Søk i denne bloggen

søndag 19. juni 2011

Frykt er stygt

Jeg er så uuutrolig drittlei av å være redd for absolutt alt (her kunne jeg ramset opp, men det finnes jo nesten ingen grenser for hva jeg er redd for), av å si nei til muligheter fordi det er for skummelt eller fordi jeg er redd for å feile (enda jeg innerst inne har så innmari lyst).

NOK. Jeg har ikke tenkt til å la frykt styre livet mitt.


Nå skal jeg IKKE se farer i alle muligheter
Men heller se muligheter i alle farer.


Basta bom.


Og med disse fantastiske ordene - jeg er drit-trøtt og vet ikke hva jeg skriver eller hvorfor jeg i det hele tatt måtte blogge akkurat nå - ønsker jeg deg en riktig god natt og en superfin søndag!

Jeg lover å komme sterkere tilbake very soon.

15 kommentarer:

  1. Kjenner meg godt igjen. Ta ett skritt om gangen! Kanskje overvinner du én frykt i dag, og én i morgen, men det er vanskelig å snu om på hele seg samtidig. Det er i hvert fall min erfaring. :)

    God søndag!

    SvarSlett
  2. Det var da også en tid å blogge på, Kristine :P liker det du skriver! :) you make sence! Håper søndagen din er perfekt :-)

    SvarSlett
  3. Godt sag, fint å vende det rundt, se mulighetene i farene.

    Jeg har det litt med farer som jeg har med avhengighet. Noen avhengigheter er lov, som leppepomade og håndkrem, andre er ikke lov: mat (i syk forstand), snus osv. Med farer har jeg ingen problem med å tillate meg å være redd for slanger og edderkopper og høyder. Det at jeg er så livredd for å kjøre lange bilturer er derimot noe som blir verre. En stor utfordring i ferietid. For meg har det vært om å gjøre å identifisere fryktene mine, ogse hvilke er en plage i livet.

    Frykten for å feile, gjøre noe dumt, si noe dumt er vond.

    SvarSlett
  4. Kaffedamen:

    Takk, du har rett. Som vi har "snakket om" før: Babysteps. :o)

    God søndag til deg også, Kaffedamen!


    Therese Melina:

    Haha, ja, jeg vet ikke helt hva jeg tenkte på, men tror jeg trengte å se det svart på hvitt for å konkretisere det litt :o)

    Same to you!! Her er det regn og sol om hverandre, og jeg skulle ønske været kunne bestemme seg for en ting!!


    Sophia:

    Fin sammenligning, Sophia (I like it), jeg har det på samme måten.

    Kaffe er lov, mens tyggis ikke lenger er det (i store mengder, på sikt skal jeg bli helt "normal" og ta meg en her og en der).

    Jeg er latterlig redd for rotter - og det er greit - men skammer meg fordi jeg er redd for sosiale ting (ikke lenger i så stor grad at jeg holder meg hjemme, men jeg er redd for å si noe dumt (noe jeg ofte gjør fordi jeg er så j*** nervøs), gruer meg til enkelte "store" ting), handler fortsatt mat med høy puls (irriterer meg, men i det minste gjøre jeg det...). Men jeg vet jo at dersom jeg ikke hadde fortsatt å "tvinge meg" ville jeg fortsatt vært murt inne.

    Helt enig med deg (igjen) - etter at jeg identifiserte alt jeg var redd for (jeg har en lang liste) - så jeg hvor ekstremt hemmende det var, og bestemte meg for å utfordre all of them. SÅ innså jeg at jeg kanskje burde ta det litt mer step-by-step. Og det gjør jeg nå.

    Herregud, kommentarene mine er jo lengre enn innleggene... Bablete essays...

    Tusen takk, Sophia!! Håper du får en fin + fryktfri helg!!

    SvarSlett
  5. Bra sagt, det er slitsomt å være engstelig og nervøs hele tiden. Skjenner meg spesielt godt igjen i redselen for å "feile".

    SvarSlett
  6. Jeg husker min første behandler som jeg hadde da jeg var 14 sa : "Følelser er kanskje skumle, min de er også spennende."

    SvarSlett
  7. Ja,innimellom må man utfordre seg selv til å gjøre ting man frykter...grøss,men det går jo som regel bra da...

    <3

    SvarSlett
  8. Kjedelig når ikke været får bestemt seg. Har vært sånn her også:) Jeg liker regn, av den teite grunn at jeg ikke får dårlig samvittighet av å bare sitte hjemme. Crazy banana? Indeed ;)

    Speaking of frykt, får jeg ofte høre at jeg har verdens rareste fobi.Jeg er redd for duer. Egentlig alt som flakser, men duer er verst. Og nå har mamma fått veldig lyst på frittgående høner... Mistenker at det handler litt om å utfordre meg. Picture me, løpende i vill panikk med tre-fire illsinte kaklende høner etter meg ned til postkassa... Grøss. Det er ikke morsomt. Ok, litt morsomt. Jeg hadde iallefall tilbrakt mer tid vekk hjemmefra :P

    SvarSlett
  9. Jey, det hørtes definitivt ut som en god plan :)
    Jeg slenger meg på !!
    Klem

    SvarSlett
  10. Kjenner meg veldig igjen... Og i dag tok jeg sats og dro til lillesøstra til venninna mi for å prøve å ri, RI, på en ordentlig, levende hest! Og det uten sal! OG ikke red (eller, jeg ble mer leid enn red selv) jeg på land, men i VANN! Helt fantastisk. Sucker-punch i søster Angsts mage, jeah....

    SvarSlett
  11. Hei kloke, modige Kristine som skriver; "Nå skal jeg IKKE se farer i alle muligheter. Men heller se muligheter i alle farer" - Utrolig godt sagt, lover å prøve for dette er sååå gjenkjennelig, igjen.... 1000 takk for at du deler og inspirerer*
    Ha ei strålende fin uke!

    *C*

    SvarSlett
  12. Fallen Angel:

    Jeg er veldig redd for å satse på ting jeg ikke vet jeg klarer. Noe som er helt idiotisk – I know – for det betyr jo at jeg ikke egentlig satser på noe som helst. Perfeksjonisme og usikkerhet er ekstremt hemmende! Men jeg prøver å ikke la frykt stanse meg lenger, feiler jeg så feiler jeg. Og det er bedre å i det minste prøve. (Or so I tell myself!)

    Tusen takk for kommentar <3


    Heltinne:

    Enig! Og det beste – synes jeg – er jo at det ikke bare er de vonde følelsene som kommer tilbake, men også de gode. Tenkte her om dagen at det er så deilig å være litt nysgjerrig igjen!! Ikke være likegyldig til alt, men faktisk kjenne genuin interesse!
    Følelser er spennende og livet er ekstremt fattig uten. (Det vet vi jo…). <3<3<3

    SvarSlett
  13. Laipai:

    Ja, det gjør det! Og man føler seg som regel tusen ganger bedre etter at man har utfordret seg selv litt! <3 :o) Verste som finnes er egentlig den følelsen man har når man ikke gjør noe man vet man burde, og haler ut tiden i det uendelige, ender opp med ikke å gjøre det, og så irritere seg. (Sånn funker i hvert fall jeg veldig ofte…).


    Therese Melina:

    Not crazt banana, jeg liker regn jeg også. Jeg foretrekker som regel regn, jeg. It makes me happy for some silly reason.
    Haha… Stakkar!!! Skjønner det ikke er morsomt i det hele tatt. Jeg kjenner for så vidt en som er livredd for duer/fugler, så du er nok ikke alene om den frykten :o)

    SvarSlett
  14. Nexi:

    Supert!! I like it. Stor klem fra meg :o) <3<3<3


    Tora:

    WOW!!! Så sinnssykt tøft og kult! Very impressed! GRATTIS!!!


    C:

    Du er så god!!! 111,000,000 takk, kjære C.

    Ha en super uke, du også :o) <3<3<3

    SvarSlett