Søk i denne bloggen

søndag 23. oktober 2011

Good food - good mood

Før jeg ble syk elsket jeg mat - jeg var det motsatte av kresen, elsket å kokkelere, elsket å spise ute, elsket alt sosialt som involverte noe godt.

Da jeg begynte i behandling trodde aldri ville finne tilbake til den gamle "matgleden" (heter det matglede?) - at den var ødelagt, at jeg aldri igjen skulle få lyst på mat, at måltider for alltid - ihvertfall til en viss grad - skulle forbindes med tvang. 

Heldigvis tok jeg feil. 

Det er lenge siden jeg fikk lyst på mat, altså. Lenge siden jeg klarte å rope: "jeg er sulten" uten å skamme meg så mye som en brødsmule. Lenge siden jeg begynte å smake på "skumle" ting, nye ting - uten å ha regnet ut nøyaktig innhold.

Men jeg kom bare til å tenke på det - mens jeg lagde lunsj til meg og Bear, at det er deilig å faktisk ha lyst på den maten man lager, deilig å kunne smake den til, deilig å glede seg til å spise! 

Det jeg lagde i dag var på ingen måte det "skumleste" i verden - ingen utfordring. Men likevel mer spennende enn å vise bilder av havregrøten jeg spiste til frokost :o) 


Lag på lag med grillede grønnsaker: aubergine, squash, paprika, pesto og masse mozzarella.

Med hjemmebakt brød og avokado/tomatsalat on the side.



SO yummy.


Fortsatt god helg!

11 kommentarer:

  1. Oh-oh, det så utrolig spennende (og godt!) ut! Ble (nesten) sulten her, tihi. Det er rart det der. Med en gang søndagen kommer så frister alt sunt, og jeg kan ikke engang forestille meg å røre sjokolade og andre usunnheter lenger. Men med en gang fredagen (og lørdagen!) kommer - da slår mine.."mennesklige behov" til for fullt, og all sunnhetslyst fordufter. Det er vel et sunnhetstegn, da, på et vis.. 8)
    Fortsatt god helg til deg ogsåå!
    <3

    SvarSlett
  2. artig å kunen lage noe og sammtidig nye det. det er alltid håp :)

    SvarSlett
  3. Yay :D Kjekt å kunne lage noe annerledes, noe som spicer opp. Hverdagsmat kan fort bli litt kjedelig i lengden, da er det greit å lage noe mer spennende innimellom.

    <3

    SvarSlett
  4. det så utrolig godt ut! vi spiste middag for noen timer siden, men jeg ble nesten sulten igjen :D Grillede grønnsaker er så digg, og du har tatt delicious bilder av maten :) *klemmer*

    SvarSlett
  5. Elise:

    Enig med deg, Elise, og jeg tror det er et STORT sunnhetstegn :o) Tusen takk!!!


    Lovelyliller:

    Indeed - det er alltid håp :o) <3


    Laipai:

    JA. Enig. Jeg lager som regel det samme igjen. Og igjen. Og igjen. Mest fordi jeg får dilla på ting, så det er alltid stas å lage noe annerledes. En periode har jeg spist så mye laks at det snart tyter ut av ørene mine - så nå må jeg finne på noe annet. Eventuelt variere litt mer. Ja, det må jeg. *Bable bable*.

    <3<3<3


    Linda:

    Takk! I know! Tipper du laget noe enda bedre til middag selv, men JA, det er silly good med grilled veg ;o)

    SvarSlett
  6. Jeg er (var) egentlig helt omvendt, var suuuperkresen, men etterhvert som jeg ble bedre fikk jeg øynene mer og mer opp for nye ting (mye takket være Capio, hvor man må spise den maten man får, mat er medisin og det er ikke noe som heter "liker ikke" osv). Det er så deilig når mat blir en kilde til glede, nyskjerrighet og inspirasjon, i stede for angst og tårer!

    Er ikke så glad i å lage mat selv (jeg faller sammen på gulvet i krampegråt dersom noe blir svidd/ødelagt/whatever), men jeg har tross alt en pappa som er KOKK, så jeg samler på vegetarretter som jeg får pappa til å lage til meg... Mye spennende :)

    SvarSlett
  7. Ååååh - sulten!
    Ooooog - klem :)

    SvarSlett
  8. Jeg har egentlig aldri vært kresen, jeg elsker mat og jeg elsker å lage mat. Men pga sykdommen vil jeg ikke unne meg den gleden, dog høydepunktet mitt hver dag er å få diske opp middag til mannemannen.

    Det du har laget der ser utrolig godt ut :D

    SvarSlett
  9. Dette så jo veldig innbydende ut må jeg si! Virkelig, det er ikke rart å forstå at man får lyst til å spise. Men, jeg forstår tankegangen du hadde før, og det er fantastisk å lese at den endres <3 Det er skritt i riktig retting <3

    SvarSlett
  10. Tora:

    ENIG - det er en utrolig god følelse når mat er en kilde til glede igjen. Må ærlig innrømme at jeg aldri trodde det skulle skje - at jeg faktisk gledet meg til å spise noe annet enn det som var bare trygt.

    For en fantastisk god pappa du har!!!


    Gunnhild:

    Haha... :o)


    Tiril:

    Takk! Jeg pleide å lage mat til andre - men ikke spise selv. Der og da føltes det riktig, fordi jeg trodde jeg ikke fortjente - men nå synes jeg det er trist å tenke på.
    Håper du spiser den gode maten du lager til mannen selv også, Tiril.

    <3

    Marthe:
    Takk, søte deg!
    Ja, det er skritt i riktig retning! :o) <3

    SvarSlett
  11. Det så GODT ut :D

    SvarSlett