Søk i denne bloggen

fredag 30. desember 2011

The winner of the dinner + ett - i teorien lett - nyttårsforsett

Noe av det vondeste med å være syk var at jeg ikke klarte å sette pris på ting som skulle være hyggelig. Ting som alle andre gledet seg til. Som for eksempel høytider. Og ferier. Og selskaper. Og god mat.

Nå vil jeg ikke kategorisere disse USA-heseblesende-rundturene som ferier, men det er i det minste en change of scene. Og aller viktigst - en pause fra rutinene mine. (Vandeyr = meg. Avhengig av å gjøre ting i "riktig rekkefølge" = meg. Etc). Men joda, poenget mitt var vel at jeg merker at jeg klarer å løsrive meg mer enn tidligere, at jeg ikke får angst av å våkne på ukjente steder, uten å vite hva jeg skal spise i løpet av dagen eller hvilken seng jeg skal sove i når kvelden kommer.

Som jo faller i kategorien: "små steg for de aller fleste, ENORME steg for Kristine". 

Bravo!

Og enda en episode som faller i nevnt kategori:

I DC spiste Bear og jeg middag på en italiensk restaurant. Og etter en forrett på størrelse med noe som i et hvilket som helst europeisk land ville falt i kategorien "stor hovedrett"- jeg overdriver ikke - fikk jeg servert en tuna steak som var så enorm at jeg begynte å le. Overbevist om at jeg aldri i verden ville få den i meg.
Men tro det eller ei, i selskap med Bear, et vinglass så humongous at jeg tipper det inneholdt nesten en hel flaske - igjen, jeg overdriver ikke - og påfølgende ekstremt mye latter - så gled altså hele hovedretten ned. Og kelneren - som tydelig var smigret og begeistret for at jeg likte det han serverte - applauderte meg faktisk for innsatsen.
For det hadde han ikke trodd, at jeg skulle få plass til all den maten. (Bear spiste også opp, altså, men han fikk ikke like mye skryt).

Tidligere ville dette vært selve definisjonen på m-a-r-e-r-i-t-t. Spise så mye at andre mennesker synes det er i-m-p-o-n-e-r-e-n-d-e??? Spise så mye at man får applaus? Foran masse mennesker?
Og jeg skal virkelig ikke skryte på meg at jeg nøt at han klappet i hendene. Men jeg overrasket meg selv med reaksjonen min. For heller enn å smelle tallerkenen i trynet hans, bryte sammen, løpe ut derfra i vill panikk, skrike at mange andre også hadde spist opp - og hvorfor måtte han fokusere på bare meg, eller på annen overdramatisk måte ødelegge det som var en utrolig avslappet og morsom kveld - så tok jeg det overraskende rolig. Og bra. (Og ærlig talt er det lenge siden jeg smalt med tallerkner - bare så det er sagt).
(Og kanskje var det litt på grunn av vinen - noe jeg tidligere ihvertfall ikke ville rørt, ikke engang et par slurker - men ikke bare).

Faktisk klarte jeg å smile. Faktisk klarte jeg å tenke at det er utrolig mye hyggeligere å være en person som klarer å sette pris på god mat enn det er å være en som såvidt pirker borti noe, en som ikke klarer å føre en samtale fordi hun er så livredd for at maten er stekt i smør eller olje eller whatever, en som  bestiller noe som ikke engang eksisterer på menyen - "jeg skal gjerne ha en sandwich, jeg. Bare uten brød. Og uten ost" - (true little tragic story) - en som på en eller annen måte lager anstrengt og klein stemning. Det var utrolig deilig å for en gangs skyld ikke være sær eller vanskelig.

For en gangs skyld være en som ikke sier nei takk. 


I det siste har jeg tenkt mye på hvordan jeg har lyst til å være, hvordan jeg har lyst til å leve. Og jeg vil leve mer som dette - jeg vil være en som takker ja, en det er hyggelig å være sammen med - og kanskje enda viktigere - en som klarer å ha det hyggelig selv. Kontrasten mellom å leve på den ene og den andre måten er - akkurat som vinglasset - humongous.  

Nyttårsforsett:

Si mer ja takk!

Pluss:
Ikke henge meg opp i uvesentlige detaljer, ta flere sjanser, få et system på vitaminene mine så jeg ikke glemmer dem, ikke la meg styre av frykt, drikke mer vann, slutte HELT å løpe innendørs - jeg har ikke dårlig tid, ta meg selv mindre alvorlig, få en fast vaskedag i uken, gå mer tur, kaste meg ut i det som nå føles som altfor store/skumle prosjekter, ta ansiktsmaske litt oftere, sende brev/pakker til niesene mine i Oslo minimum to ganger i måneden. Og aller viktigst: takke alle de som følger med på bloggen min - kommentarene deres betyr mer for meg enn dere kan ane. 

Ønsker dere alle ALT GODT FOR 2012!
  
Og spør... Hva er dine nytrsforsetter?  
 

25 kommentarer:

  1. HEHE.. Jeg ler meg flat av deg altså! Måten du skriver på får faktisk en tunfisk til å bli latterligmorsom! måtte vise mamma dette fordi jeg synes det er så bra! Du har kommet langt, utrolig langt, og det er så veldig godt å lese! <3

    Masse nyttårsforsetter, blir spennende å høre om dem når det har gått noen måneder :) min intuisjon er at man får til det man vil <3 Jeg har også et forsett :)

    SvarSlett
  2. Så bra at du føler det er lettere å nyte maten! Jeg har også hatt et gjennombrudd i høst  Jeg har spist «vanlig» middagsmat, jeg har til og med spist pizza for første gang på 6 år! Foreløpig har det bare vært når jeg har vært på restaurant med mennesker som ikke vet at jeg sliter med en sf (og som dermed forventer at man spiser). Det har selvsagt vært veldig vanskelig, men det er deilig å slippe å få så mye oppmerksomhet fordi jeg ikke greier å spise, man slipper å komme med masse forklaringer og løyner…

    Jeg tror nyttårsforsettet mitt må være å fortsette å utfordre meg selv, og huske på at jeg har det mye bedre nå, enn det jeg hadde det for …kg siden!

    Godt nytt år :D

    SvarSlett
  3. Marthe:

    Du er nå GOD! Tusen takk!!! Nå ble jeg glad - en god avslutning på 2012 :-) Og jeg tror også at man får til det man vil!

    Lykke til med spagaten - et herlig nyttårsforsett!!!

    <3<3<3 Stor klem

    Fallen Angel:

    Tusen takk for så fin kommentar, Fallen Angel, og så deilig at du også nyter maten! Jeg har også spist pizza flere ganger og klarer til og med å sette pris på smaken! Det tar tid, men så lenge man fortsetter å utfordre seg selv - som du sier - blekner frykten litt for hver gang.

    Vi får fortsette å pushe oss videre inn i det nye året! Ønsker deg ALT godt!!! Og tusen takk for at du fortsatt stikker innom her, det betyr så mye for meg <3<3<3 GODT NYTT ÅR!

    SvarSlett
  4. Jeg tror jeg skal klappe for deg jeg også, for når man har slitt med en sf, så er mat vanskelig, og da er det jaggu meg en bragd å spise store mengder. HURRA for deg :D

    Håper du får en smashing nyttårsfeiring, og at du klarer å få gjennom forsettet ditt :)

    <3

    SvarSlett
  5. Laipai:

    Bukker, nikker og neier! Og applauderer deg for egen innsats de siste ukene - jeg er, som du vet, ekstremt imponert og glad på dine vegne, Laila.

    2012 er ditt år! Ønsker deg alt godt :-)

    SvarSlett
  6. TAKK FOR ALLE GODE MINNER I 2011....HÅPER PÅ LIKE MANGE GODE OPPLEVELSER I ✫✫✫✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫✫✫✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫✫✫✫ ◕▄███▄◕──◕▄██▄◕──◕▄███◕──◕▄███▄◕ ◕▀──██◕─◕██──██◕───◕██◕──◕▀──██◕ ◕──██◕──◕██──██◕───◕██◕──◕──██◕ ◕─██◕───◕██──██◕───◕██◕──◕─██◕ ◕█████◕──◕▀██▀◕───◕▄██▄◕─◕█████◕ ✿♥❀♥❁•*¨✿❀❁•*¨`*•.✿❀❁•*¨`*•.`✿♥❀♥❁♥❀♥❁

    .•°*”˜˜”*°•.¸.•°*”˜˜”*°•.¸.•°*”˜˜”*°•.¸.•°*”˜˜”*°•.
    ♥..STOOOOOR KLEM TIL DEG FRA LILLE MEG ♥ ♥
    ✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫✫

    SvarSlett
    Svar
    1. Same to you, Linda!!! Håper 2012 har vært supersnill mot deg so far, og at det fortsetter å være det!

      Slett
  7. Jeg applauderer deg også, vennen, du er veldig flink, og jeg er sikker på at 2012 kommer til å hjelpe deg til å komme enda nærmere alle målene dine.

    Skulle ønske vi skulle feire det nye året sammen i kveld! Jeg har 2 flasker Champagne i kjøleskapet, 2 store langouste (hehe, husker ikke hva det heter på norsk :D) kongekrabbe-klør, salma, røkelaks, avocadoer, fake russisk kaviar osv... Og når det nærmer seg midnatt skal vi ut i jaccuzzi´n.

    Håper du og Bear får kost dere i kveld, og at 2012 blir enda bedre enn du drømmer om.

    Mange klemmer fra Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Sounds good!!! Og igjen - all the best for 2012! (Enda vi nærmer oss februar innen jeg har fått svart deg...)

      Slett
  8. Takk for et fantastisk innlegg, Kristine! Håper du vil fortsette med blogging i fremtiden. Bloggen er oppmuntrende og fin å lese. Ønsker deg et godt nyttår, og en fantastisk nyttårsfeiring

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Cathrine!!! Det var pent sagt, tusen takk! Alt godt for 2012!!!

      Slett
  9. Tusen tusen takk <3 De beste ønsker for 2012. Gleder meg til å lese boken din. Varm klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, kjære deg! Alle gode ønsker og varme klemmer tilbake.

      Slett
  10. Godt nytt år, Kristine! Jeg følger med på alt du skriver, og henter mye inspirasjon fra deg. Å lese om alt du får til, gir meg lyst til å prøve å få det bedre også, og nå vil jeg også prøve å bli litt flinkere til å si ja takk =)

    Klem fra lille meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen, tusen takk, lille deg... Si ja takk til alt godt - det fortjener du!!! Og tusen takk for ord som betyr mer for meg enn du kan ane. Takk!

      Slett
    2. Og alt godt for 2012 - året for ja takk!

      Slett
  11. Ja, vi deler - dele er fint!!

    Nyttårsforsetter har jeg forresten sluttet med; nå er den løpende planen å gjøre hver dag til en god dag...;))
    *C*

    SvarSlett
    Svar
    1. DEAL, C!!! Deal...

      Og høres ut som en veldig bra plan å gjøre hver dag til en god dag - jeg joiner deg!

      Slett
  12. Kristine, du er flink og fin og jeg er så glad for skrittene du tar i riktig retning! Ønsker deg så masse lykke til med nyttårsforsettene dine:-)

    Mitt viktigste nyttårsforsett er å fortsette som i 2011 - med å ha det gøy, ta sjanser og fullt ut leve. Selvsagt vil hverdagen være der, og jeg skal gjøre mitt beste, jobbe hardt og sikkert gjøre mye kjedelig. Men livet, det skal leves, ikke eksisteres :) Akkurat nå gleder jeg meg mest til å lese de innleggene jeg ikke har fått med meg på bloggen din (jeg har hatt det litt travelt i det siste).

    Klem fra Martine

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, tusen takk, Martine!! Livet skal leves og ikke eksisteres - INDEED. Håper du får et fantastisk 2012 - høres ut som om du har innstillingen som vil gjøre det bra!

      Tusen takk for så fine ord, Martine... <3

      Slett
  13. Bøyer meg i støvet og tar av meg hatten for deg!!! Blir helt rørt når jeg leser hvor utrolig langt du har nådd!!!;)

    Nyttårsforsettene mine er å holde mer på med håndarbeid, være en flink mamma for min 3mnd gammle snupsi:) å lese mer på privatist fagene mine:)

    Godt nytt år!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lille Rafiki!! Det var veldig pent sagt, du er god!

      Høres ut som om du har fine planer for 2012 - håper det blir alt du håper på og enda mer! Og lykke til med eksamener!!!

      Stor klem

      Slett
  14. Bøyer meg i støvet og tar av meg hatten for deg!!! Blir helt rørt når jeg leser hvor utrolig langt du har nådd!!!;)

    Nyttårsforsettene mine er å holde mer på med håndarbeid, være en flink mamma for min 3mnd gammle snupsi:) å lese mer på privatist fagene mine:)

    Godt nytt år!!!

    SvarSlett
  15. Du er herlig Kristine! Og måten du skriver på er fantastisk:D
    Du er en stor inspirasjon for meg, og det er så godt å lese hvor langt du har kommet, og at du klarer å ta ting med et smil, ting som du før hadde, ja, smelt med tallerkener over:p

    GODT NYTT ÅR!! Måtte det bli fantastisk♥
    Likte nyttårsforsettet ditt! og pluss'ene :)

    Jeg har ikke noe nyttårsforsett sånn sett. Det blir litt for skummelt å skulle sette så konkrete mål, og jeg er redd for at det hadde gått rett til h****te med en gang.
    Men jeg har noen håp/mål da: fortsette å være oppkastfri (Dette er det skumleste, og jeg kan ikke tro at jeg tør å skrive det her engang..), få i meg mer proteiner og å være mer i bevegelse:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Right back at you! Og tusen takk for helt fantastisk kommentar!!!

      Lykke til med forsettene - you can do it! Ønsker deg alt godt, kjære deg. Du fortjener kun det beste, Karianne. <3<3<3

      Slett