappe ned. Har et lite lager her med Läkerol, som jeg har begrenset til en eske i uken. (Får jo ikke kjøpt det her, så tvungen nedtrapping). Kanskje jeg skal kutte ut alt sammen på en gang. Men kaffen min får ingen ta fra meg. EVER. Og ikke cola lighten heller – selvom det bare dreier seg om ett glass om dagen nå. (Et enormt fremskritt, for å si det mildt).

    Enig! Jeg spiser også mat som metter mer, og trenger ikke min “materstatning” lenger. Og egentlig ikke tyggis heller.
    JOOOO, det gjør jeg…. Herergud, hva skal jeg ellers ta meg til mens jeg skriver? Og kjører? Og går? Og vasker? Og eksisterer om jeg ikke også kan tygge tygge tygge med frisk smak (som egentlig ikke lenger smaker friskt fordi den er der always) i munnen?

    I can do it. I think. Takk, kjære Nina! You rock!!! <3<3<3

    SvarSlett
  8. Hehe, nåå ble jeg nyskjerrig.. Men skjønnar kva du snakkar om. Og ang tyggis.. Det måtte jeg slutte med på Capio, så avvenningen der ble ganske cold turkey. Når jeg spiser for mange tyggis nå (og det er ikke snakk om mer enn en pakke nå) så blir jeg dårlig i magen. Veldig tydelig at det ikke er godt for kroppen.. Samme med pastiller med kustig søtningsmiddel, blir superfort dårlig i magen av det også (i forhold til den mengden jeg puttet i meg før, liksom). Har hørt om flere andre som også har det sånn. Merkelige greier. Eller.. Det er kroppen som sier fra. Bare; oh no, not this again! Haha.. Alt vi utsetter disse stakkars kroppene våre for..

    SvarSlett
  9. Tuva:
    Ja, er det ikke rart??? Jeg deler så mye som burde vært mer personlig enn akkurat den ene safe-fooden min. Grunnen til at vi slo opp – jeg og denne fantastiske matvaren – er at jeg merket at jeg spiser den hvis jeg er sulten (altså utenom måltidene), og fordi den visstnok ikke er “ordentlig mat” tar den opp plassen til “ordentlig mat”. Men merker at jeg har vært mye mer stabil mtp konsentrasjon den siste uken. MULIGENS fordi jeg spiser mat som mellommåltider??? Nå babler jeg.
    Ikke unødvendig mye informasjon whatsoever. Been there, done that. Eller vasket klær i maskinen med tyggis i lommene?? Eller fått hysterisk anfall dersom lageret er tomt? (Noe det sjelden er fordi jeg er en naziplanlegger). Yuck. Jeg må slutte. Jeg innser det nå.
    Takk for kommentar, Tuva. I really, really appreciate it :o)


    Thea:

    Takk!!! <3<3<3<3<3<3

    SvarSlett
  10. Åh, hurrahurra, du hadde blogget! :D
    Hehe, kjenner meg veldig igjen. Og pastiller og tyggis <3 Love it!! Så lenge man spiser det i tillegg til mat, og litt istedenfor mengder, så går det vel bra. Den gyldne middelvei er kanskje tingen? :) Men enig i at det er noen ting man bare kan kutte ut uten noen nedtrapping! Fint å bli kvitt siste rest av spiseforstyrra handlinger. Vet du hva, sist jeg spiste havregrøt, spiste jeg med spiseskje i stedet for teskje :o Dét er jeg stolt over,da! :D

    SvarSlett
  11. Martine:

    Herregud, er det flere enn meg som spiser alt med teskje? Synes det er så rart, hvordan vi tydelig har plukket opp ekstremt mange like (u)vaner. Jeg takler ikke spiseskjeer - altfor store (grådige?). Men, det har jeg ærlig talt ikke tenkt over en gang, jeg, at det er litt forstyrra. Så nå skal jeg være like flink som deg!!! Spiseskje! (Sleiv? Neida, this is not a contest).

    Enig i en gylden middelvei. Men ikke tyggis. Jeg tror det må bli alt eller ingenting. Tror. Sitter her og gruer meg skikkelig. Jeg kan nok ikke bare være "fest-tygger", dessverre. Tror jeg, da. Men pastillene de klarer jeg å gjøre halvveis, så kanskje det finnes håp for at jeg kan tygge LITT igjen i fremtiden. Det viktigste er likevel - som du sier - at jeg/du/vi ikke erstatter det med mat. Og DET gjør jeg ikke!!!

    Stor klem fra meg :D (Som alltid blir så glad for kommentar fra deg!!!)

    SvarSlett
  12. Leser mange ting jeg kjenner så godt igjen. Tyggisavhengigheten ja, typ 3-pakker tyggis per dag. Kan IKKE spise av spiseskjee, bare teskjee her i gaten. Mett på kullsyre, spesielt fra min kjære pepsi max. Tviler på at magen min liker dette, menmen.

    SvarSlett
  13. Haha, jeg spiser også -alt- jeg kan med teskje! Og det er bedre å spise det fra bolle enn tallerken..Trodde virkelig teskjea bare var min greie. Sært hvor mye vi har felles!

    SvarSlett
  14. NÅ må jeg le her! Etter å ha lest kommentarer spiser mange av dere alt med teskje.. Det samme gjør jeg!!! merkelig at folk med forstyrret forhold til mat har de sammen uvanene! :)

    SvarSlett
  15. Weeee,vi liker happy ending stories. Men det går jo kanskje at du kose deg med den ene tingen en gang i blant? Å bli frisk handler jo også om å kunne spise noe man har vært manisk på,på en fornuftig måte...
    Har aldri vært sånn hekta på noe spesielt på den måten egentlig. Jeg tror jeg spiser både tyggis og pastiller på en "normal" måte,hva det enn er...Jeg har dermed hatt periode-kick på ting...med perioder mener jeg at det kan være 1 år...som med hobby (sjokoladen ja),så kom troika,nå er det japp...og så har jeg maoam da (karamellene) Heeelt cwazy liksom...jaja..

    Much much hugleik from Norway <3

    SvarSlett
  16. Pepsi Max:(
    For meg handler det ikke om å føle meg mett (siden jeg drikker det etter jeg har spist), det handler mer om at jeg brukte/bruker det som en avleding(?) for å slippe å tenke på maten jeg har spist. Og for å slappe av/koble ut.


    Uff!Skammer meg sånn over det “enorme” forbruket mitt :(

    SvarSlett
  17. Haha, tenkte ikke over det med å spise med teskje, jeg heller, før ei jeg bor med spurte meg om hvorfor jeg alltid bruker de minste skjeene ... Ganske sært, i og med at jeg har ansett meg som fri for anoreksi i over tre år! Man venner seg så sykt til ting, mye rart som normaliseres og naturaliseres fullstendig - som egentlig er ganske rart ... Nesten morsomt! :)
    Håper du har en fantastisk torsdag! Klem<3

    SvarSlett
  18. Gratulerer med safe food-bruddet. ;) (Nå lurer jeg selvsagt veldig på hvilken matvare det er snakk om.)

    Farris og tyggis ja. Dét savner jeg i hvert fall ikke. Nå orker jeg nesten ikke tanken på tyggis engang, selv om det er mange år siden.

    SvarSlett
  19. kanskje din safe-food er riskaker. Det er jo en anorektikers "yndlingsmat". Min også.

    Men det med tyggis og pastiller, som jeg også glefser, snafser og tygger på i store mengder hver eneste dag, det må man vel ikke kutte helt ut. Det viktigste er å gjøre som normale mennesker, innta det i normale mengder, som f eks noen tyggis og pastiller om dagen. Og lett-brus kan man jo drikke ett glass eller to om dagen istedenfor flere liter.

    Jeg er en gassballong akkuratt som dere andre. Pinlig, men sant. Tyggis metter jo, men lager sykt magevondt da. Og pengene, orker ikke tenke på det engang...

    SvarSlett
  20. Anonym:

    Indeed, det er litt merkelig ;)


    Laila:

    Happy endings for the win!! Men du har selvfølgelig helt rett i at den kan re-introduseres og gjøre comeback i kostholdet mitt :o) But for the moment tror jeg at extreme-me må holde seg helt unna. Dessverre for meg oppdaget jeg i dag at det har kommet en NY TYGGISSMAK på butikken. Men jeg kjøpte ikke, jeg kjøpte ikke. Etter at stæsjet mitt går tomt skal jeg kutte ut. Men pastillene skal jeg beholde once a week. Så får me sjå om jeg på sikt kan tygge som et normalt menneske.

    PS: Jeg elsket japp i mitt forrige liv :o( (Sadface…) Men kanskje det også kan reintroduseres. <3<3<3 Lots of hugs from the Dubs


    Fallen Angel:

    Pepsi Max, I know. Jeg skjønner hva du mener med avledning. Jeg tror tyggisen fungerte (sikkert litt fortsatt) sånn for meg også. “SÅNN, ferdig med det”. Enig med deg, tyggis og brus er ikke det mest fornuftige å bruke penger på. Men så finnes det vel enda verre ting også. (Prøver jeg å overbevise meg selv om…)

    SvarSlett
  21. Martine:

    Jeg unnskylder meg med at jeg har så utrolig liten munn (this is true), men egentlig tror jeg ikke det bare har med det å gjøre. Du har helt rett: Mye rart blir veldig normalt. Rekkefølgen jeg spiser ting på osv. (Noe er kanskje bare vaner/uvaner?? Som alle mennesker har? Or not. For jeg vet jo hvor mine stammer fra).

    Apropos bestikk – (og innser allerede før jeg begynner å fortelle at dette er fullstendig uinteressant), vi har også to sett gafler som bor i samme del av skuffen (this bothers me, at de blander seg), så jeg bruker konsekvent den ene typen og ikke den andre. Men det skal jeg også gjøre noe med. Ikke at det er så utrolig farlig, men jeg må jo kunne klare å spise av de gaflene som er litt større også.

    Håper du også får en helt super torsdag og HELG!!! <3<3<3

    Kaffedamen:

    TAKK! So far so good. Jeg vurderte faktisk om jeg skulle utsette meg selv for tyggis overload i dag – you know, sånn som man gjør med barn som blir tatt for å røyke (kanskje mest på film) og tvinger i dem en hel pakke så de blir så kvalme at de aldri noensinne røyker igjen?? Da vil kanskje jeg også bli kvalm av tanken på tyggis…??

    Håper du har det fint!!! And all the animals too… :o) <3


    Anonym:

    Visste ikke at riskaker var “anorektikeres” yndlingsmat :o)
    Men nope, det er ikke min safefood. :o) Enig med deg i at moderasjon må være veien å gå - på sikt!

    SvarSlett
  22. Tora:

    Jeg får også fryktelig vondt i magen, og det finnes ikke tvil om at jeg ikke har godt av det. Kanskje jeg skal undersøke mer (lærte om det på ernæring, men sa nok litt LALALALA til meg selv for ikke å få en grunn til å kutte ut) og skremme meg selv. Eller bare kutte ut. Maybe bare kutte ut...

    Håper du har det fint!!!

    SvarSlett
  23. Du er så inspirerende og positiv at jeg bare DIGGER bloggen din! Er innom her hver dag, enten det er nytt innlegg eller ei (hvis det ikke er det leser jeg kommentarer - de er også motiverende og gir følelse av å ikke være ensom).
    Uansett så skulle jeg bare si at dersom du ikke har boikottet lister helt, kan du jo lage en fin liten liste over positive ting med å slutte med tyggis, som å spare penger, forhindre smerte i mage, kjeve og hode, du slipper de dårlige stoffene osv..
    Da jeg ble 'syk' sluttet jeg helt med tyggis, bare tanken på lyden når man tygger, smerter jeg fikk i hodet og smaken av det gjorde meg dårlig.. Jeg ble heller avhengig av te, jeg drakk det MYE i en periode, for å fjerne sultfølelsen og fordi det var så mange smaker å velge mellom.
    Jeg pleier bare å få et behov for å fjerne mat-smaken etter et måltid dersom jeg har spist noe jeg ikke liker, og da pusser jeg tennene og tunga godt, men ikke så lenge. Kanskje du kan prøve det hvis du trenger en liten erstatning for tyggisen? :D
    Keep on bloggin!

    SvarSlett
  24. Kjenner meg så godt igjen. Spesielt iform av tyggis og sukkerfriepastiller. Selv om det gjør vondt i magen.. Og safe-food er nok godt kjent hos mange.. Utrolig bare du har kommet enda et skritt videre =)
    Liker den positive holdningen din utrolig godt. Det er bare å stå på videre! Så er det jo normalt å tygge litt tyggis ;)

    Klemmer <3

    SvarSlett
  25. Benedichte:

    Tusen takk :o) Jeg liker også alle kommentarene her, godt å vite at man ikke er alene om å slite litt med hverdagen/maten/livet etc.

    GLITRENDE IDÉ. Takk!!!! Det skal jeg gjøre.

    Jeg har også drukket te - med altfor mange suketter. Og det gjør meg faktisk kvalm nå, tanken på den forferdelig søte smaken.

    Nå skal jeg pusse tenner+tunge istedenfor å tygge meg gal.

    TUSEN TAKK; Benedichte!! <3<3<3 Og god helg!


    Siri:

    That's true!! Merkelig hvordan man faktisk kjenner på kroppen (vondt i magen, som du nevner) at "dette har jeg ikke godt av" og likevel kjører på videre. Men så er vel ikke kropppens velvære det man bekymrer seg mest for i den tilstanden heller...

    God helg, Siri :o) Stor klem

    SvarSlett
  26. Må si jeg ler litt av å se at så mange er teskje-brukere, jeg hadde heller ikke tenkt over det... Men så har jeg også liten munn da! Spiseskjeer er og blir ubehagelige å gape over. Og sånn i utgangspunktet er det jo bra å spise sakte, som i tygge maten skikkelig og alt det der. Så jeg mener nå at det skal gå an å være frisk og spise av teskjeer likevel... Kanskje man bare koser seg litt mer med maten da!

    SvarSlett
  27. Lise:

    Jupp - det må være greit med teskje. Jeg prøvde meg på spiseskje i går, and I didn't like it, så jeg er tilbake til teskje jeg også :o) Og ja, man koser seg mer med maten :o)
    God helg!

    SvarSlett
  28. Ser det er flere som har tankegangen svart-hvitt, enten-eller, :-) Liker et når det kommer til tyggisen. at en tyggis, eller mange pakker for den saksskyld kan være så ødeleggende. Jeg merker godt selv at jeg blir veldig oppblåst, kvalm, får smerter i magen, osv når jeg spiser store mengder, og det påvirker veldig mye av dagen med tanke på maten.

    Flott at du har klart å kutte det ut! Virkelig flott, fortsett slik <3 Gratulerer til deg snuppa!

    SvarSlett
  29. Marthe:

    Svart-hvitt FTW, ja :o) Kjenner meg igjen i alt - kvalmen, oppblåst, vondt i magen - men stoppet jeg for det?? Oh no. MÅTTE ha tyggis i munnen konstant. Men nå har det snart gått en uke :o) Og jeg savner det ikke like mye. Alt er tydeligvis mulig :o)

    Takk, Marthe!

    SvarSlett
  30. Jeg fant bloggen din idag og har lånt boka av deg fra biblioteket. Deg vil jeg følge. Jeg lurer på om du har klart å få et "normalt forhold til tyggis". Ha-ha, det hørtes teit ut. Jeg trodde det bare var meg som var avhengig av tyggis konstant, flere liter te med suketter, tidligere også pepsi max og pastiller, noe jeg klarte å slutte med heldigvis. Da jeg kuttet ut pepsi max forsvant magesmerten jeg alltid hadde. Nå vet jeg at jeg inntar alt for mye suketter og at blodblemmene jeg får i munn kommer av sakkarin. Men jeg klarer ikke å slutte selv om jeg vil. Jeg håper du har klart å holde deg unna. Jeg bruker så mye penger på tyggis at jeg bestiller masse på en gang fra ebay!:) Å mamma. Jeg griner når jeg planlegger å slutte med te og tyggis. Håper at det kommer et godt og sunt søtningmiddel snart som smaker sukker for å kunne fortsette med bedre samvittighet. Sukrin og stevia funker ikke i store mengder. Jeg har bestilt sukralose fra ebay, for å få i meg mindre av sakkarin, men er redd sukraloses virkning også. Må ta litt av flere usunne ting og håpe leveren klarer jobben. Himmel! Så til alle dere som har svart her; jeg et er enda verre avhengighetstilfelle enn dere!

    Og angående skjeer. Jeg bruker bare 1 og den er smal. Store runde skjeer ser ut som de er tilpasset grådige munner og grådig vil jeg ihvertfall ikke være!

    Jeg vet hvorfor jeg må ha akkurat den spesielle, smale gaffelen, skjea og kniven jeg bruker. Jeg tror at om jeg velger noe feil kan det hende jeg mister kontrollen over noe annet i løpet av dagen også og får matkick. Dette er en gammel vane fra da det hendte jeg fikk det. Jeg har ikke hatt det på mange år, likevel holder jeg på vanen. Kontrollen er fortsatt viktig. Å være distre er noe jeg hater og unngår. Å ha feber er ekkelt fordi da er jeg usikker på om jeg er tilregnelig mentalt, når feberen påvirker hodet og gjør sinnet uklart.

    Håper ikke jeg sa for mye. Klem Ada

    SvarSlett
  31. Kjære deg, Ada,

    Du sa IKKE for mye, og jeg kan berolige deg med at jeg kjenner meg igjen i absoultt alt du beskriver. Spesielt i det med bestikk, pastiller, te med suketter, og lett-brus. OMG!

    Pastiller kan jeg spise når jeg er i Norge (de har ikke Läkerol her i USA), og jeg drikker brus flere ganger i uken - men IKKE i store mengder, og ikke for å "dempe" sulten.

    Men tyggis har jeg sluttet HELT med. Jeg tror det er over 2 år siden sist. Og jeg stoler fortsatt ikke nok på meg selv til å ta en eneste en (noe som innimellom har vært vanskelig, men da mest etter at jeg for eksempel har spist ute og ikke har mulighet til å pusse tennene etc. Behovet for selve tyggisen er nesten borte). Det er utrolig deilig!

    Tusen, tusen takk for så kjempefin kommentar, Ada!

    :-) Kristine

    SvarSlett
  32. Tusen takk for kjempesøt respons! Du er jo bare herlig! Så gløgg, god og vittig! Det er så deilig og se at jeg ikke er den eneste.
    Du er jammen flink som klarer deg uten tyggis. Jeg må som du holde meg helt unna fordi et moderat forbruk er umulig uten at jeg tenker på det hele tiden. Det er som med nikotin; ett sug og så er jeg hekta, sukker er muligens enda verre. Har ikke tørt å teste det på maaange år og kommer kanskje ikke til å gjøre det før jeg er noen og sytti. Jeg venter spent på nye innlegg. Ikke tenk at noe er for kjedelig. Du uttrykker deg, og det er det som er fint. Ingen forventer at venninner alltid er like vittige og interessante hver dag heller. Men jeg vil ikke at du presser deg til å skrive om du ikke har lyst, altså.

    Du skrev et sted at du var redd du trigget folk til å bli syke(re), men vet du, jeg synes det du skriver trigger til å bli friskere. I den grad at det er småskummelt å lese noe av det du skriver. Du klarer å se hva som er den friske stemmen og hva som er den uempatiske stemmen og siden du er parti med den gode er det lett å bli påvirka. Idag har jeg hatt friske tanker om kropp. Jeg er så glad for å ha funnet deg.

    SvarSlett
  33. Da jeg skrev "det er så deilig å se at jeg ikke er den eneste" mente jeg angående avhengighet av sukkerfrie ting, ikke at jeg påstår at jeg er gløgg og sånn, altså. Ha-ha.

    SvarSlett
  34. Ett sug og man er hekta, ja. Godt beskrevet!!!

    Takk, Ada, DET var utrolig fint sagt: "trigger til å blir friskere"... NÅ gjorde du meg så glad og så lettet.

    Hjertelig takk!

    Lykke til med nedtrapping av tyggis osv. You can do it!

    SvarSlett