Søk i denne bloggen

onsdag 22. juni 2011

Vil du danse på roser?

I dag blir det litt resirkulering.
Det er hvert øyeblikk ett laaangt år siden jeg postet dette innlegget første gang, så sikkert ingen som har lest det (eller i såfall husker det). Mye av det gjelder fortsatt - med ihvertfall ett klart unntak: Jeg våkner i GODT humør for tiden, og trenger egentlig ikke jobbe meg opp - ihvertfall ikke hver dag. Så noe er utdatert, noe gjelder fortsatt. ANYWAYS (din skravlebøtte, dette er langt nok som det er allerede) - dette har hjulpet meg veldig mye :o)

So here we go again (som sagt en smule updated):


I tillegg til kaffe trenger jeg en liten boost om morgenen.

Fordi jeg har tenkt så mye FEIL og destruktivt (og slitsomt) så lenge virker det som om DE tankene har blitt min default.

Istedenfor å være glad til jeg får en grunn til å være lei meg, er jeg (før jeg skjerper meg altså, og DET gjør jeg) lei meg til jeg får en grunn til å bli glad.

Jeg liker å tro at det er en automatisk feilinnstilling. Og det var det kanskje. Men nå har det vel egentlig også utviklet seg til å bli en dårlig vane...

Sjansene for at noe FANTASTISK skal skje de første timene en blue Monday og snu humøret er. . . ganske liten. Ihvertfall for at det skal skje HVER dag.
Og jeg har ikke tenkt til å basere (man)dagene mine på PURE LUCK!

ELLER kaste bort tid på å tenke:

Jeg fortjener ikke.

Jeg er mislykket.

Og blah blah blah… (Hey, de tankene gjør meg faktisk litt uvel nå. Fremskritt!)

Isteden tar jeg KONTROLL. (Yey!!!)

Og RESTARTER meg selv.


Måten jeg gjør det på er muligens en smule NERD. Men den funker for meg.

Den minner meg på alt jeg DRØMMER om. Alt jeg setter pris på. Alt jeg gleder meg til.

Alt jeg KAN få til. . .

. . . bare jeg beholder fokus og spiser riktig og tenker riktig og arbeider hardt (men ikke for hardt, for hvis jeg blir altfor oppslukt trenger jeg plutselig verken søvn eller mat og da ringer ALARMBJELLENE).

Haha. . . Nå tror du kanskje at jeg følger Oprahs råd og gjør dette:



Mens jeg smiler fornøyd til meg selv i de fine klærne mine??


Jeg må nok skuffe deg.


Jeg gjør noe MYE nerdere enn som så.






Jeg åpner det jeg kaller DRØMMEBOKA (jeg vet ikke hvorfor den har fått et så dumt navn):



Drømmeboka er en A3 bok. Den er fylt av bilder som INSPIRERER meg og minner meg på hva som er VIKTIG og RIKTIG. Fra blader, nettet, egne bilder etc.

Og litt notater.

Den setter meg med andre ord på RETT spor first thing in the morning.

Først ser jeg på bilder av venner og familie. Fra gamle (og også litt nyere) ferier, fæstligheter, klasseturer, festivaler, bursdager etc.

Det minner meg på hvor heldig jeg er og hvor viktig det er å ta vare på de jeg er glad i.

Jeg blir inspirert av egenskapene, personlighetene, kreativiteten og GODHETEN deres.

Og blir minnet på at jeg har masse støtte, at jeg aldri er alene.

Innimellom resulterer denne delen i INTENS hjemlengsel. (Derfor er den ikke bakerst).
         

Jeg har også bilder av "offentlige" personer jeg beundrer. Som står for IMPORTANT stuff (helt urelatert til vekt osv. Obviously. Jeg har forsåvidt aldri tilbedt supermodeller).
Men det er deilig å minne seg på at når alt kommer til alt så er det ingen som bryr seg om kroppen min.

Delen med mat var viktigere for meg før (når jeg hadde problemer med å spise frokost). Men jeg titter på den likevel, og minner meg på (nok en gang):

At kroppen min trenger mat. Jo lengre den hangler med for lite, jo eldre og skrøpeligere blir den.

At å kjenne sult IKKE er farlig, men et sunnhetstegn.

At jeg FORTJENER mat UAVHENGIG av prestasjoner.

Og at jeg ALDRI trenger å løpe eller skrive et essay eller vaske hele huset for å få middag.

Eller sjokoladeis.

Eller ananas.



Og at det er viktig å feire.

Og å være impulsiv. Alt kan ikke planlegges.



Jeg minner meg på at jeg vil ha en STERK og SUNN og velfungerende kropp.

Jeg vil IKKE forbrenne og bryte meg NED. Men bygge meg opp.

Kroppen min definerer meg ikke.
Disse stakkars stressa, deppa og slitne damene minner meg på at jeg IKKE vil ha det som dem.

(Jeg synes ALLTID synd på hun som sitter på huk på en vekt og griner - øverst til høyre):


Kroppen min blir sterkere+sterkere og friskere+friskere.

Men jeg MÅ slutte å STRESSE så j***** med helt idiotiske småting.

Stress leder kun til mer stress. Bekymringer leder kun til flere idiotiske bekymringer.

Jeg drømmer om å reise, og. . . :


… jeg minner meg på at det ikke er bortkastet tid å gjøre ting jeg synes er gøy.

At ikke alt man gjør MÅ lede til noe fantastisk.

At ikke alt er en PRESTASJON:



Og at jeg FORTJENER og TRENGER å ta godt vare på meg selv. . .
(Ja takk...)

. . . make the most of what Ive got. Og at det er viktig å føle seg vel! (Og prøver å ta igjen for ti år nesten uten fuktighetskrem… Stakkars huden min!)

(Igjen: IKKE bortkastet tid. Denne tiden. . . Hva i H****** var det jeg skulle rekke???)



Disse bildene minner meg på å ROE MEG NED. Og puste.

Og at å slappe av når man er sliten IKKE er latskap. (Obviously).




HELSE kommer før alt.

Jeg har ikke dårlig tid, jeg skal ikke rekke noe.

Og . . . livet handler ikke om å prestere.



Og helt til slutt minner jeg meg på at EVERYTHING IS GONNA BE OK.

OG jeg har ALL GRUNN TIL Å SMILE:



Og så gjør jeg det.

(Med hvite tenner og skinnende rosa lepper). ALWAYS!



Du er sikker for kul til å lage en Drømmebok.

Det er (obviously) ikke jeg.

Nå ble jeg til og med inspirert til å lage en NY. En up-to-date second edition.

For jeg har ikke lenger mål om å bli ernæringsfysiolog (som jeg hadde da denne ble laget).

(Jeg måtte rive ut to sider jeg hadde fylt med bilder av ting som var viktig for studiene. Blant annet kcal-tabell-bøker/telefonkataloger. Aaaaargh. . . Utspekulerte anoreksijævel. ).



Men NÅ jeg har mange NYE mål som må få være med :-)

Og bildene skal være enda mer GLOSSY og enda mer INSPIRERENDE.

Jeg vil blogge.


Lære meg origami.
Skrive.


Spend happy times with my lovely friends:


Lære meg karate (??? kanskje ikke nøyaktig karate, men en eller annen form for badass kampsport - sterk på innsiden og sterk på utsiden...)
Meg til høyre. OBVIOUSLY.

Meditere:

På SIKT nøste sammen alle løse fag, bygge opp med nye og få en degree:

And someday:



Anyways:

Takket være Drømmeboka er livet en dans på roser.


ALL the time ;-)



PS:
Siden jeg la til de siste tingene har jeg faktisk fortsatt å blogge (det visste du, jo). Begynt å skrive. OG tilbrakt tid med gode venner. (Dessverre ikke nok).
Jeg har derimot IKKE lært meg origami (lagde en sånn drage som ble helt skjev, men det teller ikke). Eller blitt sterk karatesparker. Eller roet meg ned nok til å meditere. Eller tatt noen store avgjørelser mtp studier (bare tenkt). Og jeg har heller ikke fått en pingvin-baby… 

Men så lenge jeg holder meg selv on track - schmaybe I will someday?

16 kommentarer:

  1. Jeg krysser fingrene for at du en dag lærer deg origami, blir sterk karatespakrer, lærer deg å meditere og kommer deg videre i studier. Om det er det du vil, så får du det til! (Rim!!) Pingvinbabyen er jeg derimot litt usikker på... menmen, lov å håpe :D You'll get there, bare se på alt du har oppnådd så langt!

    SvarSlett
  2. Love you!!!

    Stoooor klem fra Eva

    SvarSlett
  3. Kristin:

    Takk! Jeg også! Haha... Jupp, lov å håpe... Han er jo fryktelig søt ;o) <3


    Eva:

    <3<3<3

    SvarSlett
  4. Jeg simpelthen ELSKET innlegget, boken og inspirasjonen din. Made me SMILE og få lyst til å lage en egen. I will, def. Jeg er veldig glad i å lage lister (underdrivelse), og da særlig av ting som gjør meg glad. How wonderful med en heeel bok med disse tingene. Takk for inspo!

    SvarSlett
  5. M:

    GO FOR IT, M!!! <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

    Klipp og lim og minn deg selv på alt det gode du har + kan få i livet ditt :o) Every day!

    Tusen takk for så hyggelig kommentar - den fikk meg til å SMILE!!! And it made me happy!

    PS: Jeg ELSKER også lister.

    SvarSlett
  6. Åh, takk for nok en superinspirerende innlegg. Du er så klok du <3
    Jeg skal jammen meg lage en slik en bok. Det er jo en helt fantastisk ide egentlig.
    (Fillern at jeg ikke har tenkt på det selv.. ) :/
    Og tenk så langt du har gått!!!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  7. Nexi:

    Tusen takk, søte deg :o) JA, lag en drømmebok (og si ifra om du finner på et litt mindre teit navn på den, pls).

    Og, som du nevner - med en sånn xxxxxxxx-bok kan man se hvor langt man har kommet også! :o) (Takk, du er god).

    Mål er så viktig for motivasjonen!!! Synes noen ganger det er lett å sone ut om jeg skal lese "motivasjonslister" (har hatt flere av dem) - men med bilder er det litt mer "spennende". Og litt mer motiverende også :o)

    Tusen takk for så fin kommentar - I love it!

    SvarSlett
  8. Synes ikke det var nerdete i det hele tatt, men bare veldig fint. Fy..er så imponert over hvor målrettet og bra du jobber med deg selv, og vit at du med å vise og si hvordan du gjør det og hva du tenker (og prøver å la være å tenke!!) så hjelper du andre å "restarte":-)) Likte den "restarte"-tanken. Jeg tenker også mye på det, og merker også ofte at jeg altfor ofte er automatisk nedfor og ikke "glad" før jeg får en konkret grunn til det. Og jeg tror også som deg at det er mulig å snu på dette. Tankens makt... Og vi er jo godt på vei da, ikke sant? Yes! Og jeg også merker at å "søke mot" triggere (situasjoner, kommentarer, usunne thinspiration-blogger..., blad osv) gjør meg mer nedstemt (bombe..). Da prøver jeg å bryte, og gå mot de positive triggerne. Blant annet DIN blogg!
    Drømmebok = thumbs up!! Vi må aldri slutte å drømme...:-)
    Klem fra *C*

    SvarSlett
  9. C:

    Tusen takk!! Nei, kanskje ikke SÅ nerd. (Just a little bit, men fordi det funker så er det greit).

    Mål er så viktig for meg, hvis ikke jeg minner meg på hva jeg jobber mot+hvorfor har jeg en tendens til å spinne rundt i ring og miste oversikten (og forsåvidt meningen) med hva jeg driver med. Og selvom ikke disse målene er videre konkrete ("frisk" kan jo bety så mangt) - så er det en fin måte å komme i rett modus før dagen starter :o)

    JA, vi er godt på vei! Indeed we are! Og NEI: Vi må aldri aldri aldri slutte å drømme :o)

    Du er GOD, du, C. Tusen takk for så fin kommentar... :o) <3<3<3<3<3 fra meg

    SvarSlett
  10. Oioi, jeg har også en sånn, bare at det er en perm :) Med ukebladbilder, tegninger fra småsøsken og gode ordtak/sitater. Er ikke så flink til å se i den, men burde definitivt ta den fram oftere og kanskje lage noen nye sider!

    Jeg er forresten helt sikker på at du får til alle mål du har satt deg. Det eneste spørsmålet handler om tid. Håper det blir baby uten nebb da. ;-) stor klem

    SvarSlett
  11. Dette innlegget liker jeg. Jeg tror jeg har lest det før, men er glad du postet det igjen. Jeg blir faktisk litt glad av å lese det! Alltid bra å minnes på sånne fine ting. Og mål er viktig! Da har livet en retning ... Samtidig skal det jo ikke overplanlegges. En sånn bok virker god å ha. Fikk litt lyst til å lage en selv også. Det tror jeg jammen meg jeg skal gjøre!! Takk :D

    Håper du har en fin dag!! Stor klem<3

    SvarSlett
  12. Drømmebok! Fantastisk idé! Du inspirerer, Kristine!

    God helg! :)

    SvarSlett
  13. jeg husker det fortsatt :-D
    (kan ha noe med at jeg leste hele bloggarkivet ditt i ett strekk ved juletider, fordi jeg var innlagt)
    MEN fortsatt kult å se igjen! Det er jo en super ide!

    SvarSlett
  14. Therese Melina:

    Drømmeperm :o) I like it! Min har også noen fine sitater!
    LOL - ja, nebb er kanskje finest på fugler... <3<3<3


    Martine:

    Tusen takk! Det er jo eviglangt, så har man lest det før er det kanskje ikke like spennende (har man ikke lest det før, derimot, tipper jeg dette er det mest interessante man noensinne kommer til å lese - EVER...?)

    Lag en du også! Det er en fin start på dagen, I promise!


    Kaffedamen:

    Tusen takk, gode deg!!!


    Anonym:

    Takk! Det tar litt tid å lage - men er også veldig gøy og inspirerende, for man må jo tenke på hva som vil bli mulig uten en spiseforstyrrelse (anything, for alt er jo lov i drømmeland!). For meg var det også en fin måte å minne meg på hvilke verdier jeg EGENTLIG har (ikke klesstørrelser når alt kommer til stykket, nei) og alt jeg KAN få til og oppleve - hvis jeg fortsetter i riktig retning!

    Tusen takk for hyggelig kommentar - håper du har det bra/(bedre?) og at du får en fin sommer!

    SvarSlett
  15. Det er viktig,og ikke minst LURT (jepp) å ha ting rundt seg som inspirerer. Jeg har ganske nylig starta med en ny dagbok,målet er nå å prøve å skrive daglig,få med POSITIVE ting i hverdagen,klippe og lime,pynte med klistremerker,fine quoter osv. Man må muntre opp seg selv også,det er ikke nok at bare de rundt en gjør det.

    Trenger du å lære kampsport så kommer du hit,jeg er 2 graderinger unna svart belte i Taekwon-Do ;)

    <3

    SvarSlett
  16. Oi! Nå fant jeg akkurat ut hva jeg skal gjøre, lage en inspo-book/JEG-VIL-bok! Har gått å tenkt på å lage et mood-board eller noe i lang tid, men var ikke helt sikker. Men bok er jo mye bedre og tøffere, og jeg som er så glad i scrapping. Kan jo fikse til nye ideer hele tiden. Sykt mye som er poppet opp i hodet mitt etter sommerleir med iks denne uken. Gode sitater, viktige ting å huske på. og alle mine drømmer og håp fremover.. bilder og utklipp fra blader. Takk for at du delte dette :)

    SvarSlett